4.2 Binnenstad en toerisme (incl. detailhandel) Het rapportcijfer voor het gemeentelijk ondernemersklimaat in Leeuwarden stijgt van 6,2 in 1999 tot 6,4 in 2003. Toename van het aantal starters met 10% en afname van de startersterfte met 10% in 2005. Gronduitgifte is in de periode tot 2005 minimaal 10 ha., waarvan 7,5 ha. op bedrijventerrein De Hemrik. Het aantal studenten in Leeuwarden aan HBO en MBO blijft constant tot 2005, dus respectievelijk ruim 14.000 en ruim 9.000 studenten. Leeuwarden behoudt haar landsdelige functie op HBO-niveau en haar regionale functie op MBO-niveau. Commitment De basis voor het huidige economisch beleid is het document 'Leeuwarden 2000+'. Dit beleid is tot stand gekomen na nauw overleg met de belangrijkste key-actoren voor dit terrein, te weten: NOM/Netwerk Friesland, provincie Fryslan, FLTO/Katalysator, Platform Financiële Dienstverlening, ICT-platform, Kamer van Koophandel, Arbeidsvoorziening, lokale bedrijfsmakelaars, Moret, gemeentelijke overlegcommissie Bedrijfsleven, ministerie van EZ, bedrijvenverenigingen Leeuwarden-West en De Hemrik en de ISP-commissie Transport Logistiek. Het arbeidsmarktbeleid in Leeuwarden wordt afgestemd c.q. gezamenlijk ontwikkeld met Arbeidsvoorziening Noord-Nederland en de provincie Fryslan. Recent heeft de gemeente Leeuwarden het rapport 'Kenniscluster Leeuwarden' op laten stellen. Dit is de basis voor de verdere uitbouw hiervan in Leeuwarden. Ontwikkelingen en activiteiten worden afgestemd in het Strategisch HBO-beraad, waarin naast de gemeente Leeuwarden en de provincie Fryslan, ook de 3 HBO-instellingen in Leeuwarden zitting hebben. Met betrekking tot starters zal het genoemde consortium, bestaand uit o.a. provincie, KvK, de scholen, Arbeidsvoorziening en diverse intermediairs, nadere initiatieven ontplooien voor de doelgroep en worden benut als klankbord voor beleid. Middelen Voor de uitvoering van het economisch beleid en de acquisitie heeft de gemeente structureel een bedrag van f 1 miljoen beschikbaar (excl. Personeelskosten). Het gewenste c.q. noodzakelijke investeringsplaatje voor de komende jaren ziet er daarnaast als volgt uit: MAATREGELEN TOTALE INDICATIEF DEKKINGSVOORSTEL TIJD- X f 1 miljoen KOSTEN Derden Publiek PLAN- (privaat) Gemeente kkkk Provincie REONN (EU) k kkk k Rijk (incl. ISV, StiREA/ TIPP, niet- fysieke stadsecon.) kkkkkk NING BEDRIJVENTERREINEN Newtonweg (fasen 1 t/m 5) 80 p.m. 60 17 3 2000-10 Businesspark Leeuwarden (fase 3) (Leeuwarden-West) 10 p.m. 7 p.m. 3 2000 - 04 Bedrijventerrein Boxumerpolder (Leeuwarden-Zuid) 50 p.m. 35 p.m. 15 2000 - 04 Bedrijvencomplex Merodestr. /De Hemrik (Lden-Oost) 240,5 200 2000 - 04 - revitalisering/herinrich ting Merodestr./Hemrik- 10,7 12,5 7,3 West bedrijfsverpl. - revitalisering/ont- wikkelingsgereed maken Hemrik-uost 7 3 Bedrijfsverplaatsingen p.m. 28 KANSRIJKE SECTOREN - SECTORBELEID (STRA TEGISCHE PROJECTCLUSTERS) Masterplan FEC City: Fase 1herinrichting/ ontwikkeling Lange Markstraat/Tesselschade- straat 410 (fase 1 2) 350 5 6 4 2000- 10 2000 - 02 Fase 2: Stationskwartier, Tesselschadestraat 2C fase, ontsluitingsstructuur [gezamenlijk 45 bij totalen in p.m.