Maatregelenkeuze PROGRAMMA INDICATIEVE VERDELING ISV -middelen 2000 - 2004 incl. WSDV 1999 en geluid Economische Zaken O O p OO Binnenstad en Toerisme O O O )0 Woningmarkt 29.400.0 30 Duurzame Ontwikkeling en Milieu: geluid OO O 30 Totaal O O oc ■t 30 Indicatief gebaseerd op de projecten Masterplan FEC-City en De Merodestraat, maar dit bedrag kan ook nog een andere invulling qua EZ-maatregelen krijgen (bijvoorbeeld nu nog met bekende bedrijfsverplaatsingen om andere ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk te maken en/of de leefbaarheid te verbeteren). Voor de maatregelen in het kader van het project Binnenstad, Nieuwe Stad: voor de periode 2000 t/m 2003 wordt f I miljoen per jaar, dus in totaal f 4 miljoen, opgenomen. Voor de maatregelen op het gebied van de Woningmarkt in Leeuwarden wordt het 'resterende' bedrag ingezet. Indicatief is voor gevelisolatie tegen rail- en wegverkeerslawaai aan Leeuwarden dit bedrag toebedeeld; dit bedrag wordt vooreerst ook specifiek ingezet voor dit onderwerp. Overige IS V-middelen Bodem Voor de module bodemsanering is er een aparte handreiking gemaakt; uitvloeisel hiervan is dat hier 'afgedaald' moeten worden tot het projectniveau. Voor het eerste ISV-tijdvak (2000 t/m 2004) is de provincie Fryslan ook nog bevoegd gezag. Over projecten en middelen moeten derhalve afspraken worden gemaakt met de provincie. Het Rijk heeft aangegeven dat per gemeente vervolgens het totaal van de betreffende budgetten (afspraken tussen gemeente - provincie) - zonder schotten - in het ISV-budget zal worden opgenomen. ISV-CLAIM Marktpartijen Vervolgonderzoek TOTAAL BODEM (projectontwikkelaars, en sanering bedragen x f 1.000,— corporaties, bedrijfsleven) 360 1.080 p.m. 1.440 p.m. Voor het le ISV-tijdvak 2000 t/m 2004 betreft het voor Leeuwarden een relatief be schelden 'claim' (zie ook het onderdeel Duurzame ontwikkeling en milieu (bodem)). Grootschalig groen in de stad. Voor het grootschalig groen in de steden is een aparte ISV-module geïntroduceerd en wel in de vorm van een ingroeivariant. Concreet betekent dit dat het beschikbare budget voor het grootschalig groen van Rijkszijde (voor het eerste ISV-tijdvak in totaal een budget van f 100 miljoen [f 50 miljoen VROM; f 50 miljoen LNV] en aanvullend nog f 5 miljoen (VWS - ten behoeve van combinatie met sport) en f 5 miljoen (BZK - ten behoeve van combinatie met inzet instrument additionele werkgelegenheid) zal worden besteed aan projecten in de rechtstreekse IS V-gemeenten. Op basis van de voorgestelde verdeelsleutel krijgt Leeuwarden 2% van het budget, derhalve f 2 miljoen (voor de periode 2000 t/m 2004). Voor het kastritme van deze bedragen wordt verwezen naar de tabel met het totaaloverzicht van de 'nieuwe' middelen in het kader van GSB en 1SV (begin paragraaf 9.5). De keuze van maatregelen voor het eerste tijdvak (t/m 2004) voor Leeuwarden ziet er als volgt uit (daarbij is onder meer ook gekeken naar realisatietermijn en concreetheid van projecten): PROJECT KOSTEN ISV GROOTSCFL GROEN IN STAD VLIG DE TIJD- PLAN- NING 1. Binnenstad: a. Prinsentuin b. Verbinding Prinsentuin - binnenstad (herontwikkeling Oldehoofsterkerkhof) 1,5 miljoen 5,0 miljoen 1,0 rr 1,0 n iljocn liljoen 2000-2001 2002 - 2003 Zie het onderdeel Omgevingskwaliteit en Binnenstad en Toerisme. Doorkijk 2C ISV-tijdvak (na 2004): groen/water in uitleggebieden (incl. stadsranden), Potmarge, Kalverdijkje, Rengerspark. macro-investeringen stedelijke vernieuwing en maatregelen in het kader van Leeuwarden Waterstad. 