Daarnaast is er eveneens aandacht voor de historische Prinsentuin en de verbinding van de Prinsentuin naar de binnenstad, dit alles mede vanuit toeristisch oogpunt. In juni 1999 heeft de Raad de nota 'Werken aan Toerisme' vastgesteld. In deze nota is op basis van de uitgangspositie van Leeuwarden, op basis van de trends en ontwikkelingen binnen de toeristische sector en op basis van reacties uit de toeristische sector, een uitvoeringsgericht activiteitenplan opgenomen. Uitvoering daarvan zal de komende jaren plaatsvinden, waarbij de inbreng van externe partijen zeer bepalend is. In de nota is prioriteit gelegd bij de (bereikbaarheid van de) binnenstad (b.v. het weer bevaarbaar maken van de waterwegen). Daar bevindt zich een concentratie van toeristische 'dragers' en daar speelt bovendien de komende jaren een grootschalige herinrichting. In algemene zin is het toeristisch beleid van Leeuwarden gericht op vier aandachtsgebieden: watertoerisme, cultuurtoerisme, ecotoerisme en promotie. Gericht op een of meer van deze vier aandachtsgebieden zal er de komende periode aandacht zijn voor onder meer het ontwikkelen van (toeristische) routes en arrangementen, kennisprojecten/intemationale uitwisseling en ICT-projecten. Hierbij wordt ook een relatie gelegd met het toeristisch-recreatief actieplan (TRAP) in het kader van de Westergo-zone. Voor een marktgericht en effectief toeristisch beleid is informatie noodzakelijk over bezettingspercentages, bezoekersaantallen, bestedingen, werkgelegenheidsgegevens, investeringen, gebruik, waardering enz. Nog dit jaar wordt gestart met een meer systematische inventarisatie van dergelijke gegevens ('toeristische thermometer'). Operationele doelen Toename van de werkgelegenheid in de detailhandel in 2005 met 150 arbeidsplaatsen als gevolg van een groei in de bestedingen door toename van de koopkrachtbinding (25% en 75% voor voedmgs-/genotmiddelen resp. duurzame en overige goederen) en de koopkrachttoevloeiing (40% en 60% voor voedings-/genotmiddelen resp. duurzame en overige goederen) in 2005. Het realiseren van 800 nieuwe parkeerplaatsen in parkeergarages op strategische locaties aan de rand van de binnenstad in 2002. Toename van het aantal toeristen (recreanten) met 100.000 in 2005 (van 250.000 naar 350.000 per jaar). Realisering van de strategische doelstelling vraagt om een enorme inzet op velerlei terrein; herinrichting openbare ruimte, creëren van werkgelegenheid, versterking van het stedelijk groen, betere en logischer koppeling van diverse binnenstadsdelen, woningbouw, verbetering van verkeersroutes, benutting van toeristische potenties, etc.. Tal van dergelijke thema's worden uitgewerkt in andere onderdelen. Hiervoor is volstaan met een uitwerking op enkele onderdelen. Commitment De integrale aanpak van de binnenstad krijgt vorm in het project Binnenstad NieuweStad. In de Stuurgroep van het project heeft de Leeuwarder Ondernemers Vereniging (LOV) zitting. Daarnaast is er ook bilateraal overleg met ondernemers en investeerders. De betrokkenheid van de ondernemers wordt versterkt door de oprichting van een Platform voor Centrummanagement, waarin ondernemers, VVV/SPL en gemeente participeren. Door middel van de baatbelasting leveren de ondernemers een financiële bijdrage aan de kosten van herinrichting van de openbare ruimte. De Stichting Parkeergarages, waarin de gemeente participeert, realiseert de bouw van twee parkeergarages. In het vernieuwde convenant provincie-gemeente is de (financiële) betrokkenheid van de provincie Fryslan verankerd. Daarnaast is een belangrijk onderdeel van het project voor de gemeente het communicatie-, inspraak- en informatietraject. De wijkmanager voor de binnenstad vervult hierbij een cruciale functie. De nota 'Werken aan Toerisme' is in samenspraak met de toeristische sector opgesteld. Voor realisering van het uitvoeringsprogramma zijn externe partijen van groot belang voor