5.3 Omgevingskwaliteit Kleinschalige herontwikkeling en verbetering in prioriteits gebieden: Afronding aangepast programma l.OOOx collectief Nieuw subsidie-arm stimuleringsbeleid 3,2 2,0 3,2 2,0 Woonkwaliteit binnenstad: Wonen boven winkels: bestaand intensivering Woonhuismonumenten en beeldbepalende panden binnen beschermd stadsgezicht 10,4 1 15,6 2 1 3 8,4 12,6 Haalbaarheidsonderzoeken p.m. p.m. p.m. p.m. p.m. Monitoring woningmarkt p.m. p.m. p.m. -- p.m. (provincie) Herontwikkeling inbreilocaties p.m. p.m. p.m. p.m. p.m. p.m. Flankerend beleid Opstellen integrale beheer- plannen (sociaal en fysiek) 0,5 0,5 Sociaal plan (verhuis-/ inrichtingskosten) 3,5 p.m. p.m. p.m. 'Sociaal rugzakje' - individuele bewonersondersteuning (onderdeel sociaal beheerplan) p.m. Binnen reguliere budgetten Algemene bewonersonder steuning in SV-gebieden (onderdeel sociaal beheerplan) 1 0,5 p.m. p.m. p.m. p.m. (provincie) Bewonersbegeleiding (WBL - consumentenplatform) 0,5 0,25 0,25 Intensivering beheer woningen en (openbare) woonomgeving in stedelijke vemieuwings- wijken (onderdeel fysiek beheerplan) p.m. Binnen reguliere budgetten Binnen bestaande budgetten Actieve handhaving uitbreiden in stedelijke vernieuwingswijken (onderdeel fysiek beheerplan) 0,6 Afweging in kader van Perspectief nota 2001 TOTAAL 424,3 p.m. 10,5 29,4 44,25 p.m. 246 p.m. 45 p.m. 'water' bij deze maatregel is er een extra mogelijkheid in het kader van ISV via de aparte regeling 'grootschalig groen in de stad' (LNV/VROM), welke middelen nog niet zijn toegekend c.q. indicatief zijn verdeeld; hiervoor wordt verder verwezen naar het hoofdstuk financiën. Voor de verdeling van de ISV-middelen (ECO - art. 03.43 en 03.19.01) naar programma-niveau wordt verwezen naar het hoofdstuk financiën. O.a. ISV-knelpuntenbudget, ISV-innovatiebudget, provincie (stadsconvenant, Kompas voor het Noorden (REONN) f 2,7 a 2,9 miljoen (zie paragraaf 9.5)), etc. (zie hoofdstuk 9). Eigen gemeentelijke GSB-middelen; gedurende 4 jaar (2000 t/m 2003) is f 125.000,-- per jaar beschikbaar; dus totaal f 0,5 mil|oen (zie hoofdstuk financiën). Beheer: er is in het kader van de Perspectiefnota 2000 voor gekozen om de structurele onderhoudsbudgetten vooreerst niet verder te verhogen, dus de keuzes te maken binnen de bestaande financiële structurele ruimte; als algemene lijn wordt verder gehanteerd dat het wegwerken van achterstallig onderhoud (incidenteel) waar mogelijk gekoppeld wordt aan structuurversterkende investeringsprojecten c.q worden daarin geïntegreerd (qua uitvoering als ook in financiële zin); vervolgens wordt per jaar bekeken of via eenmalige financiële injecties een bijdrage kan worden geleverd aan het wegwerken van het achterstallig onderhoud (zie het onderdeel Omgevingskwaliteit - beheer). Multiplier door particuliere investeringen is niet meegenomen. In het kader van het gemeentelijk Strategisch Investerings- en OntwikkelingsFonds (SIOF) is f 10 miljoen gereserveerd voor de periode 2000 t/m 2004. 