-post meegenomen] 2000- 04 ICT-actieplan: - ICT-bedrijvenpark - Overig 30 p.m. 22,5 p.m. 3 3 1,5 p.m. [zie hierna 'overig'] 2000-01 2000 - 04 Agri-nutri: kennis, handel diensten p.m. Verbreding EATC tot WTC 25 22 1 1 1 2000 - 02 KENNIS, SCHOLING en ARBEIDSMARKT Kenniscentrum (HBO) 45 p.m. 1,5 p.m. p.m. 2004-2006 Technocentrum Noord 31 8,4 12,7 9,9 waarvan 2,5 1999-2002 Ontwikkeling Werkgelegen heidsovereenkomst 0,2 0,1 p.m. 2000 Overig p.m. p.m. p.m. p.m. 1,2 2000-2003 TOTAAL 921,7 p.m. 602,9 p.m. 130,3 p.m. 52,2 p.m. 48,9 p.m. Het gaat hier om ontwikkeling van bedrijfslocaties die in beginsel door en voor rekening van de overheid worden uitgevoerd. De private investeringen zijn niet gerelateerd aan de ontwikkeling van bedrijfslocaties maar aan de uitgifte daarvan. Maatregelen gericht op de ICT-sector, zelfstandig ondernemerschap, kennis, scholing en arbeidsmarkt (b.v. kennisclusters), etc.; hiervoor kunnen de rijksmiddelen niet-fysieke stadseconomie (ECO- art. 04.10) ingezet worden; indicatief is f 1,2 miljoen toegekend voor de periode 2000 - 2003; zie verder het hoofdstuk financiën. De ontwikkelingskosten van de werkgelegenheidsovereenkomst zijn voor f 105.000,-- gedekt ten laste van 'oude' GSB-middelen; voor de verdere ontwikkeling van deze overeenkomst worden de extra kosten geraamd op f 100.000,-. Wat betreft de gemeentelijke cofinanciering inzake de projecten wordt geput uit de grondexploitatie (indien van toepassing) en het Strategisch Investenngs- en OntwikkelingsFonds (voor het Masterplan FEC-City is hierin f5 miljoen gereserveerd, voor Leeuwarden-Zuid f7,5 miljoen, voor de revitalisering van De Merodestraat f 2,5 miljoen, voor versterking HBO f 1,5 miljoen totaal f 16,5 miljoen). Hierover moeten op projectniveau nog financiële afspraken worden gemaakt; relevante thema's vanuit het zijn de 'Leeuwarden Werkstad', 'Integrale ontwikkeling Leeuwarden-Zuid' en 'Leeuwarden Kennisstad'; de concreet ingevulde afspraken in het kader van de jaarschijf 2000 zijn nog niet in de tabel verwerkt; vanuit het 'Kompas voor het Noorden'(REONN) zijn eveneens diverse maatregelen van toepassing (zie het hoofdstuk Financiën). Vanuit ISV-middelen (ECO - art. 03.43 en 03.19.01): f7 mil|oen (zie voor de verdeling van de ISV-middelen naar programma-niveau het hoofdstuk financiën); TIPP-regeling Tender Investeringsprogramma Provincie) van het ministerie van EZ is de opvolger van huidige StiREA-regeling; middelen worden verdeeld op basis van tender constructie; het Rijk zorgt ervoor dat tenminste f 100 miljoen t/m 2010 in de rechtstreekse gemeenten zal neerslaan (zie hoofdstuk 9 - Leeuwarden zal hiervoor in eerste instantie de mogelijkheden onderzoeken voor het project De Merodestraat); deel van de middelen niet-fysieke stadseconomie (ECO - art. 04.10) en wel f 1,2 miljoen). ECO-staat (FES): f2,5 miljoen van ministerie OC&W (periode 1999 - 2002) voor het Noorden. Verschil totaal geraamde kosten en indicatief dekkingsvoorstel is f 87,4 miljoen, alsnog te dekken via marktpartijen/projectontwikkelaars, projectsubsidies (b.v. TIPP), scholen, provincie/EU. Analyse In de binnenstad van Leeuwarden komt een groot aantal belangrijke functies samen. Enerzijds is het een belangrijke economische locatie voor detailhandel, horeca, toerisme en de dienstensector. Anderzijds bepaalt de binnenstad een groot deel van de levendigheid van een stad als Leeuwarden en herbergt de binnenstad een groot aantal (boven-)regionale (culturele) voorzieningen. Ook het wonen in de binnenstad draagt bij aan de levendigheid van het centrum. 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 182