3.4 Prioriteiten
HOOFDLIJN 1: versterken aantrekkelijk
vestigingsklimaat voor bedrijven
HOOFDLIJN 2: versterken aantrekkelijk
vestigingsklimaat voor bewoners
Strategische doelen Leeuwarden Visie 2030
2. De belangrijkste centrumgemeente in Noord-
Nederland, naast Groningen, op het gebied van
voorzieningen, werkgelegenheid en woonmilieus.
3. Een stedelijke samenleving, waarvan de werkloosheid
en de economische ontwikkeling vergelijkbaar zijn met
landelijke gemiddelden.
4. Een aantrekkelijke gemeente met duurzame en
hoogwaardige vestigingsmilieus voor zowel bedrijven
als burgers.
5. Een bereikbare stad, voorzien van effectieve transport
en vervoersystemen.
Strategische doelen Leeuwarden Visie 2030:
1. Een vitale middelgrote stad met 100 tot 125 duizend
inwoners met een evenwichtige bevolkings
samenstelling.
2. De belangrijkste centrumgemeente in Noord-Nederland,
naast Groningen, op het gebied van voorzieningen,
werkgelegenheid en woonmilieus.
4. Een aantrekkelijke gemeente met duurzame en
hoogwaardige vestigingsmilieus voor zowel bedrijven
als burgers.
6. Een veilige en leefbare stad.
Programma 's:
A. Economische zaken, arbeidsmarkt en kennis (par. 4.1
B. Binnenstad toerisme (par. 4.2)
C. Bereikbaarheid (par. 5.1)
Programma 's/domeinen:
A. Woningmarkt (par. 5.2)
B. Basisvoorzieningen, sociale integratie en
achterstandbestrijding (hoofdstuk 6)
Facetbeleid randvoorwaarden:
Ruimtelijke ordening (par. 4.3)
Omgevingskwaliteit (par. 5.3)
Duurzame ontwikkeling en milieu (par. 5.4)
Overige randvoorwaarden (financiën, organisatie, algemene werkwijze, etc.) (hoofdstuk 7)
Met de strategische en operationele doelen in het MeerjarenOntwikkelingsProgramma geeft Leeuwarden haar
streefniveau tot 2010 aan. Het geeft helder de Leeuwarder ambities weer. Om die ambities waar te maken
investeert Leeuwarden fors in de ontwikkeling van de stad. Leeuwarden maakt middelen vrij voor het structureel
versterken van de sociaal-economische positie van de gemeente en haar bedrijven en inwoners.
Leeuwarden kan deze ambities echter nooit alleen waarmaken, zij heeft daarvoor de steun van en samenwerking
met andere partijen hard nodig. En dan gaat het niet alleen om overheden als provincie, Rijk en EU, maar tevens
om marktpartijen (projectontwikkelaars, beleggers, financiers) en het bedrijfsleven. Met het Meerjaren-
OntwikkelingsProgramma wil Leeuwarden de externe partijen uitdagen om te investeren in de ontwikkelings
mogelijkheden van de stad. Samenwerking en partnership staan daarbij centraal.
Er is natuurlijk altijd een spanning aanwezig tussen de ambities en de beschikbare middelen. Zoals al eerder
aangegeven is de juiste balans vinden de sleutel naar de toekomst, maar keuzes maken evenzeer. De middelen
zijn immers schaars. Alles (een beetje) doen leidt tot een middelmatig resultaat.
In de Toekomstvisie is binnen de centrale ontwikkelingsrichting 'full-service city' door de gemeenteraad van
Leeuwarden gekozen voor een accent op een viertal thema's (strategische projectclusters, waarvan er 3 vallen in
het programma 'Economische zaken, arbeidsmarkt en kennis), die extra aandacht en een extra kwaliteitsimpuls
zullen moeten krijgen in de komende jaren, te weten:
Financiële Servicesector
Kennis (Brainport)
Agri-nutri
Verzorgende Culturele hoofdstad
Binnen de doelen en ambities legt Leeuwarden daarnaast ook nog de volgende accenten. Centraal staat het
consolideren en uitbouwen van de gunstige economische ontwikkeling in Leeuwarden. Het zorgen dat mensen
werk hebben is tegelijk ervoor zorgen dat sociale problemen zoveel mogelijk worden voorkomen. Daartoe zal er
geïnvesteerd moeten worden in de economische ontwikkeling en structuurversterking, in het versterken van een
aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven (bestaand en nieuw). Dit resulteert in het geven van prioriteit aan
belangrijke investeringen en maatregelen op het gebied van bedrijfs- en kantoorlocaties (nieuw en revitalisering),
versterking economische en kennisclusters, bereikbaarheid, arbeidsmarkt en kennis.
Leeuwarden wil daarnaast de revenuen van de ontwikkeling en inspanningen ombuigen naar de stad. Er moet
een betere inkomenspositie komen en meer draagvlak voor de voorzieningen in Leeuwarden en voor de
Leeuwarder activiteiten en inspanningen. Dit denkt Leeuwarden onder meer te kunnen bereiken via een
evenwichtiger bevolkingssamenstelling, door middel van meer inwoners en meer inwoners met draagkracht en
meer bezoekers. Daartoe zqn investeringen en maatregelen noodzakelijk gericht op de woningmarkt (uitleg- en
inbreilocaties met het oog op de uitbreiding van de woningvoorraad en kwaliteitsverbetering (stedelijke
vernieuwing), vooral gericht op de aantrekkelijkheid als woonstad voor de midden- en hoge inkomensgroepen)
en op de binnenstad/toerisme (toename bezoekersaantallen).
16
Dit alles natuurlijk tegen de achtergrond van een 'ongedeelde', sociaal evenwichtige stad en een duurzame
ontwikkeling. Met het oog op het streven om te komen tot een 'ongedeelde' stad is ook de sociale infrastructuur
van belang. Binnen het Lokaal Sociaal Beleid zal de komende periode een beperkt aantal strategische
programma's centraal staan (integraal jeugdbeleid, kansentrajecten in maatschappelijke opvang en
verslaafdenzorg, sturen op kwaliteit in het onderwijs, minima/zorgarrangementen, taakstellend activeringsbeleid,
wijkaanpak: zelfbepaling en zelforganisaties). Binnen de onderdelen lokaal sociaal beleid en veiligheid, legt
Leeuwarden het accent op preventie, voorkomen is immers beter dan genezen.
De aangegeven accenten en prioriteiten zullen logischerwijs hun vertaling krijgen in de inzet van middelen (qua
financiën én personeel).
In het Bestuursprogramma 1998 - 2002 van Leeuwarden is nog aangegeven dat Leeuwarden prioriteit wil geven
aan het afmaken van op stapel staande c.q. reeds opgestarte projecten.
Voor de vertaling van dit alles naar prioriteiten met betrekking tot majeure investeringsprojecten wordt verwezen
naar onderdeel 9.2 (hoofdstuk financiën - prioriteiten).
17