BESCHIKBARE MIDDELEN (kasritme)
TOTALE VERPLICHTING
Periode 2000 - 2003
2Ö00
2001
2002
2003
Na 2004
77,6
123,4
189,3
288,8
871,6
1.550,7
MAATREGEL c.q. PROJECT
(x f 1.000,-)
INDICATIEVE VERDELING
Periode 2000 - 2003
Zelfstandig ondernemerschap (ook ICT)
400,0
Informatie- en CommunicatieTechnologie
400,0
Kennis, scholing, arbeidsmarkt
400,0
Toerisme
350,7
TOTAAL
1.550,7
Het betreft hier een indicatieve verdeling op maatregelenniveau; definitieve verdeling vindt plaats op basis van een
nader onderbouwd en geconcretiseerd totaalplan, dat aan het college van B&W moet worden voorgelegd. Met de
inzet van middelen dient rekening gehouden te worden met het kasritme.
B.v. ICT-incubator-project (coaching/mentoring), seminars jonge ondernemers.
B.v. ICT-platform, IT-innovatiebeurs, implementatieproject E-commerce voor MKB, virtueel bedrijvenloket.
B.v. scholendag, themabeurs kenniscluster, werkgelegenheidsovereenkomst.
B.v. ontwikkelen (toeristische) routes en arrangementen, onderwijsproject ondernemers/internationale uitwisseling,
innovatieproject internet/E-commerce voor horeca-ondememers.
In het kader van de middelen niet-fysieke stadseconomie wordt (indicatief) een multiplier nagestreefd door
Leeuwarden van (gemiddeld) circa 2 a 3. Deze 'multiplier'-middelen moeten komen van andere overheden
(provincie, Leeuwarden, Westergo-gemeenten, stadsregio-gemeenten, projectsubsidies Rijk) en/of derden
(marktpartijen, Kamer van Koophandel, arbeidsvoorziening, scholen, etc.).
Tender Investeringsprogramma Provincie (TIPP)
Deze regeling is de opvolger van StiREA (Stimuleringsregeling Ruimte voor Economische Activiteit) van het
ministerie van Economische Zaken. Momenteel wordt StiREA nog geëvalueerd, daarna zal de definitieve TIPP-
regeling worden vorm gegeven.
De TIPP-regeling wordt verdeeld via een tenderconstructie; het Rijk zal er voor zorgen dat in de periode 2000
t/m 2010 minimaal f 100 miljoen neerslaat in de rechtstreekse ISV-gemeenten.
Leeuwarden zal in principe voor deze TIPP-regeling een aanvraag indienen voor het project 'Revitalisering De
Merodestraat' (zie het programma Economische zaken, arbeidsmarkt en kennis).
Bijdrageregeling Sociale Integratie Veiligheid
Aan deze bijdrageregeling, waarin een viertal geldstromen wordt opgenomen (ECO - art. 02.12, 05.24, 20.01 en
20.03), liggen van Rijkszijde de volgende doelstellingen ten grondslag:
a. Het verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid van de leefomgeving; hierbij staan vergroting van objectieve en
subjectieve veiligheid als prioriteiten voorop.
b. Het verminderen en tegengaan van jeugdcriminaliteit door middel van een integrale aanpak, van preventie tot en
met repressie, waarbij aandacht wordt gegeven aan het tot stand brengen van de aansluiting tussen organisaties en
voorzieningen ten behoeve van een doorgaande ontwikkelingslijn voor jongeren tot en met 24 jaar.
c. Het vergroten van deelname aan en succesvolle afronding van trajecten voor beheersing van de Nederlandse taal
door werklozen en opvoeders uit de groep 'oudkomers'.
d. Het verminderen en tegengaan van voortijdig schoolverlaten.
De indicatieve omvang van deze bijdrageregeling voor Leeuwarden in de periode 2000 t/m 2003 is (2004 is puur
ter illustratie opgenomen, omdat deze middelen recent ook in de ECO-staat van het ministerie van BZK zijn
opgenomen):
SOCIALE INTEGRATIE VEILIGHEID
(x f 1.000,-)
2000
2001
2002
2003
2004
Leefbaarheidsfonds
300
300
400
600
600
Voortijdig schoolverlaten
700
700
700
700
700
Inburgering oudkomers
100
100
200
200
200
Veiligheid (Van Montfransgelden)
900
900
900
900
900
TOTAAL
2.000
2.000
2.200
2.400
2.400
Deze middelen mogen 'ontschot' ingezet worden door Leeuwarden. De verdeling over de thema's, zoals in de
voorgaande tabel opgenomen, hoeft dus in principe uiteindelijk niet als zodanig uit te kristalliseren in de
indicatieve verdeling in Leeuwarden.