initiatieven, voor investeringen, voor exploitatie, e.d.. Deze externe partijen zijn bijvoorbeeld de andere overheden, de culturele sector, ontwikkelaars, stichtingen en particuliere ondernemers. Een belangrijke uitvoeringsinstelling is de Stichting Promotie Leeuwarden (SPL)/VVV. Binnenkort wordt een toeristisch platform ingesteld, dat bestaat uit vertegenwoordigers van alle bij het toerisme in de gemeente betrokken partijen. Het gaat dan niet alleen om de bevordering van de samenwerking tussen overheid en private partijen, maar zeer zeker ook om samenwerking tussen private partijen. Het platform kan bovendien een functie vervullen in de monitoring en effectmeting. 32 Middelen Maatregelen Binnenstad NieuweStad 2000 - 2003 MAATREGELEN X f 1 miljoen TOTAAL GERAAMDE KOSTEN INDICATIEF DEKKINGSVOORSTEL 2000 2001 2002 2003 Totaal Gemeente Rijk Provincie EU Derden Kwaliteitsverbetering openbare ruimte binnenstad 5,6 4,6 4,6 4,6 19,4 SIOF ISV p.m.: stadscon venant/ REONN (EU) (sted. centra) 1,5 =baatbelasting ondernemers Bereikbaarheid en parkeren 5,0 21,0 1,5 1,5 29,0 SlOF Meerjaren- Programma Infra.: p.m. p.m.: stadscon- venant/REONN (EU) (sted. centra) 22,0 =Stichting parkeergarages Herontwikkeling binnenstadsgebieden 6,0 16,5 21,0 17,0 60,5 SlOF ISV p.m.: stadscon- venant/REONN (EU) (sted. centra) Project ontwikkelaars Investeerders Verbinding Stationsgebied - stadscentrum 2,0 13,0 7,0 22,0 SIOF ISV p.m stadscon venant/ REONN (EU) (sted. centra) Project ontwikkelaars Investeerders Diverse milieu-maatregelen binnenstad (w.o. water) 4,5 2,5 2,5 4,0 13,5 p.m.: REONN (EU) (sted. centra) Leefbaarheid, veiligheid en groen (excl. Prinsentuin zie: Fysieke Pijler - onderdeel Omgevingskwaliteit) 0,5 1,0 1,0 1,0 3,5 Eigen GSB- middelen ISV p.m.: stads convenant Wonen in de binnenstad Zie: Fysieke Pijler - onderdeel Woningmarkt TOTAAL 23,6 58,6 37,6 28,1 147,9 p.m. 12,8 p.m. 4,0 p.m. 23,5 p.m. In de Perspectiefnota 2000 is 4 x f 3 miljoen gereserveerd in het Strategisch Investerings- en OntwikkelingsFonds (SlOF) ten behoeve van maatregelen in de binnenstad. Dit bedrag is (nog) niet verdeeld over de verschillende projectonderdelen. Vanuit lSV-middelen (ECO-art. 03.43 en 03.19.01): in totaal f 4 miljoen (zie voorde verdeling van de ISV- middelërTnaar programma-niveau het hoofdstuk financiën); voor de onderdelen 'water'/'groen' is in totaal £2 miljoen beschikbaar in het kader van 'grootschalig groen in de stad' (LNV/VROM - ECO art. 13.03, 13.04 en 13.05), zie hiervoor het hoofdstuk financiën; deze middelen ter grootte van f2 miljoen worden ingezet voor de Prinsentuin en de verbinding Prinsentuin - binnenstad; de totale kosten hiervan bedragen circa f 6,5 miljoen (zie voor het onderdeel 'Prinsentuin' ook het onderdeel omgevingskwaliteit); zie ook paragraaf 5.4 onderdeel 'geluid' en de daaraan verbonden middelen in het kader van ISV. Eigen gemeentelijke GSB-middelen; gedurende 4 jaar (2000 t/m 2003) is f0,2 mil|oen per jaar beschikbaar; dus totaal f 0,8 miljoen (zie hoofdstuk financiën). Over het stadsconvenant/Kompas voor het Noorden (REONN)/EU moeten op projectniveau nadere financiële afspraken worden gemaakt, aanknopingspunten zijn er voor het stadsconvenant via het thema 'Leeuwarden Woonstad' en bij het REONN-programma via de maatregelen 'bereikbaarheid van de (binnen-)steden waarborgen' en 'geven van een kwaliteitsimpuls aan de binnensteden en versterking van de stedelijke voorzieningen'. Verschil totaal geraamde kosten en indicatief dekkingsvoorstel is f 107,6 miljoen, alsnog te dekken via stadsconvenant/REONN(EU), projectsubsidies, marktpartijen/projectontwikkelaars. Maatregelen toerisme In de gemeentelijke begroting is ca. een half miljoen gulden per jaar opgenomen voor toerisme, waarvan een belangrijk deel wordt doorgesluisd naar de Stichting Promotie Leeuwarden (SPL)/VVV, voor promotie en activiteiten. 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 184