5.2 Woningmarkt Andere partners, als het Rijk (voor het meenemen van de projecten in de verkenningenfase van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport [MIT]) en de Europese Unie, zullen eveneens van de noodzaak van het treffen van maatregelen overtuigd moeten worden, want zij zijn de beoogde grootste financiers van de te treffen maatregelen. Over een deel van de maatregelen is reeds commitment. Twee Leeuwarder projecten zijn reeds opgenomen in het MIT Verkenningenfasen, te weten: de Haak en Oplossingsprojecten ontsluitings- problematiek Leeuwarden O V-infrastructuur. Rijkswaterstaat directie Noord-Nederland heeft recent de Verkenningenstudie Rijksweg 31 bij Leeuwarden afgerond. Op basis van de resultaten van de Verkenningenfase zal naar verwachting op korte termijn de planstudiefase gestart worden waarin in ieder geval de mogelijkheden voor de Haak meer in detail uitgewerkt zullen worden. De inmiddels in opdracht van Rijkswaterstaat en gemeente verkende mogelijkheden voor PPS- constructies, teneinde de aanleg van de Haak in de tijd naar voren te halen, zullen daarbij betrokken worden. Ook in het convenant provincie - Leeuwarden - buurgemeenten is de inzet voor bevordering van de bereikbaarheid van de stadsregio opgenomen. Er zijn afspraken gemaakt voor de vorming van een Fonds Stadsregio Leeuwarden, ter cofinanciering van projecten met betrekking tot het thema bereikbaarheid. Zeer recent is door de bedrijfslevenorganisaties (EVO, TLN, MKB, NTWC, KvK en VNO-NCW) een rapport gepresenteerd met enkele voorstellen voor relatief eenvoudige maatregelen ter verbetering van een aantal knelpunten. Daarnaast stellen de organisaties dat aanleg van de Haak en de Noordwesttangent de eerste voorwaarde zijn voor de structurele aanpak van de knelpunten in en rondom Leeuwarden. Leeuwarden heeft het startprogramma Duurzaam Veilig ondertekend in 1997, een initiatief van het ministerie van V&W, Unie van Waterschappen, het IPO en de VNG. Met de Stichting Parkeergarages Leeuwarden gaat de gemeente in de vorm van een commanditaire vennootschap samenwerken voor het realiseren en beheren van de parkeergarages in of aan de rand van de binnenstad. In 1998 heeft Leeuwarden in samenwerking met de provincies Groningen en Fryslan, RWS en de grote gemeenten in de provincies het Vervoer Coördinatiecentrum Noord-Nederland vorm gegeven. Dit VCC gaat in Leeuwarden het vervoermanagement bij bedrijven opnieuw een impuls geven om het autogebruik in het woon werkverkeer terug te dringen. Middelen Voor het bereiken van de operationele doelen is een investeringsbedrag nodig van in totaal minimaal f 640 miljoen extra. Het bedrag van f 640 miljoen is als volgt onderverdeeld (periode 2000 t/m 2010): MAATREGELEN X f 1 miljoen TOTALE GERAAMDE KOSTEN INDICATIEF DEKKINGSVOORSTEL Rijk (b.v. MIT) Provincie REONN) Gemeente Overig Weginfrastructuur 364,5 p.m Haak 320,0 320,0 Noordwesttangent 30,0 26,4 3,6 (gemeenten) Aanpassing Anne Vondelingweg (oost) 14,5 7,25 7,25 Korte termijn maatregelen p.m. p.m. p.m. OV en transferia 72.0 OV-as Drachten 45,0 40,5 4,5 (provincie gemeenten) OV-as Stiens 12,0 10,8 1,2 (provincie gemeenten) OV-as Heerenveen 8,0 7,2 0,8 (provincie gemeenten) Transferium Zuid-West (Werpsterhoek) (na realisatie Haak) 5,0 5,0 Transferium Oost West 2,0 2,0 Rail-/waterinfra. goederenvervoer 200 p.m. Volledige verdubbeling spoorlijn Leeuwarden - Groningen 200,0 200,0 Opwaardering Van Harinxmakanaal Tot klasse V p.m. p.m. Multi-modale terminal Regionaal Overslag Centrum Zie: Economische Pijler (EZ, Arbeidsmarkt en Kennis) Parkeren 1 Parkeergarages Zie: Economische Pijler (Binnenstad en Toerisme) TOTAAL 636,5 p.m. ]~585,5 p.m. 51,0 p.m. Het overgrote deel van de hier opgenomen maatregelen zal in beginsel, omdat het primair gaat om rijksinfrastructuur, gefinancierd moeten worden door het Rijk (zie ook en Het stadsconvenant Provincie - gemeente (thema 'Leeuwarden Bereikbaar Ontsloten'), het regioconvenant (met omliggende gemeenten) - Fonds Stadsregio Leeuwarden (omvang totaal f 12 miljoen tot 2010 en als centraal thema 'bereikbaarheid') en "Kompas voor het Noorden' (REONN) (+EU-middelen): 'verbetering bereikbaarheid economische kemzones', 'bereikbaarheid van de (binnen-)steden waarborgen', etc.. 40 De opgave waar Leeuwarden voor staat vereist de beschikbaarheid van gemeentelijke investeringsmiddelen voor (grootschalige) infrastructurele projecten, die tevens als voorinvesteringen/voorfinanciering dienen voor het aantrekken van provinciale-, Rijks- en Europese middelen. Voorde gewenste snellere realisering is een reservering voor voorinvesteringen/voorfinanciering door Leeuwarden gewenst. Structureel geeft de gemeente Leeuwarden zelf aan verkeer en vervoer ruim f 14,5 miljoen per jaar uit. Voor de gewenste (snellere) realisering van de strategische projecten is inmiddels een bedrag van f7,5 miljoen gereserveerd in het Strategisch Investering en Ontwikkelingsfonds en een p.m.