9.5 Rijk
Deze programma's zijn vervolgens uitgewerkt in een groot aantal maatregelen. Met name de eerste twee
programma's zijn voor Leeuwarden interessant, omdat Leeuwarden valt onder het programma 'stedelijke centra'
en omdat de Westergo-zone, waar Leeuwarden onderdeel vanuit maakt, een economische kemzone is.
Enkele belangrijke maatregelen voor Leeuwarden uit deze beide programma's zijn:
verbetering vestigingsvoorwaarden ten behoeve van bestaande en nieuwe bedrijvigheid en economische kemzones:
versterking van de marktsector
versterking van het arbeidsaanbod
optimalisering internationale transportassen en verbetering bereikbaarheid economische kemzones
vroegtijdige ontwikkeling van stadslandschappen ten behoeve van wonen en werken
woningvoorraad kwalitatief en kwantitatief afstemmen op de woningmarkt
bestaande werkgebieden (met name stationslocaties) kwalitatief op peil houden resp. nieuwe impulsen geven
geven van een kwaliteitsimpuls aan de binnensteden en versterking van de stedelijke voorzieningen
versterking hoger onderwijs en aanwezige kennis productief maken
bereikbaarheid van de (binnen-)steden waarborgen
Maar ook de maatregelen 'Toerisme en recreatie' in het kader van het programma Landelijk Gebied.
In het kader van de afspraken tussen het Kabinet en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) gaat
het in het kader van het 'Kompas voor het Noorden' om de volgende financiële bijdragen van departementen en
de Europese Unie voor de periode 2000 tot en met 2006:
Economische Zaken
1.179 miljoen
Landbouw, natuurbeheer en visserij
130 miljoen
Sociale zaken en werkgelegenheid
728 miljoen
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer
399 miljoen
Verkeer Waterstaat
Op projectniveau
Financiën
Fiscale stimulering
ICES (middelen economische structuurversterking)
(raming) 223 miljoen
Europese Unie
p.m.
TOTAAL
2.659 miljoen
Over de omvang is door het Noorden met het Kabinet afgesproken dat deze minimaal op het niveau zal blijven,
zoals dat was in de periode 1994 tot en met 1999; dat komt neer op circa f 1,15 miljard. In het 'Kompas voor het
Noorden' wordt vooreerst uitgegaan van de volgende bedragen: doelstelling 2 - f 693 miljoen, doelstelling 3 -
f 393 miljoen, Regionaal Ontwikkelingsprogramma (ROP)/Leader - f 300 miljoen, Interreg - p.m.). Er is nog
onduidelijkheid over de precieze omvang van de middelen en de condities waarop deze beschikbaar komen.
Het voorontwerp 'Kompas voor het Noorden' (REONN) vormt vervolgens de basis voor de enige
programmeringsdocumenten (EPD), die vereist zijn voor de inzet van Europese fondsen.
Het programma-karakter van het 'Kompas voor het Noorden' (met als ondertitel van f 5 naar f 15 miljard) brengt
mee dat uit het aanbod van projecten, die projectvoorstellen zullen worden gekozen die het best bijdragen aan de
realiseren van de beoogde doelstellingen. Leeuwarden zal derhalve op projectniveau afspraken moeten maken
voor bijdragen vanuit het REONN-programma (zie ook het Stadsconvenant). Op dit moment is hierover nog
geen definitieve duidelijkheid te geven.
Stadsregio Leeuwarden
Naast het maken van afspraken over woningbouw is het instellen van een Fonds Stadsregio Leeuwarden tevens
onderdeel van het Convenant Stadsregio Leeuwarden (omliggende gemeenten - Leeuwarden - provincie
Fryslan). Definitieve besluitvorming hierover vindt eveneens plaats in het kader van het Ontwikkelingskader
Leeuwarden in de 2e helft van 1999.
Het doel van het Fonds Stadsregio Leeuwarden is: het versterken van de Stadsregio Leeuwarden, een complete
stad met een sterk platteland, als motor voor de provincie Fryslan door middel van het beschikbaar stellen van
financiële middelen voor de voorbereiding en uitvoering van projecten met een bovenlokaal c.q. regionaal
karakter, waarvoor het logisch en rechtvaardig is dat de (co-) financiering door meerdere lokale en/of andere
overheden plaatsvindt. Als centraal thema is vooralsnog gekozen de bereikbaarheid van de Stadsregio
Leeuwarden. De volgende projecten komen in ieder geval voor een bijdrage vanuit het fonds:
1. OV-assen.
2. Transferia/transferino's.
3 Haak om Leeuwarden.
4. Noord-Wcst-tangent.
5. Middclséerüte.
Na 3 jaar zal het fonds als totaal w orden geëvalueerd, dan kan ook de omvang van het fonds en de keuze van het
centrale thema en van de projecten heroverwogen worden. Het fonds heeft een looptijd van 2000 tot 2010. De
omvang van het fonds is f 1.2 miljoen per jaar, ofwel in totaal f 12 miljoen
112
Westergo-zone
De middelen in het kader van het 'oude' convenant provincie - Westergo-zone (totaal circa f 10 miljoen),
waarvan Leeuwarden ook deel uitmaakt, zijn inmiddels praktisch allemaal geoormerkt. Mede in het kader van
het Ontwikkelingskader Leeuwarden wordt er momenteel gewerkt aan een nieuw convenant, dat in de 2' helft
van 1999 verder vorm moet gaan krijgen.
