BESCHIKBARE MIDDELEN (kasritme) TOTALE VERPLICHTING Periode 2000 - 2003 2Ö00 2001 2002 2003 Na 2004 77,6 123,4 189,3 288,8 871,6 1.550,7 MAATREGEL c.q. PROJECT (x f 1.000,-) INDICATIEVE VERDELING Periode 2000 - 2003 Zelfstandig ondernemerschap (ook ICT) 400,0 Informatie- en CommunicatieTechnologie 400,0 Kennis, scholing, arbeidsmarkt 400,0 Toerisme 350,7 TOTAAL 1.550,7 Het betreft hier een indicatieve verdeling op maatregelenniveau; definitieve verdeling vindt plaats op basis van een nader onderbouwd en geconcretiseerd totaalplan, dat aan het college van B&W moet worden voorgelegd. Met de inzet van middelen dient rekening gehouden te worden met het kasritme. B.v. ICT-incubator-project (coaching/mentoring), seminars jonge ondernemers. B.v. ICT-platform, IT-innovatiebeurs, implementatieproject E-commerce voor MKB, virtueel bedrijvenloket. B.v. scholendag, themabeurs kenniscluster, werkgelegenheidsovereenkomst. B.v. ontwikkelen (toeristische) routes en arrangementen, onderwijsproject ondernemers/internationale uitwisseling, innovatieproject internet/E-commerce voor horeca-ondememers. In het kader van de middelen niet-fysieke stadseconomie wordt (indicatief) een multiplier nagestreefd door Leeuwarden van (gemiddeld) circa 2 a 3. Deze 'multiplier'-middelen moeten komen van andere overheden (provincie, Leeuwarden, Westergo-gemeenten, stadsregio-gemeenten, projectsubsidies Rijk) en/of derden (marktpartijen, Kamer van Koophandel, arbeidsvoorziening, scholen, etc.). Tender Investeringsprogramma Provincie (TIPP) Deze regeling is de opvolger van StiREA (Stimuleringsregeling Ruimte voor Economische Activiteit) van het ministerie van Economische Zaken. Momenteel wordt StiREA nog geëvalueerd, daarna zal de definitieve TIPP- regeling worden vorm gegeven. De TIPP-regeling wordt verdeeld via een tenderconstructie; het Rijk zal er voor zorgen dat in de periode 2000 t/m 2010 minimaal f 100 miljoen neerslaat in de rechtstreekse ISV-gemeenten. Leeuwarden zal in principe voor deze TIPP-regeling een aanvraag indienen voor het project 'Revitalisering De Merodestraat' (zie het programma Economische zaken, arbeidsmarkt en kennis). Bijdrageregeling Sociale Integratie Veiligheid Aan deze bijdrageregeling, waarin een viertal geldstromen wordt opgenomen (ECO - art. 02.12, 05.24, 20.01 en 20.03), liggen van Rijkszijde de volgende doelstellingen ten grondslag: a. Het verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid van de leefomgeving; hierbij staan vergroting van objectieve en subjectieve veiligheid als prioriteiten voorop. b. Het verminderen en tegengaan van jeugdcriminaliteit door middel van een integrale aanpak, van preventie tot en met repressie, waarbij aandacht wordt gegeven aan het tot stand brengen van de aansluiting tussen organisaties en voorzieningen ten behoeve van een doorgaande ontwikkelingslijn voor jongeren tot en met 24 jaar. c. Het vergroten van deelname aan en succesvolle afronding van trajecten voor beheersing van de Nederlandse taal door werklozen en opvoeders uit de groep 'oudkomers'. d. Het verminderen en tegengaan van voortijdig schoolverlaten. De indicatieve omvang van deze bijdrageregeling voor Leeuwarden in de periode 2000 t/m 2003 is (2004 is puur ter illustratie opgenomen, omdat deze middelen recent ook in de ECO-staat van het ministerie van BZK zijn opgenomen): SOCIALE INTEGRATIE VEILIGHEID (x f 1.000,-) 2000 2001 2002 2003 2004 Leefbaarheidsfonds 300 300 400 600 600 Voortijdig schoolverlaten 700 700 700 700 700 Inburgering oudkomers 100 100 200 200 200 Veiligheid (Van Montfransgelden) 900 900 900 900 900 TOTAAL 2.000 2.000 2.200 2.400 2.400 Deze middelen mogen 'ontschot' ingezet worden door Leeuwarden. De verdeling over de thema's, zoals in de voorgaande tabel opgenomen, hoeft dus in principe uiteindelijk niet als zodanig uit te kristalliseren in de indicatieve verdeling in Leeuwarden. 