Blad 4 Wanneer de operationele fase is afgerond, dienen in het natraject de fraudeoorzaken te worden geanalyseerd. Op basis hiervan worden vervolgens de aanbevelingen voor de preventieve maatregelen geformuleerd. Tot slot is er de publiciteit. Deze wordt als middel beschouwd om de preventieve uitstraling van de projecten te ondersteunen 2.5. Financiering De financiering van de Rifs vindt enerzijds plaats vanuit de participerende instanties, via de inzet van hun personeel ten behoeve van de diverse projecten en ander zijds via bijdragen van het Rijk. Een steeds wederkerend probleem bij de inzet van personeel vanuit de participerende instanties betreft de daadwerke lijke levering van personeel voor een project. Bij het instellen van de Rifs was het uitgangspunt dat alle parti cipanten personeel zouden aanleveren. In de praktijk is gebleken dat instanties daar pas toe geneigd zijn indien blijkt dat de instanties daar feitelijk belang bij hebben. Echter, ook al hebben de instanties er belang bij, dan speelt het gebrek aan personele capaciteit binnen de parti ciperende instanties ook een rol. Één en ander is opgelost door gebruik te maken van jaarplanningen. Hierdoor kan er ruim van tevoren worden geanticipeerd op de personele inzet ten behoeve van het Rif. De rijksfinanciering bedroeg bij de instelling van de Rifs in 1994 zo'n f 4 min. in totaal en de volgende jaren f 5 min. Deze gelden worden beschikbaar gesteld via het Gemeentefonds en over de initiatiefnemende gemeenten verdeeld naar rato van het aantal uitkeringsgerechtigden. De gelden van het rijk zijn bestemd voor de zogenaamde vaste lasten en salariskosten van het vaste personeel (o.a. een Rif-coördinator) in dienst van een Rif. 3. Opzet Rif Noord-Nederland 3.1. Inleiding De gemeente Groningen heeft op 24 maart 1999 besloten om het initiatief te nemen tot vorming van Rif Noord per 1 oktober 1999. Daartoe is er een concept-invoeringsplan alsmede samenwerkingsconvenant opgesteld. Als beoogd convenantpartner wordt het invoeringsplan en het samen- werkingsconvenant thans aan de gemeente Leeuwarden voor gelegd. In deze raadsbrief zullen alleen de hoofdpunten de revue passeren. Voor een complete weergave van de inhoud wordt volledigheidshalve verwezen naar het concept invoeringsplan en het samenwerkingsconvenant Blad 5 3.2. De doelstellingen Binnen de kaders van het landelijk geldende missieniveau is de missie van Rif Noord als volgt ingevuld. Zwarte fraude op het terrein van de sociale zekerheid en de daarmee samenhangende belasting- en premiefraude multidisciplinair bestrijden. De werkwijze is gericht op fraudepreventie en beperkt zich tot toezicht. Nastreven van financiële, administratiefrechtelijke en maatschappelijke resultaten. Formuleren van preventieve aanbevelingen. 3.3. Schaalgroottepartners en werkgebied Rif Noord richt zich op een samenwerking van gemeenten, arbeidsinspectie, uvi's, belastingdienst, openbaar ministerie en politie in de 3 noordelijke provincies. Voor wat betreft de gemeentelijke inbreng zal Rif Noord zich vooralsnog beperken tot de grootste gemeenten per provincie, te weten: Groningen, Emmen en Leeuwarden. 3.4. Organisatorische vormgeving Hoewel het gezag over het Rif bij de Stuurgroep ligt, wordt de rechtspositionele kant ondergebracht bij de gemeente Groningen. Één en ander geldt ook voor de met Rif Noord samenhangende subsidiegeldstroom. Voor een schematische organisatorische inbedding van Rif Noord wordt verwezen naar bijlage 1 van het bijgevoegde invoeringsplan 3.5. Bestuurlijke ophanging Uitgangspunt bij de totstandkoming van de Rifs was dat dezen lokaal zouden worden ingebed en dat gemeenten bestuurlijk verantwoordelijk zouden zijn voor het functio neren van een Rif. In de praktijk houdt dit in dat de bestuurlijke verantwoordelijkheid in handen wordt gelegd van een wethouder van Sociale Zaken welke tevens voorzitter is van de Stuurgroep. Voor Rif Noord wordt aangesloten bij deze vorm van bestuurlijke ophanging. Van de deelnemende gemeenten fungeert de wethouder van Sociale Zaken van de gemeente Groningen als voorzitter van de Stuurgroep. 3.6. De financiering De inzet van menskracht wordt bekostigd door de partici perende instanties en belasten de Rif begroting niet in directe zin. De directe Rif kosten bestaan uit kosten voor het vaste personeel, huisvesting, automatisering, projectkosten, vervoerskosten en overige overheadkosten. Al deze kosten kunnen bij het ministerie van Sociale Zaken en Werk gelegenheid worden gedeclareerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 138