Blad 8
Daaruit blijkt dat voor wat betreft de gemeentelijke
sociale diensten gedurende 13 projecten in totaal 425
gevallen van bijstandsfraude zijn aangetoond. Hier was een
bedrag van f 6.3 miljoen aan terugvorderingen mee gemoeid.
Het gaat daarbij om ongeveer f 15.000,- per geval. Bij deze
opbrengsten is, ons inziens, enige relativering wel op zijn
plaats. Deze opbrengsten zijn namelijk alleen het resultaat
van repressieve activiteiten, terwijl juist preventie het
hoofddoel van een Rif is. Wat de opbrengsten van preven
tieve activiteiten zijn, is niet bekend en zijn tevens
moeilijk te achterhalen.
Gelet op voorgaande positieve argumenten welke pleiten voor
deelname aan Rif Noord alsmede het gegeven dat Leeuwarden
in het verleden reeds heeft kunnen constateren dat samen
werken altijd een meerwaarde heeft, past het, ons inziens,
in de lijn om deel te nemen aan Rif Noord.
4.2. Hoe deelnemen?
Deelname van de gemeente Leeuwarden aan Rif Noord gebeurt
op diverse fronten; te weten bestuurlijk, organisatorisch
en uivoerend. Concreet betekent één en ander dat de
gemeente participeert in de Stuurgroep, de Beheersgroep en
de diverse projectteams. Deze deelname wordt neergelegd in
een convenant dat de gemeente Leeuwarden dient te onder
tekenen
4.2.1. Formele deelname: het convenant
Deelname aan Rif Noord vindt plaats door middel van het
aangaan van een samenwerkingsconvenantAan de hand van de
checklist van aandachtspunten, zoals neergelegd in de
"Notitie betreffende wenselijke gedragslijn gemeente bij
het aangaan van convenanten e.d.", hebben wij het samen-
werkingsconvenant beoordeeld en akkoord bevonden.
In formele zin zijn wij belast met de uitvoering van uw
besluit tot deelname aan Rif Noord. Hetgeen enerzijds
betekent dat wij ten behoeve van deze deelname een samen-
werkingsconvenant zullen ondertekenen. Anderzijds zijn wij
ook verantwoordelijk voor het functioneren van Rif Noord.
Het gaat daarbij zowel om een bestuurlijke alsmede een
ambtelijke verantwoordelijkheid.
Ons inziens ligt het echter voor de hand om Rif Noord
bestuurlijk onder te brengen bij de wethouder van Sociale
Zaken vanwege diens verantwoordelijkheid voor de bestrij
ding van de bijstandsfraude. In aansluiting hierop wordt de
ambtelijke verantwoordelijkheid ondergebracht bij de Dienst
Welzijn, sector Sociale Zaken. Aan de wethouder van Sociale
Zaken zal tevens de bevoegdheid tot het ondertekenen van
het samenwerkingsconvenant worden gemandateerd.
Blad 9
4.2.2. Feitelijke deelname: de bemensing
Voor de feitelijke deelname aan Rif Noord-Nederland dient
Leeuwarden vertegenwoordigd te zijn in de Stuurgroep, de
Beheersgroep en de diverse projectteams.
In de Stuurgroep wordt de gemeente vertegenwoordigd door
een collegelid. Vanwege diens verantwoordelijkheid voor de
bestrijding van de bijstandsfraude zal de wethouder van
Sociale Zaken zitting nemen in deze Stuurgroep.
De Beheersgroep is verantwoordelijk voor de uitvoering van
de beslissingen welke in de Stuurgroep genomen zijn. De
Beheersgroep regelt onder andere de inzet van mensen en
middelen. Daarom dient de deelnemer aan deze groep, ons
inziens, voldoende mandaat te hebben om toezeggingen te
kunnen doen over de personele en financiële vraagstukken.
Één en ander houdt in dat Leeuwarden, in de Beheersgroep,
vertegenwoordigd dient te worden door het hoofd van de
uitvoerende dienst welke verantwoordelijk is voor de
sociale rechercheurs. Naar aanleiding hiervan wordt het
hoofd van het team sociale dienstverlening 5 aangewezen als
vertegenwoordiger van de gemeente Leeuwarden in de
Beheergroep
De daadwerkelijke uitvoering van de projecten vindt plaats
door gedetacheerde medewerkers van de diverse partici
perende instanties. Voor de gemeente Leeuwarden houdt één
en ander in dat sociale rechercheurs op projectbasis zullen
deelnemen aan Rif-projecten.
4.3. De financiële consequenties en de dekking
De feitelijke bijdrage van Leeuwarden aan Rif Noord
geschiedt via de inzet van medewerkers op detacheringbasis
ten behoeve van de uitvoering van de diverse projecten.
Daarbij is de gemeente vrij om zelf te bepalen hoeveel
interne capaciteit voor Rif-activiteiten beschikbaar wordt
gesteld. Één en ander zal worden afgestemd met de eigen
fraudebestrijdingtaakstellingenIn de praktijk houdt de
personele inzet ten behoeve van Rif Noord in dat de
reguliere taken van de medewerker deels worden aangevuld
met Rif-activiteiten. Overigens verschillen de Rif-activi
teiten niet van de reguliere activiteiten.
Resumerend tot slot nog het volgende. De deelname aan Rif
Noord geschiedt via inzet van medewerkers op detachering
basis. De salariskosten van deze medewerkers zijn en
blijven voor rekening van de gemeente. Hoeveel interne
capaciteit zal worden ingezet zal worden afgestemd met de
eigen taakstellingen. Gelet op het voorgaande zal de deel
name aan Rif Noord ook niet leiden tot een uitbreiding van
de huidige personele formatie. De deelname is dus budget
taire neutraal.