4. Actiepunten 5. Personele inzet De uit de vorige paragrafen voortvloeiende actiepunten zijn: - bij nota's waarin regelgeving wordt voorgesteld wordt aandacht besteed aan de handhaafbaarheid; - nagaan of er op één of meer beleidsterreinen sprake is van categorieën overtredingen waar bewust met of nauwelijks tegen wordt opgetreden en dit aan het betreffende bestuursorgaan voorleggen; - als er wordt "gedoogd" dan dient dit schriftelijk te gebeuren, het besluit wordt genomen door het betreffende bestuursorgaan; - als het handhavings- dan wel toezichttraject wordt ingezet dan wordt het ook afgemaakt; - diensten met een eigen handhaving- en toezichttaak ontwikkelen besluit vormingsprocessen voor deze twee werkgebieden; - per dienst wordt een sanctiebeleid ontwikkeld; - over het handhaving- en toezichtbeleid wordt gerapporteerd in het jaarverslag - aangegeven wordt of er voldoende capaciteit beschikbaar is om te voldoen aan de vastgestelde uitgangspunten; - er worden draaiboeken voor het handhaven door middel van bestuursdwang en dwangsom opgesteld. - de mogelijkheden van het opzetten van een kennisdatabank worden onderzocht; - er worden werkprocedures ontwikkeld gericht op een goede afstemming tussen vergunningverlening/toezicht en handhaving; - de mogelijkheden van daadwerkelijke samenwerkingsafspraken tussen gemeen te^), politie en OM worden onderzocht; - geïnventariseerd wordt waartoe de partners op het terrein van informatie- uitwisseling wettelijk dan wel krachtens afspraak gehouden zijn; - toezicht en sanctionering worden geprofessionaliseerd; 8 Of er binnen de diensten voldoende capaciteit aanwezig is om te voldoen aan de uitgangspunten van deze notitie moet door de diensten worden aangegeven. Hierbij wordt opgemerkt, dat toezicht/handhaving en verbetering daarvan financiële middelen vraagt; tot welk bedrag dit het geval is zal door de diensten eveneens moeten worden aangegeven. Handhaving en toezicht leveren geen middelen voor de betrokken diensten op. Een gemeenschappelijke aanpak door de diensten en andere overheden zorgt er wel voor, dat tot een adequate, effectieve en efficiënte uitvoering van de taken toezicht en handhaving kan worden gekomen. Dit geeft niet alleen voordelen op het onderdeel financiën, doch versterkt ook het beeld op de overheid, voorkomt verschillende en gedeelde benaderingen van overtreders, levert synergie op en er wordt voorkomen, dat verschillende inhoudelijke overtredingen niet gelijktijdig worden aangepakt. Alle reden derhalve om tot een goede samenwerking met andere toezichthoudende en handhavende overheden te komen. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 100