5.3 Omgevingskwaliteit
Kleinschalige herontwikkeling
en verbetering in prioriteits
gebieden:
Afronding aangepast
programma l.OOOx
collectief
Nieuw subsidie-arm
stimuleringsbeleid
3,2
2,0
3,2
2,0
Woonkwaliteit binnenstad:
Wonen boven winkels:
bestaand
intensivering
Woonhuismonumenten en
beeldbepalende panden
binnen beschermd
stadsgezicht
10,4
1
15,6
2
1
3
8,4
12,6
Haalbaarheidsonderzoeken
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
Monitoring woningmarkt
p.m.
p.m.
p.m.
--
p.m.
(provincie)
Herontwikkeling inbreilocaties
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
Flankerend beleid
Opstellen integrale beheer-
plannen (sociaal en fysiek)
0,5
0,5
Sociaal plan
(verhuis-/ inrichtingskosten)
3,5
p.m.
p.m.
p.m.
'Sociaal rugzakje' - individuele
bewonersondersteuning
(onderdeel sociaal beheerplan)
p.m.
Binnen
reguliere
budgetten
Algemene bewonersonder
steuning in SV-gebieden
(onderdeel sociaal beheerplan)
1
0,5
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
(provincie)
Bewonersbegeleiding
(WBL - consumentenplatform)
0,5
0,25
0,25
Intensivering beheer woningen
en (openbare) woonomgeving
in stedelijke vemieuwings-
wijken
(onderdeel fysiek beheerplan)
p.m.
Binnen
reguliere
budgetten
Binnen
bestaande
budgetten
Actieve handhaving uitbreiden
in stedelijke
vernieuwingswijken
(onderdeel fysiek beheerplan)
0,6
Afweging in
kader van
Perspectief
nota 2001
TOTAAL
424,3
p.m.
10,5
29,4
44,25
p.m.
246
p.m.
45
p.m.
'water' bij deze maatregel is er een extra mogelijkheid in het kader van ISV via de aparte regeling 'grootschalig
groen in de stad' (LNV/VROM), welke middelen nog niet zijn toegekend c.q. indicatief zijn verdeeld; hiervoor
wordt verder verwezen naar het hoofdstuk financiën.
Voor de verdeling van de ISV-middelen (ECO - art. 03.43 en 03.19.01) naar programma-niveau wordt verwezen
naar het hoofdstuk financiën.
O.a. ISV-knelpuntenbudget, ISV-innovatiebudget, provincie (stadsconvenant, Kompas voor het Noorden (REONN)
f 2,7 a 2,9 miljoen (zie paragraaf 9.5)), etc. (zie hoofdstuk 9).
Eigen gemeentelijke GSB-middelen; gedurende 4 jaar (2000 t/m 2003) is f 125.000,-- per jaar beschikbaar; dus
totaal f 0,5 mil|oen (zie hoofdstuk financiën).
Beheer: er is in het kader van de Perspectiefnota 2000 voor gekozen om de structurele onderhoudsbudgetten
vooreerst niet verder te verhogen, dus de keuzes te maken binnen de bestaande financiële structurele ruimte; als
algemene lijn wordt verder gehanteerd dat het wegwerken van achterstallig onderhoud (incidenteel) waar mogelijk
gekoppeld wordt aan structuurversterkende investeringsprojecten c.q worden daarin geïntegreerd (qua uitvoering
als ook in financiële zin); vervolgens wordt per jaar bekeken of via eenmalige financiële injecties een bijdrage kan
worden geleverd aan het wegwerken van het achterstallig onderhoud (zie het onderdeel Omgevingskwaliteit -
beheer).
Multiplier door particuliere investeringen is niet meegenomen.
In het kader van het gemeentelijk Strategisch Investerings- en OntwikkelingsFonds (SIOF) is f 10 miljoen
gereserveerd voor de periode 2000 t/m 2004.
50
Gezamenlijk is vooreerst f 39,9 miljoen vanuit de overheden (gemeente ISV) beschikbaar, dit is voor de
periode 2000 t/m 2004 vooreerst de financiële ruimte voor de uitvoering van het totale maatregelenpakket
Woningmarkt; binnen het maatregelenpakket kunnen nog nadere keuzes worden gemaakt!
