9.4 Provincie (incl. Europese Unie) en regio Van de investeringsmiddelen die (nog) niet worden ondergebracht in het fonds, zal het meerjarenprogramma (stapsgewijs) wel integraal onderdeel uitmaken van het MIP, opdat er een goede integrale afweging kan plaats vinden. Meerjarenprogramma 2000 (SIOF): investeringskosten PROJECT (x f 1 miljoen) 2000 2001 2002 2003 2004 2005- 2010 OPMERKINGEN Hoofdinfrastructuur 1,0 1,0 5,5 Reservering Korte termijn Verkeersmaatregelen p.m. p.m. Reservering nog nader te bepalen. Masterplan FEC-City 2,5 2,5 Reservering Leeuwarden-Zuid 5,0 2,5 Reservering Revitalisering De Merode-straat 2,5 Reservering Versterking HBO 0,5 0,5 0,5 Reservering Stedelijke vernieuwing 2.0 2.0 2.0 2.0 2.0 Nieuwe reservering t o. v vastgestelde meerjarenprogramma Binnenstad - Nieuwe Stad 3,0 3,0 3,0 3,0 Reservering TOTAAL 8,0 15,5 8,0 6,0 3,0 5,5 46 p.m. (reservering) Het betreft hier reserveringen; in principe is meestal 50% van het geclaimde bedrag gereserveerd. Voor al deze projecten geldt dat er nog een nadere onderbouwing (qua kosten, financiering en effecten) en integrale afweging in het kader van de totaalfinanciering van het project; ook moet een set van te bereiken effecten c.q. operationele doelen ontwikkeld worden. Het gereserveerde bedrag is dus geen definitieve toekenning, er kunnen nog geen rechten aan worden ontleend in dit stadium. Het gereserveerde zegt overigens nog niet iets over het uiteindelijke bedrag dat kan worden toegekend. Aangezien het SIOF een fonds is dat een looptijd heeft van 2000 t/m 2010, wordt ervoor gekozen om niet alle middelen op dit moment nog volledig te reserveren c.q. toe te kennen aan projecten, aangezien in de loop van de tijd ook nog andere, nieuwe belangrijke projecten ontwikkeld zullen gaan worden in Leeuwarden. Jaarlijks kunnen er in het kader van de besluitvorming rondom de Perspectiefnota (incl. het MIP) nieuwe toekenningen en/of reserveringen worden gedaan. Meerjarenprogramma 2000 (SIOF): ontwikkelingskosten JAAR PROJECT BEDRAG (x f 1.000,-) TOTALE KOSTEN 1999 Strategisch projectcluster Kennis (Brainport) 356 - 2000 Fries Historisch Documentatie Centrum (FHDC) 100 - 2000 Middelséerüte 85 1.371 2001 e.v. Overige strategische projectclusters (LEVI 2030) p.m. p.m. TOTAAL 541 p.m. Meerjarenprogramma Infrastructuur (MPI) Structureel geeft de gemeente Leeuwarden zelf aan verkeer en vervoer ruim f 14,5 miljoen per jaar uit, onder meer via de gemeentelijke stelpost Infrastructuur, groot ca. f 3,5 miljoen per jaar. Deze middelen worden (jaarlijks) verdeeld via het Meerjarenprogramma Infrastructuur (MPI). Hierin worden dan ook zoveel mogelijk de met behulp van de gemeentelijke middelen extern gegenereerde geldstromen meegenomen. Tot en met 2002 zijn de middelen in het MeerjarenProgramma Infrastructuur belegd c.q. gereserveerd voor de volgende maatregelen c.q. projecten; de woonomgeving in de wijk Hempens/Teems, de bouw van een aquaduct, herinrichting binnenstad, aanbrengen van diverse verkeersvoorzieningen in het kader van duurzaam veilig, aanleg busbanen, verbetering verkeersveiligheid en aan kosten gemoeid met maatregelen in het raam van het gemeentelijk verkeersmilieuplan. In het kader van volgende meerjarenprogramma's zullen onder meer ook de macro-investeringen rondweg in het kader van het Kaderplan Stedelijke Vernieuwing worden afgewogen. 