9.6 Arbeidsvoorziening Noord-Nederland 9.7 Overige derden (excl. overheid) 9.8 Overzicht van de financiële aspecten van de 3 pijlers de versterking van de lokale sportinfrastructuur, met name die van de sportverenigingen, om zo het dubbelkarakter van de sport, de gerichtheid op zowel de intrinsieke als de maatschappelijke doelen, optimaal te kunnen benutten het vanuit een integrale benadering inzetten van sport als middel teneinde bij te dragen aan oplossingen voor maatschappelijke lokale 'problemen' en ter versterking van de algemene lokale sociale infrastructuur het leggen van lokale dwarsverbanden tussen diverse sportaanbieders en met andere aan de sport gerelateerd sectoren, zoals het onderwijs, de recreatie, het welzijnswerk en de gezondheidszorg Voor de uitvoering van maatregelen c.q. activiteiten gericht op de integrale versterking van de lokale sportinfrastructuur (zie Sociale Pijler - onderdeel Vrije tijd) dient Leeuwarden een claim Breedtesportimpuls 1999 in van f 250.000,-. De totale kosten van de activiteiten worden voorshands geraamd op 5 ton (voor 1 jaar); uitvoering vindt plaats in 2000. Indicatief wordt er vanuit gegaan dat het resterende bedrag door 'derden' wordt opgebracht. Voor maatregelen in navolgende jaren zal Leeuwarden in een later stadium separate aanvragen indienen bij het Rijk. In ieder geval zal bekeken worden of er mogelijkheden zijn voor de 'groene long' met een belangrijke functie op het gebied van sport en recreatie, het Kalverdijkje (zie ook het onderdeel Omgevings kwaliteit). Naast de reguliere c.q. normale samenwerkmg tussen Arbeidsvoorziening en de gemeente, is er met het oog op een duurzame ontwikkeling van de stedelijke werkgelegenheid en ter versterking van de economische structuur een werkgelegenheidsovereenkomst in voorbereiding door de gemeente Leeuwarden, Arbeidsvoorziening Noord-Nederland en de provincie Fryslan. Inzet van middelen voor de uitvoering van deze werkgelegenheids overeenkomst: p.m.. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om marktpartijen (projectontwikkelaars, financiers, beleggers), bedrijfsleven, woningbouwcorporaties, etc.. Voor deze partijen geldt (zeker) dat er veelal pas op het concrete projectniveau harde afspraken kunnen worden gemaakt over cofinanciering. Ook al is dit financiële commitment er op dit moment voor een aantal projecten nog niet, toch is getracht indicatief aan te geven wat vanuit die hoek ongeveer wordt verwacht, te weten: PROGRAMMA'S ECONOMISCHE PIJLER (x f 1 miljoen) Derden (bedrijfsleven, marktpartijen, etc.) Economische zaken, arbeidsmarkt en kennis 602,9 p.m. Binnenstad en toerisme 23,5 p.m. PROGRAMMA'S FYSIEKE PIJLER (x f I miljoen) Derden Corporaties Marktpartijen en/of particulieren Bereikbaarheid (2000 t/m 2010) - p.m. Woningmarkt 44,3 p.m. 246 p.m. Duurzame ontwikkeling en milieu (bodem en geluid 1,08 p.m. In algemene zin zal Leeuwarden de procesmatige lijn voortzetten die ze tot nu toe ook hanteert met betrekking tot het commitment van deze partijen. Zoals eerder ook al is aangegeven vormt coproductie de grondslag voor cofinanciering. Met het oog daarop betrekt Leeuwarden strategische, cruciale partners in een zo vroeg mogelijk stadium te betrekken bij de plan- en projectontwikkeling. Deze werkwijze zal worden gecontinueerd in de toekomst. Daarnaast wordt via diverse overlegstructuren (b.v. overlegcommissie Bedrijfsleven) getracht om meer op hoofdlijnen commitment te verkrijgen voor de gekozen ontwikkelingsrichting van de stad. Ervan uitgaande dat de vervolgfase naar een nadere concretisering van projecten in de vorm van coproductie en cofinanciering dan eenvoudiger is. Hierna wordt nog meer specifiek ingegaan op een aantal belangrijke maatregelen in relatie hiermee. Binnenstad: aan maatregelen in het kader van de binnenstad wordt gewerkt samen met het bedrijfsleven (via de Leeuwarder Ondernemers Vereniging) in de aansturing van het project (Stuurgroep) op basis van een intentieverklaring. Over de concreet opgenomen bijdragen van derden (baatbelasting en St. Parkeergarages) is overeenstemming. Daarnaast wordt voor particuliere investeringen zoveel mogelijk een koppeling gezocht op projectniveau, b.v. waar al ontwikkelingen gaande zijn (zoals de verbindingszone NS-station - binnenstad in relatie tot nieuwbouw van het verzekeringsconcern Achmea). 