9.4 Provincie (incl. Europese Unie) en regio
Van de investeringsmiddelen die (nog) niet worden ondergebracht in het fonds, zal het meerjarenprogramma
(stapsgewijs) wel integraal onderdeel uitmaken van het MIP, opdat er een goede integrale afweging kan plaats
vinden.
Meerjarenprogramma 2000 (SIOF): investeringskosten
PROJECT
(x f 1 miljoen)
2000
2001
2002
2003
2004
2005-
2010
OPMERKINGEN
Hoofdinfrastructuur
1,0
1,0
5,5
Reservering
Korte termijn
Verkeersmaatregelen
p.m.
p.m.
Reservering nog nader
te bepalen.
Masterplan FEC-City
2,5
2,5
Reservering
Leeuwarden-Zuid
5,0
2,5
Reservering
Revitalisering
De Merode-straat
2,5
Reservering
Versterking HBO
0,5
0,5
0,5
Reservering
Stedelijke vernieuwing
2.0
2.0
2.0
2.0
2.0
Nieuwe reservering
t o. v vastgestelde
meerjarenprogramma
Binnenstad - Nieuwe Stad
3,0
3,0
3,0
3,0
Reservering
TOTAAL
8,0
15,5
8,0
6,0
3,0
5,5
46 p.m.
(reservering)
Het betreft hier reserveringen; in principe is meestal 50% van het geclaimde bedrag gereserveerd. Voor al deze
projecten geldt dat er nog een nadere onderbouwing (qua kosten, financiering en effecten) en integrale afweging in
het kader van de totaalfinanciering van het project; ook moet een set van te bereiken effecten c.q. operationele
doelen ontwikkeld worden. Het gereserveerde bedrag is dus geen definitieve toekenning, er kunnen nog geen
rechten aan worden ontleend in dit stadium. Het gereserveerde zegt overigens nog niet iets over het uiteindelijke
bedrag dat kan worden toegekend.
Aangezien het SIOF een fonds is dat een looptijd heeft van 2000 t/m 2010, wordt ervoor gekozen om niet alle
middelen op dit moment nog volledig te reserveren c.q. toe te kennen aan projecten, aangezien in de loop van de
tijd ook nog andere, nieuwe belangrijke projecten ontwikkeld zullen gaan worden in Leeuwarden. Jaarlijks
kunnen er in het kader van de besluitvorming rondom de Perspectiefnota (incl. het MIP) nieuwe toekenningen
en/of reserveringen worden gedaan.
Meerjarenprogramma 2000 (SIOF): ontwikkelingskosten
JAAR
PROJECT
BEDRAG
(x f 1.000,-)
TOTALE
KOSTEN
1999
Strategisch projectcluster Kennis (Brainport)
356
-
2000
Fries Historisch Documentatie Centrum (FHDC)
100
-
2000
Middelséerüte
85
1.371
2001 e.v.
Overige strategische projectclusters (LEVI 2030)
p.m.
p.m.
TOTAAL
541 p.m.
Meerjarenprogramma Infrastructuur (MPI)
Structureel geeft de gemeente Leeuwarden zelf aan verkeer en vervoer ruim f 14,5 miljoen per jaar uit, onder
meer via de gemeentelijke stelpost Infrastructuur, groot ca. f 3,5 miljoen per jaar. Deze middelen worden
(jaarlijks) verdeeld via het Meerjarenprogramma Infrastructuur (MPI). Hierin worden dan ook zoveel mogelijk
de met behulp van de gemeentelijke middelen extern gegenereerde geldstromen meegenomen.
Tot en met 2002 zijn de middelen in het MeerjarenProgramma Infrastructuur belegd c.q. gereserveerd voor de
volgende maatregelen c.q. projecten; de woonomgeving in de wijk Hempens/Teems, de bouw van een aquaduct,
herinrichting binnenstad, aanbrengen van diverse verkeersvoorzieningen in het kader van duurzaam veilig,
aanleg busbanen, verbetering verkeersveiligheid en aan kosten gemoeid met maatregelen in het raam van het
gemeentelijk verkeersmilieuplan. In het kader van volgende meerjarenprogramma's zullen onder meer ook de
macro-investeringen rondweg in het kader van het Kaderplan Stedelijke Vernieuwing worden afgewogen.
