8 UITVOERING
8.1 Algemeen
In het personeelsbeleid wordt de komende jaren de nadruk gelegd op mobiliteit, flexibiliteit, het opsporen en
ontwikkelen van talent, het profileren op de arbeidsmarkt als een aantrekkelijke organisatie om voor te werken
en 'last but not least' een adequate beloning. Dit zal meer dan nu gelieerd zijn aan de gewenste werkwijze en aan
de te behalen strategische doelen.
104
Een groot deel van de gemeentelijke producten wordt geleverd door de lijnorganisatie, die is opgedeeld in drie
diensten, de dienst Welzijn (waaronder Additionele Werkgelegenheid en Sociale Zaken), de dienst
Stadsontwikkeling (waaronder Beheer Openbare Ruimte, Economische zaken en het Wijkmanagement) en de
dienst Algemene Zaken (grotendeels faciliterend aan de rest van de organisatie, maar tevens ook Juridische en
Veiligheidszaken). De diensten werken volgens het principe van integraal management.
Voor (strategische) projecten die sector- of dienstoverschrijdend zijn wordt per geval een projectorganisatie in
het leven geroepen. Deze projectorganisatie bestaat uit vertegenwoordigers van verschillende organisatie
onderdelen (evt. externe partijen) en staat onder leiding van een speciaal aangewezen projectleider (de
opdrachtnemer). Als opdrachtgever treedt meestal één van de directeuren op namens het College van B&W.
Uitvoering van de maatregelen in het kader van het MeerjarenOntwikkelingsProgramma vindt in Leeuwarden
dus plaats via de 'staande organisatie', dus ofwel via de lijnorganisatie ofwel via een projectorganisatie, volgens
het volgende schema:
PROGRAMMA
Eerst verantwoordelijke DIENST
(sector of projectorganisatie)
In samenwerking met de relevante
organisatie-onderdelen, maar specifiek
in nauwe samenwerking met:
Economische zaken, arbeidsmarkt en
kennis
Dienst: Stadsontwikkeling
Sector: Economie Ruimte
Dienst: Welzijn
Sector: Additionele Werkgelegenheid en
Staf Welzijn
Binnenstad en toerisme
Dienst: Stadsontwikkeling
Sector: Economie Ruimte
Projectorganisatie: Binnenstad, Nieuwe
Stad
Ruimtelijke Ordening
Dienst: Stadsontwikkeling
Sector: Economie Ruimte
Bereikbaarheid
Dienst: Stadsontwikkeling
Sector: Economie Ruimte
Woningmarkt
Dienst: Stadsontwikkeling
Sector: Bouwen Wonen
Projectorganisatie: Stedelijke
Vernieuwing
Omgevingskwaliteit
Dienst: Stadsontwikkeling
Sectoren: Economie Ruimte
en Bouwen Wonen
Dienst: Stadsontwikkeling
Sector: Beheer Openbare Ruimte
Duurzame ontwikkeling en milieu
Dienst: Stadsontwikkeling
Sector: Milieu
Basisvoorzieningen
Dienst: Welzijn
-
Sociale Integratie
Dienst: Welzijn
Dienst: Algemene Zaken
Sector: Juridische Veiligheidszaken
Achterstandbestrijding
Dienst: Welzijn
-
Daarnaast ontwikkelt Leeuwarden als één van de algemene werkwijzen het wijkgericht werken verder, om op de
juiste schaal de juiste problemen aan te kunnen pakken.
Vanaf 1993 is op een kleinschalig niveau wijkoverleg georganiseerd. Om de leefbaarheid op wijkniveau verder
op peil te brengen en te houden is Leeuwarden in 1997 gestart met de wijkaanpak. Dit om de betrokkenheid van
bewoners, bedrijven, womngeigenaren, middenstanders, etc. bij de leefbaarheid van de wijk te vergroten en de
afstand tussen de gemeente en wijkbewoners (en andere groepen op wijkniveau) te verkleinen. Zo kent
momenteel ieder stadsdeel sinds 1997 een eigen wethouder en een wijkmanager, die respectievelijk als
bestuurlijk en ambtelijk aanspreekpunt fungeren voor de burgers uit het betreffende stadsdeel. De wijkmanager
draagt dus zorg voor de communicatie tussen burgers en de gemeentelijke organisatie. In 1999 is de huidige
aanpak geëvalueerd. Hieruit zijn de volgende positieve resultaten gekomen:
Er is sprake van een bredere betrokkenheid (niet alleen wijk- en buurtverenigingen, ook individuele bewoners).
De budgetten worden nu beter benut dan in voorgaande jaren.
Er heeft een clustering plaatsgevonden voor het ov erleg
Er vindt steeds betere afstemming plaats tussen gemeente - vv ijken derden
105