9.5 Rijk Deze programma's zijn vervolgens uitgewerkt in een groot aantal maatregelen. Met name de eerste twee programma's zijn voor Leeuwarden interessant, omdat Leeuwarden valt onder het programma 'stedelijke centra' en omdat de Westergo-zone, waar Leeuwarden onderdeel vanuit maakt, een economische kemzone is. Enkele belangrijke maatregelen voor Leeuwarden uit deze beide programma's zijn: verbetering vestigingsvoorwaarden ten behoeve van bestaande en nieuwe bedrijvigheid en economische kemzones: versterking van de marktsector versterking van het arbeidsaanbod optimalisering internationale transportassen en verbetering bereikbaarheid economische kemzones vroegtijdige ontwikkeling van stadslandschappen ten behoeve van wonen en werken woningvoorraad kwalitatief en kwantitatief afstemmen op de woningmarkt bestaande werkgebieden (met name stationslocaties) kwalitatief op peil houden resp. nieuwe impulsen geven geven van een kwaliteitsimpuls aan de binnensteden en versterking van de stedelijke voorzieningen versterking hoger onderwijs en aanwezige kennis productief maken bereikbaarheid van de (binnen-)steden waarborgen Maar ook de maatregelen 'Toerisme en recreatie' in het kader van het programma Landelijk Gebied. In het kader van de afspraken tussen het Kabinet en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) gaat het in het kader van het 'Kompas voor het Noorden' om de volgende financiële bijdragen van departementen en de Europese Unie voor de periode 2000 tot en met 2006: Economische Zaken 1.179 miljoen Landbouw, natuurbeheer en visserij 130 miljoen Sociale zaken en werkgelegenheid 728 miljoen Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer 399 miljoen Verkeer Waterstaat Op projectniveau Financiën Fiscale stimulering ICES (middelen economische structuurversterking) (raming) 223 miljoen Europese Unie p.m. TOTAAL 2.659 miljoen Over de omvang is door het Noorden met het Kabinet afgesproken dat deze minimaal op het niveau zal blijven, zoals dat was in de periode 1994 tot en met 1999; dat komt neer op circa f 1,15 miljard. In het 'Kompas voor het Noorden' wordt vooreerst uitgegaan van de volgende bedragen: doelstelling 2 - f 693 miljoen, doelstelling 3 - f 393 miljoen, Regionaal Ontwikkelingsprogramma (ROP)/Leader - f 300 miljoen, Interreg - p.m.). Er is nog onduidelijkheid over de precieze omvang van de middelen en de condities waarop deze beschikbaar komen. Het voorontwerp 'Kompas voor het Noorden' (REONN) vormt vervolgens de basis voor de enige programmeringsdocumenten (EPD), die vereist zijn voor de inzet van Europese fondsen. Het programma-karakter van het 'Kompas voor het Noorden' (met als ondertitel van f 5 naar f 15 miljard) brengt mee dat uit het aanbod van projecten, die projectvoorstellen zullen worden gekozen die het best bijdragen aan de realiseren van de beoogde doelstellingen. Leeuwarden zal derhalve op projectniveau afspraken moeten maken voor bijdragen vanuit het REONN-programma (zie ook het Stadsconvenant). Op dit moment is hierover nog geen definitieve duidelijkheid te geven. Stadsregio Leeuwarden Naast het maken van afspraken over woningbouw is het instellen van een Fonds Stadsregio Leeuwarden tevens onderdeel van het Convenant Stadsregio Leeuwarden (omliggende gemeenten - Leeuwarden - provincie Fryslan). Definitieve besluitvorming hierover vindt eveneens plaats in het kader van het Ontwikkelingskader Leeuwarden in de 2e helft van 1999. Het doel van het Fonds Stadsregio Leeuwarden is: het versterken van de Stadsregio Leeuwarden, een complete stad met een sterk platteland, als motor voor de provincie Fryslan door middel van het beschikbaar stellen van financiële middelen voor de voorbereiding en uitvoering van projecten met een bovenlokaal c.q. regionaal karakter, waarvoor het logisch en rechtvaardig is dat de (co-) financiering door meerdere lokale en/of andere overheden plaatsvindt. Als centraal thema is vooralsnog gekozen de bereikbaarheid van de Stadsregio Leeuwarden. De volgende projecten komen in ieder geval voor een bijdrage vanuit het fonds: 1. OV-assen. 2. Transferia/transferino's. 3 Haak om Leeuwarden. 4. Noord-Wcst-tangent. 