110 Provincie Fryslan Het huidige convenant met de provincie is praktisch afgerond; alle beschikbare middelen zijn ingezet dan wel geoormerkt (totaal circa f 10 miljoen in een periode van 4 jaar). In het kader van het Ontwikkelingskader Leeuwarden ligt het in de bedoeling dat er een vernieuwd convenant wordt opgesteld tussen provincie - gemeente. In dit convenant zal er aandacht zijn voor de inzet van de volgende middelen: reguliere provinciale middelen extra provinciale middelen in het kader van het convenant "Kompas voor het Noorden' (REONN), o.a. met 'links' naar ICES ('vitaliteit steden'), MIT, EU-fondsen en 'ISP'. Het vernieuwde stadsconvenant krijgt een looptijd tot 2010. De geïndiceerde financiële inspanning van de provincie Fryslan in het kader van het convenant is f 50 miljoen ofwel gemiddeld f S miljoen per jaar. De provincie en gemeente stellen met dit convenant de thema's en projectclusters vast waaraan de komende jaren gezamenlijk gewerkt zal worden. Voor ieder jaar wordt een convenantsjaarschijf ingevuld. Dan worden de projecten concreet uitgewerkt met de definitieve financiering. Voor de volgende thema's en projectclusters zullen de provincie en gemeente zich gezamenlijk inspannen om via een gecoördineerde aanpak de benodigde procedures en financiering rond te krijgen (definitieve vaststelling van dit stadsconvenant vindt plaats in de 2e helft van 1999): THEMA'S - PROJECTCLUSTERS Met o.a. als onderdelen: Leeuwarden Werkstad Masterplan FEC-City; Boxumerpolder (incl. tri-modale terminal, ROC en bedrijventerreincomplex Deinumerpolder); revitalisering bedrijfslocatie De Merodestraat en bedrijfsverplaatsingen; uitvoering ICT Actieplan; Werkgelegenheidsovereenkomst. Integrale Ontwikkeling Leeuwarden-Zuid Bedrijfslocatie Werpsterhoek; bedrijfslocatie Boxumerpolder; voorstadstation/transferium; woningbouw Goutumer Nieuwland; Haak om Leeuwarden. Leeuwarden Woonstad Diverse uitleglocaties en inbreilocaties; stedelijke vernieuwing/herstructurering; binnenstad, nieuwe stad. Leeuwarden Bereikbaar Ontsloten Haak om Leeuwarden, NW-tangent, oplossingsproblematiek Leeuwarden OV-infrastructuur; opwaardering Van Harinxmakanaal; volledige verdubbeling spoorlijn Leeuwarden-Groningen; aantakking Zuiderzeespoorlijn (eerst onderzoek) Leeuwarden Waterstad - Leeuwarden Kennisstad Versterking HBO-opleidingen en kenniscentrum (kenniscampus), versteking ROC's in Technocentra Noord- Nederland (incl. technologische werkplaats); versterking en diversificatie van het opleidingenaanbod (o.m. kunstvakonderwijs); versterken studentenvoorzieningen (incl. sportfaciliteiten); realiseren van kennisclusters; realiseren van een popacademie in Leeuwarden; onderzoeke n wenselijkheid en haalbaarheid van een gezamenlijk facilitair bedrijf en/of een ICT-mediatheek. Leeuwarden Verzorgende en Culturele Hoofdstad Zorgvernieuwing; festivalstad; centrum voor beelden kunst en vormgeving; Fries Historisch Documentatie Centrum; huisvesting Tryater en 'n Meeuw; uitvoerig nota toerisme; vestiging popacademie/academie nieuwe media/ kunstonderwijs Noord-Nederland Kompas voor het Noorden- REONN) en Europese Unie (EU) Noord-Nederland heeft te kampen met een economisch faseverschil ten opzichte van de rest van Nederland. Dit was voor het Rijk aanleiding om de zogenaamde Commissie Langman in te stellen. Uiteindelijk heeft dit in september 1999 geleid tot het voorontwerp van het "Kompas voor het Noorden' Ruimtelijk-Economisch Ontwikkelingsprogramma Noord-Nederland 2000 t/m 2006, waarin de op 16 april 1998 gemaakte (financiële) afspraken tussen het Kabinet en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) programmatisch zijn verwerkt. Tot 1 november 1999 loopt het inspraaktraject met betrekking tot dit voorontwerp. Het ligt in de bedoeling het Kompas voor het Noorden begin 2000 vast te stellen in de drie noordelijke provinciale staten. De ontwikkelingsstrategie in het "Kompas voor het Noorden' is nader uitgewerkt in een driesporenbeleid: ontwikkeling van markt cn zones ontwikkeling van de stedelijke centra ontwikkeling van het landelijk gebied 111

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 223