114
Prioriteiten
Voor wat betreft de elementen welzijn en veiligheid heeft Leeuwarden in haar Perspectiefnota 2000 al
aangegeven dat de prioriteit in algemene zin ligt bij 'preventie'. In het verlengde hiervan wordt ook voor de
bijdrageregeling Sociale Integratie Veiligheid gekozen voor dit uitgangspunt. Daarnaast komen alleen echte
uitvoeringsactiviteiten in aanmerking voor een bijdrage, en derhalve geen interne, organisatorische kosten.
Natuurlijk wordt tevens rekening gehouden met de thema's en doelstellingen van de bijdrageregeling.
Maatregelenkeuze
Voor het GSB-tijdvak 2000 t/m 2003 worden de middelen in het kader van de bijdrageregeling Sociale Integratie
Veiligheid door Leeuwarden als volgt ingezet:
MAATREGEL c.q. PROJECT
(x f 1.000,-)
INDICATIEVE VERDELING
2000
2001
2002
2003
Oudkomers
100
100
200
200
Voortijdig schoolverlaten
700
700
700
700
Jeugd Veiligheid
1.000
1.000
1.100
1.300
Flexibele inzet jeugd- en jongerenwerk (nieuw)
200
200
200
200
TOTAAL
2.000
2.000
2.200
2.400
onderbouwd; definitieve verdeling vindt pas plaats op basis van nader onderbouwde plannen, die aan het college
van B&W moeten worden voorgelegd.
Incl. het project 'drang op maat' (f 119.000,-); hierover is bij de Perspectiefnota 2000 al een besluit genomen.
Toegezegd c.q. besloten bij de Perspectiefnota 2000.
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV)
De voeding voor het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing bevat voor het eerste tijdvak (2000 t/m 2004)de
volgende geldstromen (landelijke totalen):
stadsvernieuwing (incl. herijking Belstato, bodemsanering en historische woonomgeving)
herstructurering (uit nota stedelijke vernieuwing en restant kasbedrag BWS)
intensivering stedelijke vernieuwing (regeerakkoord)
intensivering bedrijventerreinen (regeerakkoord)
intensivering lokale milieuhinder (regeerakkoord)
stedelijke knooppunten
geluidwerende voorzieningen
BLS/Vinex (bestaande afspraken)
Medio 1999 is Leeuwarden door het ministerie van VROM geïnformeerd over de indicatieve verdeling van het
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). Het gaat voor Leeuwarden voor het eerste tijdvak (2000 t/m
2004) om een bedrag van f32,3 miljoen (2000 t/m 2004) en een nog resterende bijdrage vanuit de 'oude'
stadsvemieuwingsmiddelen WSDV na 1999 f 8,2 miljoen (in verband met kasritme). Deze bedragen zijn
exclusief de middelen voor bodem, gevelisolatie tegen rail- en wegverkeerlawaai en grootschalig groen.
Voor het kastritme van deze bedragen wordt verwezen naar de tabel met het totaaloverzicht van de 'nieuwe'
middelen in het kader van GSB en ISV (begin paragraaf 9.5 - pagina 113).
.684 miljoen
688 miljoen
837 miljoen
174 miljoen
67 miljoen
5 miljoen
120 miljoen
665 miljoen
Prioriteiten
In de hoofdstukken 2 en 3 is aangegeven welke hoofdontwikkelingsrichting Leeuwarden heeft gekozen. In
paragraaf 9.2 zijn op basis daarvan in algemene zin keuzes gemaakt met betrekking tot de prioriteit van majeure
strategische investeringsprojecten. Op basis van dit alles wordt een en ander, gelet op de inhoud van de regeling,
voor het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing als volgt vertaald:
1Het consolideren en uitbouwen van de gunstige economische ontwikkeling door middel van het investeren in de
economische ontwikkeling en structuurversterking.
a. Masterplan FEC-City
b. De Merodestraat c.a.
2. Revenuen van de ontwikkeling en inspanningen ombuigen naar Leeuwarden,
a. Woningmarktmaatregelen.
b Versterken van de binnenstad.
115