114 Prioriteiten Voor wat betreft de elementen welzijn en veiligheid heeft Leeuwarden in haar Perspectiefnota 2000 al aangegeven dat de prioriteit in algemene zin ligt bij 'preventie'. In het verlengde hiervan wordt ook voor de bijdrageregeling Sociale Integratie Veiligheid gekozen voor dit uitgangspunt. Daarnaast komen alleen echte uitvoeringsactiviteiten in aanmerking voor een bijdrage, en derhalve geen interne, organisatorische kosten. Natuurlijk wordt tevens rekening gehouden met de thema's en doelstellingen van de bijdrageregeling. Maatregelenkeuze Voor het GSB-tijdvak 2000 t/m 2003 worden de middelen in het kader van de bijdrageregeling Sociale Integratie Veiligheid door Leeuwarden als volgt ingezet: MAATREGEL c.q. PROJECT (x f 1.000,-) INDICATIEVE VERDELING 2000 2001 2002 2003 Oudkomers 100 100 200 200 Voortijdig schoolverlaten 700 700 700 700 Jeugd Veiligheid 1.000 1.000 1.100 1.300 Flexibele inzet jeugd- en jongerenwerk (nieuw) 200 200 200 200 TOTAAL 2.000 2.000 2.200 2.400 onderbouwd; definitieve verdeling vindt pas plaats op basis van nader onderbouwde plannen, die aan het college van B&W moeten worden voorgelegd. Incl. het project 'drang op maat' (f 119.000,-); hierover is bij de Perspectiefnota 2000 al een besluit genomen. Toegezegd c.q. besloten bij de Perspectiefnota 2000. Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) De voeding voor het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing bevat voor het eerste tijdvak (2000 t/m 2004)de volgende geldstromen (landelijke totalen): stadsvernieuwing (incl. herijking Belstato, bodemsanering en historische woonomgeving) herstructurering (uit nota stedelijke vernieuwing en restant kasbedrag BWS) intensivering stedelijke vernieuwing (regeerakkoord) intensivering bedrijventerreinen (regeerakkoord) intensivering lokale milieuhinder (regeerakkoord) stedelijke knooppunten geluidwerende voorzieningen BLS/Vinex (bestaande afspraken) Medio 1999 is Leeuwarden door het ministerie van VROM geïnformeerd over de indicatieve verdeling van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). Het gaat voor Leeuwarden voor het eerste tijdvak (2000 t/m 2004) om een bedrag van f32,3 miljoen (2000 t/m 2004) en een nog resterende bijdrage vanuit de 'oude' stadsvemieuwingsmiddelen WSDV na 1999 f 8,2 miljoen (in verband met kasritme). Deze bedragen zijn exclusief de middelen voor bodem, gevelisolatie tegen rail- en wegverkeerlawaai en grootschalig groen. Voor het kastritme van deze bedragen wordt verwezen naar de tabel met het totaaloverzicht van de 'nieuwe' middelen in het kader van GSB en ISV (begin paragraaf 9.5 - pagina 113). .684 miljoen 688 miljoen 837 miljoen 174 miljoen 67 miljoen 5 miljoen 120 miljoen 665 miljoen Prioriteiten In de hoofdstukken 2 en 3 is aangegeven welke hoofdontwikkelingsrichting Leeuwarden heeft gekozen. In paragraaf 9.2 zijn op basis daarvan in algemene zin keuzes gemaakt met betrekking tot de prioriteit van majeure strategische investeringsprojecten. Op basis van dit alles wordt een en ander, gelet op de inhoud van de regeling, voor het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing als volgt vertaald: 1Het consolideren en uitbouwen van de gunstige economische ontwikkeling door middel van het investeren in de economische ontwikkeling en structuurversterking. a. Masterplan FEC-City b. De Merodestraat c.a. 2. Revenuen van de ontwikkeling en inspanningen ombuigen naar Leeuwarden, a. Woningmarktmaatregelen. b Versterken van de binnenstad. 115

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 225