118 Stedelijke Vernieuwing: er is een convenant met de woningbouwcorporaties, die inmiddels ook het Kaderplan Stedelijke vernieuwing hebben onderschreven; daarnaast is Leeuwarden bezig met bezig met het onderzoeken van de mogelijkheid van het oprichten van een zogenaamde WijkOntwikkelingsMaatschappij, waarin ook marktpartijen moeten gaan participeren, vooreerst als proef in het gebied Achter de hoven/Vegelin. Bereikbaarheid: op projectniveau wordt in samenwerking en in overleg met het ministerie van Verkeer Waterstaat (of de provincie Fryslan) bekeken/onderzocht of PPS-constructies mogelijk en haalbaar zijn; dit gebeurt bijvoorbeeld al momenteel concreet voor het project Haak om Leeuwarden. Voor projecten op het gebied van economische structuurversterking geldt dat er op projectniveau actief wordt gezocht naar direct betrokken marktpartijen. Bij de visie-ontwikkeling en -uitwerking van bijvoorbeeld het Masterplan FEC-City zijn enkele marktpartijen nauw betrokken, hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Leeuwarden- Zuid (o.a. terminal). Voor wat betreft bodem, dit wordt eveneens op projectniveau ingevuld, waarbij voor wat betreft de uitvoering zoveel mogelijk aansluiting wordt gezocht bij de planning van ontwikkelingsgebieden (b.v. kantoren, bedrijven of wonen). De bij dit onderdeel opgenomen financiële tabellen zijn gebaseerd op de verschillende deeltabellen, zoals die zijn opgenomen bij de drie pijlers in de voorgaande hoofdstukken. Voor detailinformatie wordt verder verwezen naar de uitgebreide tabellen. Sociale pijler Bij de Sociale Pijler zijn in verband met de overzichtelijkheid 2 tabellen opgenomen; één voor de structurele middelen en één voor de incidentele middelen (afgerond op honderdduizendtallen). In de totaalbedragen per programma zijn de middelen van 2000 opgenomen; in een aantal gevallen neemt de hoeveelheid middelen in navolgende jaren (echter) toe. PROGRAMMA'S SOCIALE PIJLER (x f 1 miljoen) Structureel Gewenst Bestaande middelen Aanvulling door (nog) geen dekking aanwezig Gemeente Rijk Derden Gemeente Rijk Derden Basisvoorzieningen 54,4 36,3 13,2 1,1 - 0,9 - 3,0 Sociale integratie 23,5 14,5 4,0 0,7 0,3 1,7 - 2,4 Achterstandbestrijding 57,2 2,6 45,2 7,1 - 0,8 -- 1,5 Totaal 135,1 53,4 62,3 8,9 0,3 3,4 6,8 PROGRAMMA'S SOCIALE PIJLER (x f 1 miljoen) Incidenteel Gewenst Bestaande middelen Aanvulling door (nog)geen dekking aanwezig Gemeente Rijk Derden Gemeente Rijk Derden Basisvoorzieningen 16,8 2,7 - -- 1,6 3,8 0,3 8,5 Sociale integratie 8,8 0,8 -- 0,2 - 3,1 -- 4,8 Achterstandbestrijding 2,6 - -- -- -- - -- 2,6 Totaal 28,2 3,5 - 0,2 1,6 6,9 0,3 15,9 Het grootste deel van de Sociale Pijler maakt onderdeel uit van Lokaal Sociaal Beleid van Leeuwarden. Een proces dat momenteel nog volop gaande is in Leeuwarden en dus nog in discussie en beweging is. Door het huidige stadium van ontwikkeling van het Lokaal Sociaal Beleid, is het maken van goed afgewogen en onderbouwde keuzes in het kader van het MeerjarenOntwikkelingsProgramma dan ook nog erg prematuur. Ook al omdat een groot deel van de (financiële) inzet voor dit terrein van de overheid en dus ook de gemeente moet komen (financieringsbronnen van derden zijn schaars). Voor een aantal onderdelen uit de sociale pijler wil Leeuwarden bovendien nog nadrukkelijk de discussie aangaan en de afweging maken welke rol de overheid op financieel gebied heeft met betrekking tot dergelijke onderdelen en in het verlengde daarvan welke rol andere partijen zoals het bedrijfsleven en particulieren hebben op financieel gebied. Ook aspecten als 'oud voor nieuw' binnen de verschillende beleidsterreinen krijgen nog volop de aandacht. In 2000 zal Leeuwarden in het kader van het Lokaal Sociaal Beleid wel nadrukkelijk deze keuzes maken. In het kader van dit MeerjarenOntwikkelingsProgramma wordt er daarom voor gekozen om vooreerst uit te gaan van de bestaande financiële kaders i.e. de beschikbare financiële middelen, zoals de beschikbare eigen gemeentelijke middelen, de beschikbare rijksmiddelen (doeluitkeringen), de extra rijksmiddelen (regeerakkoord) en de bijdrageregeling Sociale Integratie Veiligheid. 119

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 227