Blad 2
Toelichting op artikel 8
De I/D werknemers worden eerst tijdelijk in dienst genomen
voor de duur van 1 jaar. Bij voldoende functioneren vindt
na dat jaar gewoonlijk aanstelling in vaste dienst plaats.
Mensen die vanuit een WIW-dienstbetrekking dezelfde
werkzaamheden reeds hebben uitgevoerd, gedurende minimaal 1
jaar, kunnen in principe direct in vaste dienst komen.
Toelichting op artikel 9
De arbeidstijd bedraagt in principe 32 uur per week.
Is de langdurig werkloze hiermee nog steeds aangewezen op
een uitkering (genoemd in lid 1 van dit artikel)dan kan
een uitzondering voor een 36-urige werkweek worden gemaakt.
Dit is vaak het geval als de langdurig werkloze kostwinner
is
Ook voor de persoon die op een WIW- dienstbetrekking
werkzaam was voor 36 uur per week, kan de dienstbetrekking
op 36 uur worden bepaald.
Voor personen met een mindere gezondheid of met een
zorgverantwoordelijkheid kan een uitzondering worden
gemaakt voor een werkweek van minimaal 20 uur
Toelichting op artikel 10
Het beloningsniveau van een I/D baan mag op grond van de
rijksregeling niet uitstijgen boven 130% van het wettelijk
minimum loon (WML)Het eerste jaar van het dienstverband
mag de beloning niet hoger zijn dan 103% WML. Dit wordt
geregeld in de AR doordat I/D functies zijn ondergebracht
in schaal 1. De aanstelling van de I/D werknemer vindt
daarom plaats in schaal 1. Voor de salarisbedragen
behorende bij schaal 1 wordt verwezen naar de AR.
Toeslagen en toelagen voor bijvoorbeeld overwerk of
beschikbaarheiddiensten worden vergoed in geld tot een
maximum van 130% WML. Zou dit leiden tot een overschrijding
van 130% WML, dan bestaat de vergoeding uit verlof.
De toeslag voor onregelmatige diensten, gebaseerd op de AR,
blijft buiten beschouwing bij de beoordeling of de beloning
onder de grens van 130% WML is gebleven.
Toelichting op artikel 11
Indien de proeftijd niet naar wens verloopt of de subsidie
bijvoorbeeld als gevolg van functiewaardering vervalt,
volgt ontslag.
Betrokkene heeft dan in principe recht op een
wachtgelduitkering. Aangezien de I/D werknemer meestal geen
ononderbroken arbeidsverleden heeft, zullen de kosten van
deze uitkering beperkt blijven. De kosten komen ten laste
van de (centrale, bij Concern ondergebrachte) reservering
voor wachtgelden i.v.m. gemeentelijke I/D banen.
In geval van ontslag heeft de I/D werknemer geen recht op
de faciliteiten die het Sociaal Plan biedt. In het Sociaal
Blad 3
Plan zijn maatregelen opgenomen met betrekking tot
flankerend beleid en een inspanningsverplichting van de
kant van de gemeente om betrokkene aan een nieuwe baan te
helpen. Dit plan is niet van toepassing omdat het
voortbestaan van de arbeidsplaats gekoppeld is aan de
voorwaarden van de rijksregeling I/D banen. Dit laat echter
onverlet, dat de gemeente zich zal inspannen om de
werkzaamheden van een I/D baan aan te passen aan de eisen
van functieschaal 1, om ontslag als gevolg van
functiewaardering zoveel mogelijk te voorkomen.