Daarnaast is er eveneens aandacht voor de historische Prinsentuin en de verbinding van de Prinsentuin naar de
binnenstad, dit alles mede vanuit toeristisch oogpunt.
In juni 1999 heeft de Raad de nota 'Werken aan Toerisme' vastgesteld. In deze nota is op basis van de
uitgangspositie van Leeuwarden, op basis van de trends en ontwikkelingen binnen de toeristische sector en op
basis van reacties uit de toeristische sector, een uitvoeringsgericht activiteitenplan opgenomen. Uitvoering
daarvan zal de komende jaren plaatsvinden, waarbij de inbreng van externe partijen zeer bepalend is. In de nota
is prioriteit gelegd bij de (bereikbaarheid van de) binnenstad (b.v. het weer bevaarbaar maken van de
waterwegen). Daar bevindt zich een concentratie van toeristische 'dragers' en daar speelt bovendien de komende
jaren een grootschalige herinrichting.
In algemene zin is het toeristisch beleid van Leeuwarden gericht op vier aandachtsgebieden: watertoerisme,
cultuurtoerisme, ecotoerisme en promotie. Gericht op een of meer van deze vier aandachtsgebieden zal er de
komende periode aandacht zijn voor onder meer het ontwikkelen van (toeristische) routes en arrangementen,
kennisprojecten/intemationale uitwisseling en ICT-projecten. Hierbij wordt ook een relatie gelegd met het
toeristisch-recreatief actieplan (TRAP) in het kader van de Westergo-zone.
Voor een marktgericht en effectief toeristisch beleid is informatie noodzakelijk over bezettingspercentages,
bezoekersaantallen, bestedingen, werkgelegenheidsgegevens, investeringen, gebruik, waardering enz.
Nog dit jaar wordt gestart met een meer systematische inventarisatie van dergelijke gegevens ('toeristische
thermometer').
Operationele doelen
Toename van de werkgelegenheid in de detailhandel in 2005 met 150 arbeidsplaatsen als gevolg van een groei
in de bestedingen door toename van de koopkrachtbinding (25% en 75% voor voedmgs-/genotmiddelen resp.
duurzame en overige goederen) en de koopkrachttoevloeiing (40% en 60% voor voedings-/genotmiddelen
resp. duurzame en overige goederen) in 2005.
Het realiseren van 800 nieuwe parkeerplaatsen in parkeergarages op strategische locaties aan de rand van de
binnenstad in 2002.
Toename van het aantal toeristen (recreanten) met 100.000 in 2005 (van 250.000 naar 350.000 per jaar).
Realisering van de strategische doelstelling vraagt om een enorme inzet op velerlei terrein; herinrichting
openbare ruimte, creëren van werkgelegenheid, versterking van het stedelijk groen, betere en logischer
koppeling van diverse binnenstadsdelen, woningbouw, verbetering van verkeersroutes, benutting van toeristische
potenties, etc.. Tal van dergelijke thema's worden uitgewerkt in andere onderdelen. Hiervoor is volstaan met een
uitwerking op enkele onderdelen.
Commitment
De integrale aanpak van de binnenstad krijgt vorm in het project Binnenstad NieuweStad. In de Stuurgroep van
het project heeft de Leeuwarder Ondernemers Vereniging (LOV) zitting. Daarnaast is er ook bilateraal overleg
met ondernemers en investeerders. De betrokkenheid van de ondernemers wordt versterkt door de oprichting van
een Platform voor Centrummanagement, waarin ondernemers, VVV/SPL en gemeente participeren.
Door middel van de baatbelasting leveren de ondernemers een financiële bijdrage aan de kosten van
herinrichting van de openbare ruimte. De Stichting Parkeergarages, waarin de gemeente participeert, realiseert
de bouw van twee parkeergarages. In het vernieuwde convenant provincie-gemeente is de (financiële)
betrokkenheid van de provincie Fryslan verankerd. Daarnaast is een belangrijk onderdeel van het project voor de
gemeente het communicatie-, inspraak- en informatietraject. De wijkmanager voor de binnenstad vervult hierbij
een cruciale functie.
De nota 'Werken aan Toerisme' is in samenspraak met de toeristische sector opgesteld. Voor realisering van het
uitvoeringsprogramma zijn externe partijen van groot belang voor initiatieven, voor investeringen, voor
exploitatie, e.d.. Deze externe partijen zijn bijvoorbeeld de andere overheden, de culturele sector, ontwikkelaars,
stichtingen en particuliere ondernemers.
