4.2 Binnenstad en toerisme (incl. detailhandel)
Het rapportcijfer voor het gemeentelijk ondernemersklimaat in Leeuwarden stijgt van 6,2 in 1999 tot 6,4 in
2003.
Toename van het aantal starters met 10% en afname van de startersterfte met 10% in 2005.
Gronduitgifte is in de periode tot 2005 minimaal 10 ha., waarvan 7,5 ha. op bedrijventerrein De Hemrik.
Het aantal studenten in Leeuwarden aan HBO en MBO blijft constant tot 2005, dus respectievelijk ruim 14.000
en ruim 9.000 studenten.
Leeuwarden behoudt haar landsdelige functie op HBO-niveau en haar regionale functie op MBO-niveau.
Commitment
De basis voor het huidige economisch beleid is het document 'Leeuwarden 2000+'. Dit beleid is tot stand
gekomen na nauw overleg met de belangrijkste key-actoren voor dit terrein, te weten: NOM/Netwerk Friesland,
provincie Fryslan, FLTO/Katalysator, Platform Financiële Dienstverlening, ICT-platform, Kamer van
Koophandel, Arbeidsvoorziening, lokale bedrijfsmakelaars, Moret, gemeentelijke overlegcommissie
Bedrijfsleven, ministerie van EZ, bedrijvenverenigingen Leeuwarden-West en De Hemrik en de ISP-commissie
Transport Logistiek. Het arbeidsmarktbeleid in Leeuwarden wordt afgestemd c.q. gezamenlijk ontwikkeld met
Arbeidsvoorziening Noord-Nederland en de provincie Fryslan. Recent heeft de gemeente Leeuwarden het
rapport 'Kenniscluster Leeuwarden' op laten stellen. Dit is de basis voor de verdere uitbouw hiervan in
Leeuwarden. Ontwikkelingen en activiteiten worden afgestemd in het Strategisch HBO-beraad, waarin naast de
gemeente Leeuwarden en de provincie Fryslan, ook de 3 HBO-instellingen in Leeuwarden zitting hebben.
Met betrekking tot starters zal het genoemde consortium, bestaand uit o.a. provincie, KvK, de scholen,
Arbeidsvoorziening en diverse intermediairs, nadere initiatieven ontplooien voor de doelgroep en worden benut
als klankbord voor beleid.
Middelen
Voor de uitvoering van het economisch beleid en de acquisitie heeft de gemeente structureel een bedrag van
f 1 miljoen beschikbaar (excl. Personeelskosten). Het gewenste c.q. noodzakelijke investeringsplaatje voor de
komende jaren ziet er daarnaast als volgt uit:
MAATREGELEN
TOTALE
INDICATIEF DEKKINGSVOORSTEL
TIJD-
X f 1 miljoen
KOSTEN
Derden
Publiek
PLAN-
(privaat)
Gemeente
kkkk
Provincie
REONN
(EU)
k kkk k
Rijk
(incl. ISV,
StiREA/
TIPP, niet-
fysieke
stadsecon.)
kkkkkk
NING
BEDRIJVENTERREINEN
Newtonweg (fasen 1 t/m 5)
80 p.m.
60
17
3
2000-10
Businesspark Leeuwarden
(fase 3) (Leeuwarden-West)
10 p.m.
7
p.m.
3
2000 - 04
Bedrijventerrein
Boxumerpolder
(Leeuwarden-Zuid)
50 p.m.
35
p.m.
15
2000 - 04
Bedrijvencomplex Merodestr.
/De Hemrik (Lden-Oost)
240,5
200
2000 - 04
- revitalisering/herinrich
ting Merodestr./Hemrik-
10,7
12,5
7,3
West bedrijfsverpl.
- revitalisering/ont-
wikkelingsgereed maken
Hemrik-uost
7
3
Bedrijfsverplaatsingen
p.m.
28
KANSRIJKE SECTOREN - SECTORBELEID (STRA TEGISCHE PROJECTCLUSTERS)
Masterplan FEC City:
Fase 1herinrichting/
ontwikkeling Lange
Markstraat/Tesselschade-
straat
410
(fase 1 2)
350
5
6
4
2000- 10
2000 - 02
Fase 2: Stationskwartier,
Tesselschadestraat 2C fase,
ontsluitingsstructuur
[gezamenlijk 45 bij totalen
in p.m.-post meegenomen]
2000- 04
ICT-actieplan:
- ICT-bedrijvenpark
- Overig
30
p.m.
