Blad 2 beveelt verder aan om in de zijgevel een horizontale gevelopening aan te brengen. In reactie op dit advies heeft aanvrager het bijgebouw voorzien van een boeideel. Ook zal in de zijgevel een raam worden aangebracht De wanden, de vloer en het dak worden uitgevoerd in gewapend beton. De eis van de commissie om het bijgebouw in metselwerk op te trekken brengt voor aanvrager de nodige consequenties met zich mee. Een dergelijke planaanpassing zal in ieder geval een aanzienlijke stijging van de kosten betekenen. In tegenstelling tot de commissie, zijn wij van opvatting dat het bouwwerk niet zal misstaan in het straat- en bebouwingsbeeld. De prefab wanden zullen worden gespoten in dezelfde kleur als het metselwerk van de woning. Vanaf de openbare weg zal het zicht op het bijgebouw grotendeels worden weggenomen door de aanwezige beplanting en door een (prefab betonnen) transformatorhuisje. Het zal dan ook niet of nauwelijks waarneembaar zijn dat het bijgebouw niet in metselwerk is opgetrokken. Wij zijn dan ook van mening dat het bouwwerk zal voldoen aan redelijke eisen van welstand. Bedenkingen Het bouwplan is gepubliceerd als binnengekomen bouwplan en in het kader van de artikel 19 WRO-procedure Tijdens de bezwarentermijn heeft de familie M. Hoekstra, Daslook 26 te Leeuwarden schriftelijke bedenkingen inge bracht. Een kopie daarvan hebben wij op de gebruikelijke wijze voor u bij het bouwplan ter inzage gelegd. De bedenkingen zijn niet gericht tegen het bouwwerk op zich. Bezwaarmaker denkt echter, nu de hobby-/bergruimte is voorzien van een kanteldeur, dat deze als stallingsruimte voor de auto zal worden gebruikt. Gelet op de situering, is deze bergruimte niet vanaf de straat/parkeerterrein met een auto te bereiken. Bezwaarmaker vreest dat aanvrager via het trottoir zijn auto in de bergruimte zal stallen. Hij vindt dat hierdoor de leefbaarheid in de wijk wordt aangetast. Ten aanzien van deze bedenkingen merken wij het volgende op. Met bezwaarmaker zijn wij van opvatting dat op deze plek een garage niet gewenst zou zijn. Gezien de feitelijke situatie is het haast onmogelijk om met de auto het bijgebouw te bereiken. Wij achten de kans dan ook gering dat dit zal gebeuren. De kanteldeur is nodig voor het stallen van een aanhangwagen. Aanvrager heeft zelf nadrukkelijk aangegeven de hobby-/bergruimte niet te gebruiken als stallingsruimte voor zijn auto. Blad 3 De bouwvergunning zal dan ook worden afgegeven en de vrijstelling zal dan ook worden verleend onder de voor waarde dat het bijgebouw alleen als hobby-/bergruimte mag worden gebruikt. Het stallen van auto's is nadrukkelijk verboden Samengevat zijn wij dan ook van opvatting, dat: 1. het bouwplan uit ruimtelijk/stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar is; 2. er geen sprake zal zijn van een onevenredige aantasting van het woonklimaat; 3. de ingebrachte bezwaren ongegrond zijn. Teneinde aan dit bouwplan medewerking te kunnen verlenen, is het noodzakelijk, dat voor het perceel een voorberei- dingsbesluit wordt genomen. Hierdoor ontstaat de mogelijk heid vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmings plan. Wel dienen Gedeputeerde Staten van Friesland vooraf te hebben verklaard geen bezwaar tegen het verlenen van de vrijstelling te hebben. Onder mededeling, dat de Commissie Stadsontwikkeling u in haar op 21 september 1999 gehouden vergadering heeft geadviseerd met het vorenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp besluit Leeuwarden, 30 september 1999. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester, mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 158