Maatregelenkeuze
PROGRAMMA
INDICATIEVE VERDELING
ISV -middelen 2000 - 2004
incl. WSDV 1999 en geluid
Economische Zaken
O
O
p
OO
Binnenstad en Toerisme
O
O
O
)0
Woningmarkt
29.400.0
30
Duurzame Ontwikkeling en Milieu: geluid
OO
O
30
Totaal
O
O
oc
■t
30
Indicatief gebaseerd op de projecten Masterplan FEC-City en De Merodestraat, maar dit bedrag kan ook nog een
andere invulling qua EZ-maatregelen krijgen (bijvoorbeeld nu nog met bekende bedrijfsverplaatsingen om andere
ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk te maken en/of de leefbaarheid te verbeteren).
Voor de maatregelen in het kader van het project Binnenstad, Nieuwe Stad: voor de periode 2000 t/m 2003 wordt
f I miljoen per jaar, dus in totaal f 4 miljoen, opgenomen.
Voor de maatregelen op het gebied van de Woningmarkt in Leeuwarden wordt het 'resterende' bedrag ingezet.
Indicatief is voor gevelisolatie tegen rail- en wegverkeerslawaai aan Leeuwarden dit bedrag toebedeeld; dit bedrag
wordt vooreerst ook specifiek ingezet voor dit onderwerp.
Overige IS V-middelen
Bodem Voor de module bodemsanering is er een aparte handreiking gemaakt; uitvloeisel hiervan is dat hier
'afgedaald' moeten worden tot het projectniveau. Voor het eerste ISV-tijdvak (2000 t/m 2004) is de
provincie Fryslan ook nog bevoegd gezag. Over projecten en middelen moeten derhalve afspraken worden
gemaakt met de provincie. Het Rijk heeft aangegeven dat per gemeente vervolgens het totaal van de
betreffende budgetten (afspraken tussen gemeente - provincie) - zonder schotten - in het ISV-budget zal
worden opgenomen.
ISV-CLAIM
Marktpartijen
Vervolgonderzoek
TOTAAL
BODEM
(projectontwikkelaars,
en sanering
bedragen x f 1.000,—
corporaties,
bedrijfsleven)
360
1.080
p.m.
1.440 p.m.
Voor het le ISV-tijdvak 2000 t/m 2004 betreft het voor Leeuwarden een relatief be
schelden 'claim' (zie ook het onderdeel Duurzame ontwikkeling en milieu (bodem)).
Grootschalig groen in de stad. Voor het grootschalig groen in de steden is een aparte ISV-module
geïntroduceerd en wel in de vorm van een ingroeivariant. Concreet betekent dit dat het beschikbare budget
voor het grootschalig groen van Rijkszijde (voor het eerste ISV-tijdvak in totaal een budget van f 100
miljoen [f 50 miljoen VROM; f 50 miljoen LNV] en aanvullend nog f 5 miljoen (VWS - ten behoeve van
combinatie met sport) en f 5 miljoen (BZK - ten behoeve van combinatie met inzet instrument additionele
werkgelegenheid) zal worden besteed aan projecten in de rechtstreekse IS V-gemeenten. Op basis van de
voorgestelde verdeelsleutel krijgt Leeuwarden 2% van het budget, derhalve f 2 miljoen (voor de periode
2000 t/m 2004). Voor het kastritme van deze bedragen wordt verwezen naar de tabel met het
totaaloverzicht van de 'nieuwe' middelen in het kader van GSB en 1SV (begin paragraaf 9.5).
De keuze van maatregelen voor het eerste tijdvak (t/m 2004) voor Leeuwarden ziet er als volgt uit (daarbij
is onder meer ook gekeken naar realisatietermijn en concreetheid van projecten):
PROJECT
KOSTEN
ISV
GROOTSCFL
GROEN IN
STAD
VLIG
DE
TIJD-
PLAN-
NING
1. Binnenstad:
a. Prinsentuin
b. Verbinding Prinsentuin - binnenstad
(herontwikkeling Oldehoofsterkerkhof)
1,5 miljoen
5,0 miljoen
1,0 rr
1,0 n
iljocn
liljoen
2000-2001
2002 - 2003
Zie het onderdeel Omgevingskwaliteit en Binnenstad en Toerisme.
Doorkijk 2C ISV-tijdvak (na 2004): groen/water in uitleggebieden (incl. stadsranden), Potmarge,
Kalverdijkje, Rengerspark. macro-investeringen stedelijke vernieuwing en maatregelen in het kader van
Leeuwarden Waterstad.