5. Middclséerüte. Na 3 jaar zal het fonds als totaal w orden geëvalueerd, dan kan ook de omvang van het fonds en de keuze van het centrale thema en van de projecten heroverwogen worden. Het fonds heeft een looptijd van 2000 tot 2010. De omvang van het fonds is f 1.2 miljoen per jaar, ofwel in totaal f 12 miljoen 112 Westergo-zone De middelen in het kader van het 'oude' convenant provincie - Westergo-zone (totaal circa f 10 miljoen), waarvan Leeuwarden ook deel uitmaakt, zijn inmiddels praktisch allemaal geoormerkt. Mede in het kader van het Ontwikkelingskader Leeuwarden wordt er momenteel gewerkt aan een nieuw convenant, dat in de 2' helft van 1999 verder vorm moet gaan krijgen. Grote Steden Beleid - Extra Comptabel Overzicht (ECO) Medio 1999 is Leeuwarden geïnformeerd over de indicatieve verdeling van de rijksmiddelen GSB (én ISV) door middel van een zogenaamd Extra Comptabel Overzicht (ECO). De bestaande budgetten, zoals opgenomen in het Extra Comptabel Overzicht (ECO) zijn, voor zover relevant voor Leeuwarden, opgenomen in de financiële overzichten van de pijlers. Om de relatie met het Extra Comptabel Overzicht zo helder mogelijk te krijgen, is zoveel mogelijk het bij het desbetreffende budget betrokken ministerie weergegeven, evenals het artikel-nummer uit de ECO-staat. Deels waren/zijn de bestaande budgetten overigens al verwerkt in de begroting van de gemeente Leeuwarden. Aan aanvullende middelen bevat de ECO-staat voor het eerste GSB-tijdvak (2000 - 2003) en het eerste ISV- tijdvak (2000 - 2004) voor Leeuwarden de volgende middelen: BUDGETTEN (x f 1 miljoen) 1999 2000 2001 2002 2003 2004 Instroom- en doorstroombanen (bruto-bedragen) 9.0 5,5 9,1 12,4 13,9 14.0 Sluitende aanpak (incl. inverdieneffecten) 1.0 1,0 1,0 1,0 1,0 1.0 Gemeentelijk werkfonds WIW (incidenteel extra) 11.3 10,1 - - Leefbaarheidsfonds 0.1 0,3 0,3 0,4 0,6 0,6 Voortijdig schoolverlaten - 0,7 0,7 0,7 0,7 0.7 Kinderopvang en naschoolse activiteiten 0.3 0,8 1,2 1,8 Tijdelijke regeling buitenschoolse opvang 0.5 0,1 0,3 0,3 0,3 0.3 Inburgering oudkomers 0.0 0,1 0,1 0,2 0,2 0.2 Veiligheid (Van Montfrans) 1.4 0,9 0,9 0,9 0,9 0.9 Niet-fysieke stadseconomie - 0,1 0,1 0,2 0,3 0.4 Technocentra (voor het Noorden) - 1,0 0,8 0,8 WSDV 7.8 6,5 1,8 - - Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV), incl. fysieke stadseconomie (excl. grootschalig groen in de stad, geluid en bodem) 1,3 5,2 5,8 8,8 8,7 ISV - grootschalig groen in de stad - LNV - VROM O O' 0,2 0,2 0,3 0,3 0,2 0,2 0,2 0,3 ISV - geluid (bestaande afspraken) - 0,08 Subsidies monumentenzorg (extra) 0.0 0,0 0,56 0,56 0,39 0,39 Posten vormen gezamenlijk de bijdrageregeling Sociale Integratie Veiligheid, deze middelen kunnen 'ontschot' ingezet worden. Leeuwarden heeft indicatief f 1.550.700,— toegekend gekregen (1,4%) voor de periode 2000 t/m 2003; qua kasritme wordt hiervan f 679.100,-- uitbetaald in de periode 2000 t/m 2003 en f871.600,- na 2003. In het kader van de oude regeling WSDV (stadsvernieuwing) nog beschikbaar. In de ECO-staat van het Rijk zijn dit 'bestaande budgetten', maar deze waren nog niet structureel in de begroting van Leeuwarden opgenomen en worden hier derhalve als 'nieuw' aangemerkt. In aanvulling op de middelen in de tabel komen er nog middelen beschikbaar voor '24-uurs opvang' (ECO - art. 02.12 - f 15,9 miljoen vanaf 2000 voor de G25; nog te verdelen) en voor het 'achterstandsprogramma pyramide/ kaleidoscoop' (ECO - art. 18.05 - f 5 miljoen in 2000 voor de steden; nog te verdelen), dat bedoeld is voor het inlopen van taalachterstanden bij jonge kinderen in het kader van het actieprogramma 'zwarte scholen'. In het totaalbedrag zoals opgenomen in de 'samenvatting' zijn uitsluitend de GSB-middelen voor de periode 2000 t/m 2003 meegeteld en de fysieke middelen (o.a. ISV) voor de periode 2000 t/m 2004. De cursief gedrukte bedragen zijn niet meegeteld, omdat dit over een oud c.q. nieuw tijdvak gaat. Middelen niet-fysieke stadseconomie De extra GSB-middelen voor de met-fysieke stadseconomie (ministerie EZ - artikelnummer 04.10) kunnen conform het Beleidskader Stadseconomie ingezet worden voor: stimuleren (zelfstandig) ondernemerschap kansrijke sectoren en clusters (informatie- en communicatietechnologie, toerisme, kennisoverdracht/ innovatie en organisatorische maatregelen (b.v bedrijvenlokct)) 113

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 224