kening 1993 x 1.000,- Product code Beleidsproduct Begroting Lasten Baten Saldo Rekening Lasten Baten Saldo Verschil 1998 610 Bijstandverlening 178.684 139.731 -38.953 140.611 104.661 -35.950 3.003 611 Werkgelegenheid 53.983 45.405 -8.578 49.196 44.870 -4.326 4.252 613 615 620 Overige sociale zekerheidsstellingen Grote Steden Beleid Maatschappelijke begeleiding en advies 1.956 7.543 25.737 400 6.098 9.923 -1.556 -1.445 -15.814 1.553 0 -1.553 6.798 5.266 -1.532 27.761 12)553 -15.208 3" N" .ijit ,r7... 3 -87 606 630 Sociaal Cultureel Werk 2.497 656 -1.841 3 v. 2.936 1.206 -1.730 r :-A 3 111 650 Kinderopvang 4.452 0 -4.452 4.890 7491 -4.399 53 Totaal sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening 274.852 202.213 -72.6391: 233:'745 169*047 -64.698 7.941 Toelichting Gelijktijdig met de invoering van de productenrekening was 1998 ook het eerste jaar dat gemeentebreed tijd werd geschreven. Bij het opstellen van de begroting zijn daarbij veronderstellingen gemaakt omtrent het aantal productieve resp. improductieve uren. Gebrek aan ervaringscijfers en onbekendheid met de invoering van het systeem van tijdschrijven zijn er de oorzaak van geweest dat de werkelijk bestede uren bij een aantal producten redelijk veel afwijken van de geraamde uren, zodat de doorbelaste apparaatskosten hoger dan wel lager zijn. Met name bij de sector Sociale Zaken blijken de werkelijke direct productieve uren veel hoger uit te vallen dan was geraamd. Hieronder volgt een overzicht van de verschillen tussen begroting en rekening: Sector Sociale Zaken Begroting Rekening Verschil In Totaal uren 257.956 271.465 -13.509 -5.24 Af Improductieve uren 55.11960.199-5.080-9.22 Productieve uren 202.837 211.266 -8.429 -4,16 Af Indirect productieve uren 40.02623.38816.63841.57 Direct productieve uren 162.811187.878-25.067 _U_5J40_ Voor de verschillen kunnen de volgende verklaringen worden gegeven - Inzet JWG-ers en andere additionele arbeidskrachten, waarvan de uren niet waren geraamd maar die wel tijd hebben geschreven - Niet geraamde extra werkdag in 1998 - Langdurige ziektevervanging bij de afdeling ondersteuning - Uitvoering bestuursopdracht sociale zaken - Invoering WIK.regeling Dak en Thuislozen en exta werkzaamheden Koppelingswet - Overige niet te verklaren uren Totaal hoger aantal bruto-uren Uit bovenstaand overzicht blijkt, dat het aantal gerealiseerde direct productieve uren 25.000 hoger is dan in de begroting werd aangenomen. Dit hogere aantal uren wordt gedeeltelijk veroorzaakt door een hoger aantal bruto-uren en anderzijds doordat er veel minder uren op 'indirect productief' zijn geschreven. Tot de invoering van het systeem van tijdschrijven raamde Sociale Zaken op basis van normtijden van deelproducten. Deze systematiek heeft geen directe aansluiting bij de tijdschrijfsystematiek. De aannames bij de omrekening zijn onjuist gebleken. Het fors hogere aantal direct productieve uren in combinatie met het veel lagere aantal indirect productieve uren betekent dat het uurtarief veel lager had kunnen zijn dan het in de begroting gehanteerde uurtarief. Omdat de totale uitvoeringskosten over een groter aantal uren verdeeld worden. Bij de sector Sociale Zaken is in verband met de grote afwijking in uren, ervoor gekozen om bij de doorberekening van de apparaatskosten uit te gaan van een nacalculatorisch tarief in plaats van het gebruikelijke voorcalculatorische tarief. Uren 5.000 1.040 1.872 300 2.000 3.288 13.500 50 Rekening 1998 610 Kosten bijstandverlening A pparaatskosten Op de apparaatskosten is een voordeel behaald van 205.000. Dit voordeel is enerzijds het gevolg van een voordeel van 570.000 op de post kosten concemoverhead, doordat vanwege het lagere bedrag aan bijstandsuitkeringen de opslagbasis lager was (1,34% van 140 min. in plaats van 184 min.). Tegenover dit voordeel staat een nadeel doordat 28.150 productieve uren (zie de verklaring hierboven) meer aan dit product moesten worden toegerekend. Per saldo is het voordeel ƒ205.000,-. Kosten aanvragen levensonderhoud Op het gemeentelijk aandeel in de kosten van levensonderhoud en op de kosten van invordering inkomensvoorziening is in totaal een voordeel behaald van 1,8 min., hetgeen globaal als volgt kan worden verklaard: x 1.000,- Lagere kosten op beschikking aanvraag ABW/ELV 1.713 Lagere kosten op beschikking aanvraag lOAW/IOAZ 88 Overige voordelen [9. Totaal voordeel kosten aanvragen levensonderhoud 1.820 I. Lagere kosten op beschikking aanvraag ABW/ELV Het voordeel op de kosten van bijstandsverlening is het gevolg van een lager gemiddeld aantal uitkeringen, een lager gemiddeld uitkeringsbedrag en een hoger bedrag aan ontvangsten wegens verhaal en invordering. Hieronder wordt aangegeven hoe het bedrag van 1,7 min. is opgebouwd: Aantal uitkeringen Uitkerings bedrag Totaal x 1.000,- Begroting 1998 Rekening 1998 5.859 5.173 ƒ21.591 ƒ21.180 126.500 109.563 686 411 Voordeel wegens extra ontvangst verhaal en invordering Totaal voordeel op kosten beschikking aanvraag ABW/ELV Het gemeentelijk aandeel hiervan bedraagt derhalve 10% van 17.132.000 is 1,7 min. II Lagere kosten beschikking op aanvraag IOAW/IOAZ Het totale gemeentelijke voordeel op de kosten van de 10AW resp. de IOAZ bedraagt in totaal worden verklaard door een lager aantal uitkeringen en een lager gemiddeld uitkeringsbedrag. 10AW 16.937 B 195 B 17.132 B 88.000 en kan Begroting Rekening IOAZ Rekening Gemiddeld uitkeringsbedrag Gemiddeld aantal uitkeringen 24.900 115 ƒ22.244 97 30.000 25 ƒ26.108 23 Bijzondere bijstand Op het product bijzondere bijstand is een voordelig resultaat behaald van 950.000. Dit resultaat is als volgt opgebouwd: Minder kosten bijstandsverlening om niet Leenbijstand Totaal voordeel bijzondere bijstand x 1.000,- 856 B 95_B 951 B Op de post bijstandverlening om niet is minder uitgegeven omdat in afwachting van de afronding van de bestuursopdracht sociale zaken voorlopig geen nieuwe beleidsinitiatieven zijn ontwikkeld. De uitgaven voor bijzondere bijstand bestaan voor een bedrag van 4,3 min. aan verstrekkingen om niet en voor een bedrag van 160.000 aan uitgaven in het kader van de collectieve ziektekostenverzekering AV-Frieso. 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 746