Een belangrijke uitvoeringsinstelling is de Stichting Promotie Leeuwarden (SPL)/VVV. Binnenkort wordt een
toeristisch platform ingesteld, dat bestaat uit vertegenwoordigers van alle bij het toerisme in de gemeente
betrokken partijen. Het gaat dan niet alleen om de bevordering van de samenwerking tussen overheid en private
partijen, maar zeer zeker ook om samenwerking tussen private partijen. Het platform kan bovendien een functie
vervullen in de monitoring en effectmeting.
32
Middelen
Maatregelen Binnenstad NieuweStad 2000 - 2003
MAATREGELEN
X f 1 miljoen
TOTAAL GERAAMDE KOSTEN
INDICATIEF DEKKINGSVOORSTEL
2000
2001
2002
2003
Totaal
Gemeente
Rijk
Provincie
EU
Derden
Kwaliteitsverbetering openbare
ruimte binnenstad
5,6
4,6
4,6
4,6
19,4
SIOF
ISV
p.m.: stadscon
venant/ REONN
(EU) (sted. centra)
1,5
=baatbelasting
ondernemers
Bereikbaarheid en parkeren
5,0
21,0
1,5
1,5
29,0
SlOF
Meerjaren-
Programma
Infra.: p.m.
p.m.: stadscon-
venant/REONN
(EU) (sted. centra)
22,0
=Stichting
parkeergarages
Herontwikkeling
binnenstadsgebieden
6,0
16,5
21,0
17,0
60,5
SlOF
ISV
p.m.: stadscon-
venant/REONN
(EU) (sted. centra)
Project
ontwikkelaars
Investeerders
Verbinding Stationsgebied -
stadscentrum
2,0
13,0
7,0
22,0
SIOF
ISV
p.m stadscon
venant/ REONN
(EU) (sted. centra)
Project
ontwikkelaars
Investeerders
Diverse milieu-maatregelen
binnenstad (w.o. water)
4,5
2,5
2,5
4,0
13,5
p.m.: REONN
(EU) (sted. centra)
Leefbaarheid, veiligheid en
groen
(excl. Prinsentuin zie:
Fysieke Pijler - onderdeel
Omgevingskwaliteit)
0,5
1,0
1,0
1,0
3,5
Eigen GSB-
middelen
ISV
p.m.: stads
convenant
Wonen in de binnenstad
Zie: Fysieke Pijler - onderdeel Woningmarkt
TOTAAL
23,6
58,6
37,6
28,1
147,9
p.m.
12,8 p.m.
4,0 p.m.
23,5 p.m.
In de Perspectiefnota 2000 is 4 x f 3 miljoen gereserveerd in het Strategisch Investerings- en OntwikkelingsFonds
(SlOF) ten behoeve van maatregelen in de binnenstad. Dit bedrag is (nog) niet verdeeld over de verschillende
projectonderdelen.
Vanuit lSV-middelen (ECO-art. 03.43 en 03.19.01): in totaal f 4 miljoen (zie voorde verdeling van de ISV-
middelërTnaar programma-niveau het hoofdstuk financiën); voor de onderdelen 'water'/'groen' is in totaal £2
miljoen beschikbaar in het kader van 'grootschalig groen in de stad' (LNV/VROM - ECO art. 13.03, 13.04 en
13.05), zie hiervoor het hoofdstuk financiën; deze middelen ter grootte van f2 miljoen worden ingezet voor de
Prinsentuin en de verbinding Prinsentuin - binnenstad; de totale kosten hiervan bedragen circa f 6,5 miljoen (zie
voor het onderdeel 'Prinsentuin' ook het onderdeel omgevingskwaliteit); zie ook paragraaf 5.4 onderdeel 'geluid'
en de daaraan verbonden middelen in het kader van ISV.
Eigen gemeentelijke GSB-middelen; gedurende 4 jaar (2000 t/m 2003) is f0,2 mil|oen per jaar beschikbaar; dus
totaal f 0,8 miljoen (zie hoofdstuk financiën).
Over het stadsconvenant/Kompas voor het Noorden (REONN)/EU moeten op projectniveau nadere financiële
afspraken worden gemaakt, aanknopingspunten zijn er voor het stadsconvenant via het thema 'Leeuwarden
Woonstad' en bij het REONN-programma via de maatregelen 'bereikbaarheid van de (binnen-)steden waarborgen'
en 'geven van een kwaliteitsimpuls aan de binnensteden en versterking van de stedelijke voorzieningen'.
Verschil totaal geraamde kosten en indicatief dekkingsvoorstel is f 107,6 miljoen, alsnog te dekken via
stadsconvenant/REONN(EU), projectsubsidies, marktpartijen/projectontwikkelaars.
Maatregelen toerisme
In de gemeentelijke begroting is ca. een half miljoen gulden per jaar opgenomen voor toerisme, waarvan een
belangrijk deel wordt doorgesluisd naar de Stichting Promotie Leeuwarden (SPL)/VVV, voor promotie en
activiteiten.
33