50 Gezamenlijk is vooreerst f 39,9 miljoen vanuit de overheden (gemeente ISV) beschikbaar, dit is voor de periode 2000 t/m 2004 vooreerst de financiële ruimte voor de uitvoering van het totale maatregelenpakket Woningmarkt; binnen het maatregelenpakket kunnen nog nadere keuzes worden gemaakt! Verschil totaal geraamde kosten en indicatief dekkingsvoorstel is f49,15 miljoen, alsnog te dekken via marktpartijen/projectontwikkelaars, corporaties, stadsconvenant/provincie/EU. Doorkijk tijdvak 2004 tot en met 2009: MAATREGELEN GERAAMDE KOSTEN X f 1 miljoen Noordrand 280 Achter de Hoven/Vegelin p.m. Macro-investeringen (water rondweg) 40 Flankerend beleid p.m. Woningmarktbeleid p.m. Oostelijk stadsdeel p.m. TOTAAL 320 p.m. Omgevingskwaliteit betekent een omgeving die mooi, schoon en veilig is. Mooi heeft in beleidstermen te maken met stedenbouw/ruimtelijke ordening, monumenten en groen/water. Schoon heeft te maken met milieu (incl. afvalinzameling) en stadsbeheer (onderhoud). Veilig heeft te maken met verkeersveiligheid en integrale veiligheid en criminaliteitsbestrijding. De drie trefwoorden zijn ook te vatten onder het koepelbegrip leefbaarheid. Een deel van de hiervoor genoemde aspecten, te weten (stads-)beheer, groen/water en monumenten, komt aan de orde in het navolgende onderdeel. De onderdelen veiligheid (zie de programma's Bereikbaarheid en Sociale Integratie), stedenbouw/ruimtelijke ordening (zie de Economische Pijler) en milieu (zie het programma Duurzame Ontwikkeling en Milieu) komen elders terug. Analyse Beheer Het beheer en de staat van het onderhoud van de openbare mimte is van invloed op de waardering van het verblijfsklimaat en de leefbaarheid. In de laatste decennia hebben een aantal ontwikkelingen invloed uitgeoefend op (de kosten van) van het noodzakelijke beheer en onderhoud. De toegenomen verkeersintensiteit, zowel in het personenvervoer als vrachtvervoer, verkeersremmende maatregelen, technische ontwikkelingen (b.v. bij bus- en vrachtverkeer) hebben geleid tot extra onderhoudsmaatregelen. Voorts hebben milieu-inzichten geleid tot het overgaan op meer natuurlijk groenbeheer en afschaffing van schadelijke spuitmethoden voor onkruidbestrijding op verhardingen, waarvoor duurdere werkmethoden in de plaats zijn gekomen. Ook qua gebruik van de openbare ruimte zijn er ontwikkelingen gaande die andere eisen aan ontwerp en beheer stellen dan 10 of 20 jaar geleden. Door middel van door Leeuwarden opgestelde inventarisatie, is inmiddels op basis van de beheersystemen inzicht verkregen in de technische staat van onderhoud van de belangrijkste elementen van de infrastructuur zoals verhardingen, openbaar groen, riool. Technisch gezien is in Leeuwarden, evenals in de meeste andere (middel-)grote steden, sprake van achterstallig onderhoud aan de openbare ruimte (verhardingen, bruggen, viaducten, tunnels, walmuren, openbaar groen, water) en gebouwen. De bepaling van wat een reëel onderhoudsregime is, blijft een moeilijke zaak. De middelen kunnen maar een keer worden ingezet, bovendien spelen bij de beleving van de leefomgeving ook andere factoren dan de onderhoudsstaat sec een rol. Maar een belangrijk element bij de (politieke) keuze van de intensiteit van onderhoud is het oordeel van de burgers met betrekking tot het beheer van de openbare ruimte. De waardering van de onderhoudsstaat in Leeuwarden geeft een genuanceerd beeld en ziet er als volgt uit bewoners dat 'tevreden' is over de onderhoudsstaat): Onderdeel 1995 1997 Verlichting 70% 65% Groenvoorzieningen 39% 42% Vijvers en waterpartijen 36% 35% Straatmeubilair 35% 28% Speeltoestellen 26% 23% Straatkolken 44% 42% Trottoirs 49% 50% Wegdek 60% 57% 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 193