Blad 8 Daaruit blijkt dat voor wat betreft de gemeentelijke sociale diensten gedurende 13 projecten in totaal 425 gevallen van bijstandsfraude zijn aangetoond. Hier was een bedrag van f 6.3 miljoen aan terugvorderingen mee gemoeid. Het gaat daarbij om ongeveer f 15.000,- per geval. Bij deze opbrengsten is, ons inziens, enige relativering wel op zijn plaats. Deze opbrengsten zijn namelijk alleen het resultaat van repressieve activiteiten, terwijl juist preventie het hoofddoel van een Rif is. Wat de opbrengsten van preven tieve activiteiten zijn, is niet bekend en zijn tevens moeilijk te achterhalen. Gelet op voorgaande positieve argumenten welke pleiten voor deelname aan Rif Noord alsmede het gegeven dat Leeuwarden in het verleden reeds heeft kunnen constateren dat samen werken altijd een meerwaarde heeft, past het, ons inziens, in de lijn om deel te nemen aan Rif Noord. 4.2. Hoe deelnemen? Deelname van de gemeente Leeuwarden aan Rif Noord gebeurt op diverse fronten; te weten bestuurlijk, organisatorisch en uivoerend. Concreet betekent één en ander dat de gemeente participeert in de Stuurgroep, de Beheersgroep en de diverse projectteams. Deze deelname wordt neergelegd in een convenant dat de gemeente Leeuwarden dient te onder tekenen 4.2.1. Formele deelname: het convenant Deelname aan Rif Noord vindt plaats door middel van het aangaan van een samenwerkingsconvenantAan de hand van de checklist van aandachtspunten, zoals neergelegd in de "Notitie betreffende wenselijke gedragslijn gemeente bij het aangaan van convenanten e.d.", hebben wij het samen- werkingsconvenant beoordeeld en akkoord bevonden. In formele zin zijn wij belast met de uitvoering van uw besluit tot deelname aan Rif Noord. Hetgeen enerzijds betekent dat wij ten behoeve van deze deelname een samen- werkingsconvenant zullen ondertekenen. Anderzijds zijn wij ook verantwoordelijk voor het functioneren van Rif Noord. Het gaat daarbij zowel om een bestuurlijke alsmede een ambtelijke verantwoordelijkheid. Ons inziens ligt het echter voor de hand om Rif Noord bestuurlijk onder te brengen bij de wethouder van Sociale Zaken vanwege diens verantwoordelijkheid voor de bestrij ding van de bijstandsfraude. In aansluiting hierop wordt de ambtelijke verantwoordelijkheid ondergebracht bij de Dienst Welzijn, sector Sociale Zaken. Aan de wethouder van Sociale Zaken zal tevens de bevoegdheid tot het ondertekenen van het samenwerkingsconvenant worden gemandateerd. Blad 9 4.2.2. Feitelijke deelname: de bemensing Voor de feitelijke deelname aan Rif Noord-Nederland dient Leeuwarden vertegenwoordigd te zijn in de Stuurgroep, de Beheersgroep en de diverse projectteams. In de Stuurgroep wordt de gemeente vertegenwoordigd door een collegelid. Vanwege diens verantwoordelijkheid voor de bestrijding van de bijstandsfraude zal de wethouder van Sociale Zaken zitting nemen in deze Stuurgroep. De Beheersgroep is verantwoordelijk voor de uitvoering van de beslissingen welke in de Stuurgroep genomen zijn. De Beheersgroep regelt onder andere de inzet van mensen en middelen. Daarom dient de deelnemer aan deze groep, ons inziens, voldoende mandaat te hebben om toezeggingen te kunnen doen over de personele en financiële vraagstukken. Één en ander houdt in dat Leeuwarden, in de Beheersgroep, vertegenwoordigd dient te worden door het hoofd van de uitvoerende dienst welke verantwoordelijk is voor de sociale rechercheurs. Naar aanleiding hiervan wordt het hoofd van het team sociale dienstverlening 5 aangewezen als vertegenwoordiger van de gemeente Leeuwarden in de Beheergroep De daadwerkelijke uitvoering van de projecten vindt plaats door gedetacheerde medewerkers van de diverse partici perende instanties. Voor de gemeente Leeuwarden houdt één en ander in dat sociale rechercheurs op projectbasis zullen deelnemen aan Rif-projecten. 4.3. De financiële consequenties en de dekking De feitelijke bijdrage van Leeuwarden aan Rif Noord geschiedt via de inzet van medewerkers op detacheringbasis ten behoeve van de uitvoering van de diverse projecten. Daarbij is de gemeente vrij om zelf te bepalen hoeveel interne capaciteit voor Rif-activiteiten beschikbaar wordt gesteld. Één en ander zal worden afgestemd met de eigen fraudebestrijdingtaakstellingenIn de praktijk houdt de personele inzet ten behoeve van Rif Noord in dat de reguliere taken van de medewerker deels worden aangevuld met Rif-activiteiten. Overigens verschillen de Rif-activi teiten niet van de reguliere activiteiten. Resumerend tot slot nog het volgende. De deelname aan Rif Noord geschiedt via inzet van medewerkers op detachering basis. De salariskosten van deze medewerkers zijn en blijven voor rekening van de gemeente. Hoeveel interne capaciteit zal worden ingezet zal worden afgestemd met de eigen taakstellingen. Gelet op het voorgaande zal de deel name aan Rif Noord ook niet leiden tot een uitbreiding van de huidige personele formatie. De deelname is dus budget taire neutraal.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 140