Verschil totaal geraamde kosten en indicatief dekkingsvoorstel is f49,15 miljoen, alsnog te dekken via
marktpartijen/projectontwikkelaars, corporaties, stadsconvenant/provincie/EU.
Doorkijk tijdvak 2004 tot en met 2009:
MAATREGELEN
GERAAMDE KOSTEN
X f 1 miljoen
Noordrand
280
Achter de Hoven/Vegelin
p.m.
Macro-investeringen (water rondweg)
40
Flankerend beleid
p.m.
Woningmarktbeleid
p.m.
Oostelijk stadsdeel
p.m.
TOTAAL
320 p.m.
Omgevingskwaliteit betekent een omgeving die mooi, schoon en veilig is. Mooi heeft in beleidstermen te maken
met stedenbouw/ruimtelijke ordening, monumenten en groen/water. Schoon heeft te maken met milieu (incl.
afvalinzameling) en stadsbeheer (onderhoud). Veilig heeft te maken met verkeersveiligheid en integrale
veiligheid en criminaliteitsbestrijding. De drie trefwoorden zijn ook te vatten onder het koepelbegrip
leefbaarheid. Een deel van de hiervoor genoemde aspecten, te weten (stads-)beheer, groen/water en
monumenten, komt aan de orde in het navolgende onderdeel. De onderdelen veiligheid (zie de programma's
Bereikbaarheid en Sociale Integratie), stedenbouw/ruimtelijke ordening (zie de Economische Pijler) en milieu
(zie het programma Duurzame Ontwikkeling en Milieu) komen elders terug.
Analyse
Beheer
Het beheer en de staat van het onderhoud van de openbare mimte is van invloed op de waardering van het
verblijfsklimaat en de leefbaarheid. In de laatste decennia hebben een aantal ontwikkelingen invloed uitgeoefend
op (de kosten van) van het noodzakelijke beheer en onderhoud. De toegenomen verkeersintensiteit, zowel in het
personenvervoer als vrachtvervoer, verkeersremmende maatregelen, technische ontwikkelingen (b.v. bij bus- en
vrachtverkeer) hebben geleid tot extra onderhoudsmaatregelen. Voorts hebben milieu-inzichten geleid tot het
overgaan op meer natuurlijk groenbeheer en afschaffing van schadelijke spuitmethoden voor onkruidbestrijding
op verhardingen, waarvoor duurdere werkmethoden in de plaats zijn gekomen.
Ook qua gebruik van de openbare ruimte zijn er ontwikkelingen gaande die andere eisen aan ontwerp en beheer
stellen dan 10 of 20 jaar geleden. Door middel van door Leeuwarden opgestelde inventarisatie, is inmiddels op
basis van de beheersystemen inzicht verkregen in de technische staat van onderhoud van de belangrijkste
elementen van de infrastructuur zoals verhardingen, openbaar groen, riool. Technisch gezien is in Leeuwarden,
evenals in de meeste andere (middel-)grote steden, sprake van achterstallig onderhoud aan de openbare ruimte
(verhardingen, bruggen, viaducten, tunnels, walmuren, openbaar groen, water) en gebouwen.
De bepaling van wat een reëel onderhoudsregime is, blijft een moeilijke zaak. De middelen kunnen maar een
keer worden ingezet, bovendien spelen bij de beleving van de leefomgeving ook andere factoren dan de
onderhoudsstaat sec een rol. Maar een belangrijk element bij de (politieke) keuze van de intensiteit van
onderhoud is het oordeel van de burgers met betrekking tot het beheer van de openbare ruimte. De waardering
van de onderhoudsstaat in Leeuwarden geeft een genuanceerd beeld en ziet er als volgt uit bewoners dat
'tevreden' is over de onderhoudsstaat):
Onderdeel
1995
1997
Verlichting
70%
65%
Groenvoorzieningen
39%
42%
Vijvers en waterpartijen
36%
35%
Straatmeubilair
35%
28%
Speeltoestellen
26%
23%
Straatkolken
44%
42%
Trottoirs
49%
50%
Wegdek
60%
57%
51