8 UITVOERING 8.1 Algemeen In het personeelsbeleid wordt de komende jaren de nadruk gelegd op mobiliteit, flexibiliteit, het opsporen en ontwikkelen van talent, het profileren op de arbeidsmarkt als een aantrekkelijke organisatie om voor te werken en 'last but not least' een adequate beloning. Dit zal meer dan nu gelieerd zijn aan de gewenste werkwijze en aan de te behalen strategische doelen. 104 Een groot deel van de gemeentelijke producten wordt geleverd door de lijnorganisatie, die is opgedeeld in drie diensten, de dienst Welzijn (waaronder Additionele Werkgelegenheid en Sociale Zaken), de dienst Stadsontwikkeling (waaronder Beheer Openbare Ruimte, Economische zaken en het Wijkmanagement) en de dienst Algemene Zaken (grotendeels faciliterend aan de rest van de organisatie, maar tevens ook Juridische en Veiligheidszaken). De diensten werken volgens het principe van integraal management. Voor (strategische) projecten die sector- of dienstoverschrijdend zijn wordt per geval een projectorganisatie in het leven geroepen. Deze projectorganisatie bestaat uit vertegenwoordigers van verschillende organisatie onderdelen (evt. externe partijen) en staat onder leiding van een speciaal aangewezen projectleider (de opdrachtnemer). Als opdrachtgever treedt meestal één van de directeuren op namens het College van B&W. Uitvoering van de maatregelen in het kader van het MeerjarenOntwikkelingsProgramma vindt in Leeuwarden dus plaats via de 'staande organisatie', dus ofwel via de lijnorganisatie ofwel via een projectorganisatie, volgens het volgende schema: PROGRAMMA Eerst verantwoordelijke DIENST (sector of projectorganisatie) In samenwerking met de relevante organisatie-onderdelen, maar specifiek in nauwe samenwerking met: Economische zaken, arbeidsmarkt en kennis Dienst: Stadsontwikkeling Sector: Economie Ruimte Dienst: Welzijn Sector: Additionele Werkgelegenheid en Staf Welzijn Binnenstad en toerisme Dienst: Stadsontwikkeling Sector: Economie Ruimte Projectorganisatie: Binnenstad, Nieuwe Stad Ruimtelijke Ordening Dienst: Stadsontwikkeling Sector: Economie Ruimte Bereikbaarheid Dienst: Stadsontwikkeling Sector: Economie Ruimte Woningmarkt Dienst: Stadsontwikkeling Sector: Bouwen Wonen Projectorganisatie: Stedelijke Vernieuwing Omgevingskwaliteit Dienst: Stadsontwikkeling Sectoren: Economie Ruimte en Bouwen Wonen Dienst: Stadsontwikkeling Sector: Beheer Openbare Ruimte Duurzame ontwikkeling en milieu Dienst: Stadsontwikkeling Sector: Milieu Basisvoorzieningen Dienst: Welzijn - Sociale Integratie Dienst: Welzijn Dienst: Algemene Zaken Sector: Juridische Veiligheidszaken Achterstandbestrijding Dienst: Welzijn - Daarnaast ontwikkelt Leeuwarden als één van de algemene werkwijzen het wijkgericht werken verder, om op de juiste schaal de juiste problemen aan te kunnen pakken. Vanaf 1993 is op een kleinschalig niveau wijkoverleg georganiseerd. Om de leefbaarheid op wijkniveau verder op peil te brengen en te houden is Leeuwarden in 1997 gestart met de wijkaanpak. Dit om de betrokkenheid van bewoners, bedrijven, womngeigenaren, middenstanders, etc. bij de leefbaarheid van de wijk te vergroten en de afstand tussen de gemeente en wijkbewoners (en andere groepen op wijkniveau) te verkleinen. Zo kent momenteel ieder stadsdeel sinds 1997 een eigen wethouder en een wijkmanager, die respectievelijk als bestuurlijk en ambtelijk aanspreekpunt fungeren voor de burgers uit het betreffende stadsdeel. De wijkmanager draagt dus zorg voor de communicatie tussen burgers en de gemeentelijke organisatie. In 1999 is de huidige aanpak geëvalueerd. Hieruit zijn de volgende positieve resultaten gekomen: Er is sprake van een bredere betrokkenheid (niet alleen wijk- en buurtverenigingen, ook individuele bewoners). De budgetten worden nu beter benut dan in voorgaande jaren. Er heeft een clustering plaatsgevonden voor het ov erleg Er vindt steeds betere afstemming plaats tussen gemeente - vv ijken derden 105

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 220