Grote Steden Beleid - Extra Comptabel Overzicht (ECO)
Medio 1999 is Leeuwarden geïnformeerd over de indicatieve verdeling van de rijksmiddelen GSB (én ISV) door
middel van een zogenaamd Extra Comptabel Overzicht (ECO). De bestaande budgetten, zoals opgenomen in het
Extra Comptabel Overzicht (ECO) zijn, voor zover relevant voor Leeuwarden, opgenomen in de financiële
overzichten van de pijlers. Om de relatie met het Extra Comptabel Overzicht zo helder mogelijk te krijgen, is
zoveel mogelijk het bij het desbetreffende budget betrokken ministerie weergegeven, evenals het artikel-nummer
uit de ECO-staat. Deels waren/zijn de bestaande budgetten overigens al verwerkt in de begroting van de
gemeente Leeuwarden.
Aan aanvullende middelen bevat de ECO-staat voor het eerste GSB-tijdvak (2000 - 2003) en het eerste ISV-
tijdvak (2000 - 2004) voor Leeuwarden de volgende middelen:
BUDGETTEN (x f 1 miljoen)
1999
2000
2001
2002
2003
2004
Instroom- en doorstroombanen (bruto-bedragen)
9.0
5,5
9,1
12,4
13,9
14.0
Sluitende aanpak (incl. inverdieneffecten)
1.0
1,0
1,0
1,0
1,0
1.0
Gemeentelijk werkfonds WIW (incidenteel extra)
11.3
10,1
-
-
Leefbaarheidsfonds
0.1
0,3
0,3
0,4
0,6
0,6
Voortijdig schoolverlaten
-
0,7
0,7
0,7
0,7
0.7
Kinderopvang en naschoolse activiteiten
0.3
0,8
1,2
1,8
Tijdelijke regeling buitenschoolse opvang
0.5
0,1
0,3
0,3
0,3
0.3
Inburgering oudkomers
0.0
0,1
0,1
0,2
0,2
0.2
Veiligheid (Van Montfrans)
1.4
0,9
0,9
0,9
0,9
0.9
Niet-fysieke stadseconomie
-
0,1
0,1
0,2
0,3
0.4
Technocentra (voor het Noorden)
-
1,0
0,8
0,8
WSDV
7.8
6,5
1,8
-
-
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV),
incl. fysieke stadseconomie (excl. grootschalig groen
in de stad, geluid en bodem)
1,3
5,2
5,8
8,8
8,7
ISV - grootschalig groen in de stad - LNV
- VROM
O O'
0,2
0,2
0,3
0,3
0,2
0,2
0,2
0,3
ISV - geluid (bestaande afspraken)
-
0,08
Subsidies monumentenzorg (extra)
0.0
0,0
0,56
0,56
0,39
0,39
Posten vormen gezamenlijk de bijdrageregeling Sociale Integratie Veiligheid, deze middelen kunnen 'ontschot'
ingezet worden.
Leeuwarden heeft indicatief f 1.550.700,— toegekend gekregen (1,4%) voor de periode 2000 t/m 2003; qua
kasritme wordt hiervan f 679.100,-- uitbetaald in de periode 2000 t/m 2003 en f871.600,- na 2003.
In het kader van de oude regeling WSDV (stadsvernieuwing) nog beschikbaar.
In de ECO-staat van het Rijk zijn dit 'bestaande budgetten', maar deze waren nog niet structureel in de begroting
van Leeuwarden opgenomen en worden hier derhalve als 'nieuw' aangemerkt.
In aanvulling op de middelen in de tabel komen er nog middelen beschikbaar voor '24-uurs opvang' (ECO - art.
02.12 - f 15,9 miljoen vanaf 2000 voor de G25; nog te verdelen) en voor het 'achterstandsprogramma pyramide/
kaleidoscoop' (ECO - art. 18.05 - f 5 miljoen in 2000 voor de steden; nog te verdelen), dat bedoeld is voor het
inlopen van taalachterstanden bij jonge kinderen in het kader van het actieprogramma 'zwarte scholen'.
In het totaalbedrag zoals opgenomen in de 'samenvatting' zijn uitsluitend de GSB-middelen voor de periode
2000 t/m 2003 meegeteld en de fysieke middelen (o.a. ISV) voor de periode 2000 t/m 2004. De cursief gedrukte
bedragen zijn niet meegeteld, omdat dit over een oud c.q. nieuw tijdvak gaat.
Middelen niet-fysieke stadseconomie
De extra GSB-middelen voor de met-fysieke stadseconomie (ministerie EZ - artikelnummer 04.10) kunnen
conform het Beleidskader Stadseconomie ingezet worden voor:
stimuleren (zelfstandig) ondernemerschap
kansrijke sectoren en clusters (informatie- en communicatietechnologie, toerisme, kennisoverdracht/ innovatie en
organisatorische maatregelen (b.v bedrijvenlokct))
113