Hoofdstuk 11 Reclame in bijzondere gebieden
(11.1) Dynamische zones
I. Dynamische zones lenen zich gelet op hun karakter voor ruimere mogelijkheden
voor het aanbrengen van lokale en bovenlokale reclame.
(11.2) Lokaties met een grootschalige functie
1. Lokaties met een grootschalige functie lenen zich gelet op hun karakter voor
ruimere mogelijkheden voor het aanbrengen van functiegebonden reclame.
(11.2) Kantorenzone
1. De kantorenzone leent zich gelet op haar karakter voor ruimere mogelijkheden
voor het aanbrengen van lokale en bovenlokale reclame;
(11.3) Europaplein
1. Het Europaplein leent zich gelet op zijn unieke karakter voor het aanbrengen van
dakreclame;
Hoofdstuk 12 Woongebieden
1. Zeer terughoudende toepassing van reclame in woongebieden;
2. In gebieden met gemengde functies mogen reclame-uitingen geen afbreuk doen
aan het woonklimaat;
Hoofdstuk 13 Bedrijfsgebieden
I. Op bedrijventerreinen dienen de vorm en de omvang van de reclame-uitingen te
worden afgestemd op de grootte van de panden, de ruimte waarin die panden
staan en de beleving van de ruimte.
Hoofdstuk 14 Groengebieden
1. Reclame in groengebieden en op sportcomplexen moet worden beoordeeld vanuit
het besef, dat reclame-uitingen gemakkelijk afbreuk doen aan het groene karakter
daarvan.
Hoofdstuk 15 Buitengebied
1. Het buitengebied wordt gelet op het karakter daarvan, gevrijwaard van niet
functionele reclame;
2. Met wel toegestane reclame-uitingen wordt terughoudend omgegaan. Plaats, vorm
en afmetingen moeten zorgvuldig worden gekozen.
Bijlage 4 Samenvatting voorstellen
Hoofdstuk 3 Vormgeving van reclame
voorstel 1 Een kwaliteitsprijs reclame instellen en de criteria daarvoor nader
uitwerken.
Hoofdstuk 10 Reclame in waardevolle gebieden
voorstel 2 Voorgesteld wordt een stimuleringsregeling in het leven te roepen om
ontsierende reclame te vervangen door reclame die aan de eisen voldoet en
een jaarlijkse prijs voor het opknappen van de gehele gevel (pui reclame)
in te stellen. Een en ander wordt nader uitgewerkt en bekostigd vanuit het
project Binnenstad NieuweStad.
Hoofdstuk 21 Handhavingsaspecten en regelgeving
voorstel 3 Het incidentele karakter van het signaleren van illegaal aangebrachte
reclame op gemeentegrond, op particuliere grond en op of aan gevels en het
optreden daartegen, moet worden omgezet in een structurele aanpak.
voorstel 4 Om het wild plakken te kunnen aanpakken, wordt een drie sporenbeleid
gevoerd:
aanscherpen van de regels (inmiddels gerealiseerd);
bieden van meer faciliteiten door uitbreiding van het aantal
gemeentelijke voorzieningen (zie hoofdstuk 20);
aanscherpen van het handhavingsbeleid, dan wel een
handhavingstraject uitzetten (proefproject, zie hoofdstuk 20).
voorstel S In het handhavingsbeleid wordt (in volgorde) voorrang gegeven aan het
opsporen en verwijderen van illegale reclame:
a. in het beschermd stadsgezicht;
b. in het buitengebied;
c. op gemeentegrond;
d. die anderszins op een opvallende wijze afbreuk doen aan de
ruimtelijke kwaliteit, de welstand, de verkeersveiligheid of overlast
veroorzaken.
voorstel 6 Gelijktijdig met het vaststellen van het reclamebeleid "De reclame
geordend" het "Beleidsmatig raamwerk buitenreclame-objecten, gemeente
Leeuwarden, 1991" intrekken.
voorstel 7 Nadat het reclamebeleid is vastgesteld, worden - voorzover nodig - de APV,
de bouwverordening en de regeling voor uitstallingen aangepast, wordt in
de nieuwe bestemmingsplannen rekening gehouden met het reclamebeleid
en worden bestaande bestemmingsplannen voorzover mogelijk, daarop
aangepast.