22,5
p.m.
3
3
1,5
p.m.
[zie hierna
'overig']
2000-01
2000 - 04
Agri-nutri: kennis, handel
diensten
p.m.
Verbreding EATC tot WTC
25
22
1
1
1
2000 - 02
KENNIS, SCHOLING en ARBEIDSMARKT
Kenniscentrum (HBO)
45
p.m.
1,5
p.m.
p.m.
2004-2006
Technocentrum Noord
31
8,4
12,7
9,9
waarvan 2,5
1999-2002
Ontwikkeling Werkgelegen
heidsovereenkomst
0,2
0,1
p.m.
2000
Overig
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
1,2
2000-2003
TOTAAL
921,7
p.m.
602,9
p.m.
130,3
p.m.
52,2
p.m.
48,9
p.m.
Het gaat hier om ontwikkeling van bedrijfslocaties die in beginsel door en voor rekening van de overheid worden
uitgevoerd. De private investeringen zijn niet gerelateerd aan de ontwikkeling van bedrijfslocaties maar aan de
uitgifte daarvan.
Maatregelen gericht op de ICT-sector, zelfstandig ondernemerschap, kennis, scholing en arbeidsmarkt (b.v.
kennisclusters), etc.; hiervoor kunnen de rijksmiddelen niet-fysieke stadseconomie (ECO- art. 04.10) ingezet
worden; indicatief is f 1,2 miljoen toegekend voor de periode 2000 - 2003; zie verder het hoofdstuk financiën.
De ontwikkelingskosten van de werkgelegenheidsovereenkomst zijn voor f 105.000,-- gedekt ten laste van 'oude'
GSB-middelen; voor de verdere ontwikkeling van deze overeenkomst worden de extra kosten geraamd op
f 100.000,-.
Wat betreft de gemeentelijke cofinanciering inzake de projecten wordt geput uit de grondexploitatie (indien van
toepassing) en het Strategisch Investenngs- en OntwikkelingsFonds (voor het Masterplan FEC-City is hierin
f5 miljoen gereserveerd, voor Leeuwarden-Zuid f7,5 miljoen, voor de revitalisering van De Merodestraat
f 2,5 miljoen, voor versterking HBO f 1,5 miljoen totaal f 16,5 miljoen).
Hierover moeten op projectniveau nog financiële afspraken worden gemaakt; relevante thema's vanuit het zijn de
'Leeuwarden Werkstad', 'Integrale ontwikkeling Leeuwarden-Zuid' en 'Leeuwarden Kennisstad'; de concreet
ingevulde afspraken in het kader van de jaarschijf 2000 zijn nog niet in de tabel verwerkt; vanuit het 'Kompas voor
het Noorden'(REONN) zijn eveneens diverse maatregelen van toepassing (zie het hoofdstuk Financiën).
Vanuit ISV-middelen (ECO - art. 03.43 en 03.19.01): f7 mil|oen (zie voor de verdeling van de ISV-middelen naar
programma-niveau het hoofdstuk financiën); TIPP-regeling Tender Investeringsprogramma Provincie) van het
ministerie van EZ is de opvolger van huidige StiREA-regeling; middelen worden verdeeld op basis van tender
constructie; het Rijk zorgt ervoor dat tenminste f 100 miljoen t/m 2010 in de rechtstreekse gemeenten zal neerslaan
(zie hoofdstuk 9 - Leeuwarden zal hiervoor in eerste instantie de mogelijkheden onderzoeken voor het project De
Merodestraat); deel van de middelen niet-fysieke stadseconomie (ECO - art. 04.10) en wel f 1,2 miljoen).
ECO-staat (FES): f2,5 miljoen van ministerie OC&W (periode 1999 - 2002) voor het Noorden.
Verschil totaal geraamde kosten en indicatief dekkingsvoorstel is f 87,4 miljoen, alsnog te dekken via
marktpartijen/projectontwikkelaars, projectsubsidies (b.v. TIPP), scholen, provincie/EU.
Analyse
In de binnenstad van Leeuwarden komt een groot aantal belangrijke functies samen. Enerzijds is het een
belangrijke economische locatie voor detailhandel, horeca, toerisme en de dienstensector. Anderzijds bepaalt de
binnenstad een groot deel van de levendigheid van een stad als Leeuwarden en herbergt de binnenstad een groot
aantal (boven-)regionale (culturele) voorzieningen. Ook het wonen in de binnenstad draagt bij aan de
levendigheid van het centrum.
29