110
Provincie Fryslan
Het huidige convenant met de provincie is praktisch afgerond; alle beschikbare middelen zijn ingezet dan wel
geoormerkt (totaal circa f 10 miljoen in een periode van 4 jaar). In het kader van het Ontwikkelingskader
Leeuwarden ligt het in de bedoeling dat er een vernieuwd convenant wordt opgesteld tussen provincie -
gemeente. In dit convenant zal er aandacht zijn voor de inzet van de volgende middelen:
reguliere provinciale middelen
extra provinciale middelen in het kader van het convenant
"Kompas voor het Noorden' (REONN), o.a. met 'links' naar ICES ('vitaliteit steden'), MIT, EU-fondsen en 'ISP'.
Het vernieuwde stadsconvenant krijgt een looptijd tot 2010. De geïndiceerde financiële inspanning van de
provincie Fryslan in het kader van het convenant is f 50 miljoen ofwel gemiddeld f S miljoen per jaar.
De provincie en gemeente stellen met dit convenant de thema's en projectclusters vast waaraan de komende
jaren gezamenlijk gewerkt zal worden. Voor ieder jaar wordt een convenantsjaarschijf ingevuld. Dan worden de
projecten concreet uitgewerkt met de definitieve financiering. Voor de volgende thema's en projectclusters
zullen de provincie en gemeente zich gezamenlijk inspannen om via een gecoördineerde aanpak de benodigde
procedures en financiering rond te krijgen (definitieve vaststelling van dit stadsconvenant vindt plaats in de 2e
helft van 1999):
THEMA'S - PROJECTCLUSTERS
Met o.a. als onderdelen:
Leeuwarden Werkstad
Masterplan FEC-City; Boxumerpolder (incl. tri-modale
terminal, ROC en bedrijventerreincomplex Deinumerpolder);
revitalisering bedrijfslocatie De Merodestraat en
bedrijfsverplaatsingen; uitvoering ICT Actieplan;
Werkgelegenheidsovereenkomst.
Integrale Ontwikkeling Leeuwarden-Zuid
Bedrijfslocatie Werpsterhoek; bedrijfslocatie Boxumerpolder;
voorstadstation/transferium; woningbouw Goutumer
Nieuwland; Haak om Leeuwarden.
Leeuwarden Woonstad
Diverse uitleglocaties en inbreilocaties; stedelijke
vernieuwing/herstructurering; binnenstad, nieuwe stad.
Leeuwarden Bereikbaar Ontsloten
Haak om Leeuwarden, NW-tangent, oplossingsproblematiek
Leeuwarden OV-infrastructuur; opwaardering Van
Harinxmakanaal; volledige verdubbeling spoorlijn
Leeuwarden-Groningen; aantakking Zuiderzeespoorlijn (eerst
onderzoek)
Leeuwarden Waterstad
-
Leeuwarden Kennisstad
Versterking HBO-opleidingen en kenniscentrum
(kenniscampus), versteking ROC's in Technocentra Noord-
Nederland (incl. technologische werkplaats); versterking en
diversificatie van het opleidingenaanbod (o.m.
kunstvakonderwijs); versterken studentenvoorzieningen (incl.
sportfaciliteiten); realiseren van kennisclusters; realiseren van
een popacademie in Leeuwarden; onderzoeke n
wenselijkheid en haalbaarheid van een gezamenlijk facilitair
bedrijf en/of een ICT-mediatheek.
Leeuwarden Verzorgende en Culturele Hoofdstad
Zorgvernieuwing; festivalstad; centrum voor beelden kunst
en vormgeving; Fries Historisch Documentatie Centrum;
huisvesting Tryater en 'n Meeuw; uitvoerig nota toerisme;
vestiging popacademie/academie nieuwe media/
kunstonderwijs
Noord-Nederland Kompas voor het Noorden- REONN) en Europese Unie (EU)
Noord-Nederland heeft te kampen met een economisch faseverschil ten opzichte van de rest van Nederland. Dit
was voor het Rijk aanleiding om de zogenaamde Commissie Langman in te stellen. Uiteindelijk heeft dit in
september 1999 geleid tot het voorontwerp van het "Kompas voor het Noorden' Ruimtelijk-Economisch
Ontwikkelingsprogramma Noord-Nederland 2000 t/m 2006, waarin de op 16 april 1998 gemaakte (financiële)
afspraken tussen het Kabinet en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) programmatisch zijn
verwerkt. Tot 1 november 1999 loopt het inspraaktraject met betrekking tot dit voorontwerp. Het ligt in de
bedoeling het Kompas voor het Noorden begin 2000 vast te stellen in de drie noordelijke provinciale staten.
De ontwikkelingsstrategie in het "Kompas voor het Noorden' is nader uitgewerkt in een driesporenbeleid:
ontwikkeling van markt cn zones
ontwikkeling van de stedelijke centra
ontwikkeling van het landelijk gebied
111