'Extra' ISV-nnddelen Knelpuntenbudget (investeringspotentieel). Voor de volgende maatregelen wil Leeuwarden het knelpuntenbudget een beroep doen: 116 - Tekort(en) op de maatregel Noordrand - EZ-project(en) Innovatiebudget. Voor de volgende maatregelen wil Leeuwarden, afhankelijk van de definitieve criteria die op dit moment echter nog niet bekend zijn (naar verwachting zal er een relatie gelegd worden met de stimuleringsregeling intensief ruimtegebruik (StIR), procesmatige aspecten en financiële problemen), op het innovatiebudget een beroep doen: - Achter de Hoven/Vegelin - Ontwikkeling Duurzaamheidkader: f 150.000,—(2000) - EZ-project(en) 'Kompas voor het Noorden (REONN). In het kader van REONN (zie ook onderdeel provincie) zijn er middelen beschikbaar voor de maatregel 'woningvoorraad kwalitatief en kwantitatief afstemmen op de woningmarkt' met onder meer als submaatregel 'herstructurering na-oorlogse woonwijken in de stedelijke centra van de noordelijke kemzones'. Deze middelen in het kader van de afspraken met het Noorden komen vanuit het 'extra' ISV-budget van f 21 miljoen voor de periode 2000 t/m 2004. Voor onder meer de maatregelen 'Noordrand', 'Achter de Hoven/Vegelin' en flankerend beleid wil Leeuwarden een beroep doen op deze middelen. Leeuwarden rekent daarbij op een bedrag van tussen de f2,7 a 2,9 miljoen vanuit dit budget. 'Multiplier' Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing PROGRAMMA - MAATREGEL TOTALE KOSTEN ISV-BIJDRAGE Woningmarktmaatregelen 424,3 miljoen p.m. waarvan publiek: 39,5 29,40 miljoen Economische zaken (uitgaande van de maatregelen: FEC-City en De Merodestraat) 670 miljoen waarvan publiek: 120 miljoen 7,00 miljoen Binnenstad (uitgaande van de maatregelen: kwaliteitsverbetering openbare ruimte binnenstad, herontwikkeling binnenstadsgebieden, verbinding stationsgebied-stadscentrum 101,9 miljoen 4,00 miljoen Duurzame ontwikkeling en milieu - bodem en geluid 1,08 miljoen p.m. 0,44 miljoen Omgevingskwaliteit - grootschalig groen in de stad (uitgaande van de maatregelen Prinsentuin en verbinding Prinsentuin en binnenstad) 6,5 miljoen 2,00 miljoen Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) Voor Leeuwarden is voor haar ontwikkeling een belangrijk onderdeel de bereikbaarheid. Aangezien het hier vooral gaat om rijksinfrastructuur, zal een groot deel van deze middelen vanuit het ministerie van Verkeer Waterstaat op tafel moeten komen. Een tweetal grote projecten rondom Leeuwarden zit momenteel in de Verkenningenfase van het MIT (le fase), het gaat om de 'Haak om Leeuwarden' en 'Oplossingsprojecten Ontsluitingsproblematiek en OV-infrastructuur'. Met het oog op daadwerkelijke realisatie is het van groot belang dat deze projecten zo snel mogelijk de andere twee fasen doorlopen, zodat tot uitvoering kan worden overgegaan. Breedtesportimpuls - stimuleringsregeling lokale breedtesport voor gemeenten In totaal is voor de Gemeentelijke Regeling Breedtesport in 1999 f 5,5 miljoen beschikbaar oplopend tot f30,15 miljoen in 2002 (voor Nederland). In de brief van het ministerie van BZK inzake de indicatieve verdeling van GSB-middelen (d.d. 14 juli 1999 - ECO art. 24.07) is aangegeven dat er voor de G25 en de overige provinciehoofdsteden f 5,5, miljoen meerjarig beschikbaar zal zijn. Toedeling vindt plaats op basis van de Beleidsbrief Breedtesport. In de eerste tranche in 1999 kunnen gemeenten met meer dan 50.000 inwoners plus provinciale hoofdsteden aanvragen indienen. Vanaf 2000 kunnen alle gemeenten in Nederland in een later stadium aanvragen indienen. Doel van de Breedtesportimpuls is dat gemeenten en lokale organisaties (verdere) initiatieven ontplooien die bijdragen aan een duurzame verbetering van het lokale sportaanbod. indien mogelijk in samenwerking met andere sectoren. Tevens wordt bevorderd dat sportactiviteiten optimaal benut worden in het kader van andersoortige maatschappelijke projecten. De Breedtesportimpuls is derhalve gericht op: 117

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 226