-post voor de korte termijn maatregelen, daarnaast zullen nog middelen moeten worden gereserveerd uit de gemeentelijke stelpost Infrastructuur (groot f 3,5 miljoen per jaar; t/m 2002 zijn de middelen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur belegd c.q. gereserveerd voor: de woonomgeving in de wijk Hempens/Teems, de bouw van een aquaduct, herinrichting binnenstad, aanbrengen van diverse verkeersvoorzieningen in het kader van duurzaam veilig, aanleg busbanen, verbetering verkeersveiligheid en aan kosten gemoeid met maatregelen in het raam van het gemeentelijk verkeersmilieuplan). Beide posten/fondsen kunnen aangesproken worden voor voorinvesteringen/voorfinanciering van investeringen op het gebied van de infrastructuur. Het bedrijfsleven en de vervoerbedrijven zullen benaderd worden om via publiek-private samenwerking bij te dragen aan de aanleg en verbetering van de infrastructuur. In de exploitatie van het openbaar vervoer (stadsdienst) schommelt het huidige tekort rond f7 miljoen. Bij het realiseren van een hogere kostendekkingsgraad, middels marktwerking (aanbesteding) en door integratie van de stadsdienst en het WVG-vervoer, kan het tekort mogelijk teruggebracht worden tot een bedrag tussen de f 5 en f 6 miljoen. Het tekort op het lokaal openbaar vervoer is voor rekening van het Rijk/provincie. Indicatieve verdeling middelen vanuit het Rijk voor de exploitatie van het Openbaar Vervoer in Leeuwarden op basis van percentages voor 1999: Min. V&W-art. 03.10 1999 2000 2001 2002 2003 2004 Rijksbijdrage exploitatie OV 7,5 miljoen 7,6 miljoen 7,5 miljoen 7,4 miljoen 7,2 miljoen 7,1 miljoen Analyse Woonstad Leeuwarden is niet alleen de grootste werkgelegenheidskem, maar met ruim 42.500 woningen ook de grootste woonkern van Fryslan. Leeuwarden heeft een mooi monumentaal stadshart en een gevarieerd patroon van oudere en jongere woonwijken met een stedelijke woningdichtheid. Deze compacte stad biedt daarnaast voldoende ruimte en kwaliteit om functies als wonen, werken en recreëren in combinatie met elkaar verder te ontwikkelen. Zo'n ruimtelijke stadsomgeving typeert Leeuwarden tot een noordelijke en Friese stad en biedt tevens kansen om op het gebied van wonen te concurreren met het zo populaire wonen in kernen 'op het platteland'. Leeuwarden wil haar aantrekkingskracht als woonstad versterken ter vergroting van het draagvlak voor haar voorzieningen als centrumstad. De recente positieve kentering in de economische ontwikkeling en de groei van de werkgelegenheid heeft zich vooralsnog niet vertaald in meer inwoners en dan vooral in meer inwoners met werk en midden of hogere inkomens. Integendeel de nieuwe banen worden voor het grootste deel ingevuld door mensen die niet in Leeuwarden (gaan) wonen. Meer werkenden buiten de stad betekent ook een verdere toename van het toch al omvangrijke woon-werkverkeer, hetgeen de bereikbaarheid van de stad niet ten goede komt. Een eerste vereiste om aantrekkelijk te zijn voor elke woningzoekende in en buiten Leeuwarden is een evenwichtige woningmarkt met, voor nu en in de toekomst, voldoende keuzemogelijkheden. In de afgelopen jaren is de woningmarkt in Leeuwarden in toenemende mate uit balans geraakt. Enerzijds is er een aanzienlijk tekort aan middeldure en dure koopwoningen en anderzijds is er een teveel van bepaalde typen goedkope woningen in met name de huurmarkt. De ontwikkelingen op de Leeuwarder woningmarkt van de afgelopen 5 tot 10 jaar kunnen niet los gezien worden van die op landelijk en noordelijk, respectievelijk provinciaal en stadsgewestelijk niveau. Ontwikkelingen: landelijk en Noord-Nederland Versterkt door een ongekend lange periode van hoogconjunctuur en lage rente, is er een versnelde verschuiving van de vraag van huurwoningen naar koopwoningen te zien. In het Noorden ondervindt de huursector sterke concurrentie van de koopsector. De huurprijzen zijn hier niet lager dan elders, terwijl de koopwoningen aanzienlijk goedkoper zijn. Een belangrijke landelijke ontwikkeling is dat er in sommige gebieden steeds minder sprake is van een kwantitatief woningtekort. Juist in grote delen van het Noorden dreigt in toenemende mate een overschot in het onderste marktsegment. Genoemde ontwikkelingen worden gecompleteerd door het feit dat grote groepen huishoudens streven naar een kwalitatief betere en ruimere woning in een mooie en goede woonomgeving. Steeds meer huishoudens zijn ook financieel in staat die kwaliteitswens te realiseren. 41

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 188