'Extra' ISV-nnddelen
Knelpuntenbudget (investeringspotentieel). Voor de volgende maatregelen wil Leeuwarden het
knelpuntenbudget een beroep doen:
116
- Tekort(en) op de maatregel Noordrand
- EZ-project(en)
Innovatiebudget. Voor de volgende maatregelen wil Leeuwarden, afhankelijk van de definitieve criteria die
op dit moment echter nog niet bekend zijn (naar verwachting zal er een relatie gelegd worden met de
stimuleringsregeling intensief ruimtegebruik (StIR), procesmatige aspecten en financiële problemen), op
het innovatiebudget een beroep doen:
- Achter de Hoven/Vegelin
- Ontwikkeling Duurzaamheidkader: f 150.000,—(2000)
- EZ-project(en)
'Kompas voor het Noorden (REONN). In het kader van REONN (zie ook onderdeel provincie) zijn er
middelen beschikbaar voor de maatregel 'woningvoorraad kwalitatief en kwantitatief afstemmen op de
woningmarkt' met onder meer als submaatregel 'herstructurering na-oorlogse woonwijken in de stedelijke
centra van de noordelijke kemzones'.
Deze middelen in het kader van de afspraken met het Noorden komen vanuit het 'extra' ISV-budget van f
21 miljoen voor de periode 2000 t/m 2004. Voor onder meer de maatregelen 'Noordrand', 'Achter de
Hoven/Vegelin' en flankerend beleid wil Leeuwarden een beroep doen op deze middelen. Leeuwarden
rekent daarbij op een bedrag van tussen de f2,7 a 2,9 miljoen vanuit dit budget.
'Multiplier' Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing
PROGRAMMA - MAATREGEL
TOTALE KOSTEN
ISV-BIJDRAGE
Woningmarktmaatregelen
424,3 miljoen
p.m.
waarvan publiek: 39,5
29,40 miljoen
Economische zaken (uitgaande van de
maatregelen: FEC-City en De
Merodestraat)
670 miljoen
waarvan publiek: 120 miljoen
7,00 miljoen
Binnenstad (uitgaande van de
maatregelen: kwaliteitsverbetering
openbare ruimte binnenstad,
herontwikkeling binnenstadsgebieden,
verbinding stationsgebied-stadscentrum
101,9 miljoen
4,00 miljoen
Duurzame ontwikkeling en milieu -
bodem en geluid
1,08 miljoen
p.m.
0,44 miljoen
Omgevingskwaliteit - grootschalig
groen in de stad (uitgaande van de
maatregelen Prinsentuin en verbinding
Prinsentuin en binnenstad)
6,5 miljoen
2,00 miljoen
Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT)
Voor Leeuwarden is voor haar ontwikkeling een belangrijk onderdeel de bereikbaarheid. Aangezien het hier
vooral gaat om rijksinfrastructuur, zal een groot deel van deze middelen vanuit het ministerie van Verkeer
Waterstaat op tafel moeten komen. Een tweetal grote projecten rondom Leeuwarden zit momenteel in de
Verkenningenfase van het MIT (le fase), het gaat om de 'Haak om Leeuwarden' en 'Oplossingsprojecten
Ontsluitingsproblematiek en OV-infrastructuur'.
Met het oog op daadwerkelijke realisatie is het van groot belang dat deze projecten zo snel mogelijk de andere
twee fasen doorlopen, zodat tot uitvoering kan worden overgegaan.
Breedtesportimpuls - stimuleringsregeling lokale breedtesport voor gemeenten
In totaal is voor de Gemeentelijke Regeling Breedtesport in 1999 f 5,5 miljoen beschikbaar oplopend tot f30,15
miljoen in 2002 (voor Nederland). In de brief van het ministerie van BZK inzake de indicatieve verdeling van
GSB-middelen (d.d. 14 juli 1999 - ECO art. 24.07) is aangegeven dat er voor de G25 en de overige
provinciehoofdsteden f 5,5, miljoen meerjarig beschikbaar zal zijn. Toedeling vindt plaats op basis van de
Beleidsbrief Breedtesport. In de eerste tranche in 1999 kunnen gemeenten met meer dan 50.000 inwoners plus
provinciale hoofdsteden aanvragen indienen. Vanaf 2000 kunnen alle gemeenten in Nederland in een later
stadium aanvragen indienen.
Doel van de Breedtesportimpuls is dat gemeenten en lokale organisaties (verdere) initiatieven ontplooien die
bijdragen aan een duurzame verbetering van het lokale sportaanbod. indien mogelijk in samenwerking met
andere sectoren. Tevens wordt bevorderd dat sportactiviteiten optimaal benut worden in het kader van
andersoortige maatschappelijke projecten. De Breedtesportimpuls is derhalve gericht op:
117