BIJLAGE B - TOELICHTING INVESTERINGSVISIE MAATREGEL NOORDRAND Kostenraming PERIODE KOSTEN INDICATIEF DEKKINGSVOORSTEL (x f 1 miljoen) Gemeente Corporaties** Marktpartijen Tekort 2000 - 2004 280 16 44 175 45 2005 - 2009 280 16 44 175 45 Totaal 560 32 88 350 90 de macro-investeringen (waarvan f25 miljoen voor water en f 6 miljoen voor rondweg) verkoop huurwoningen opbrengst verkoop nieuwbouw woningen financiering door derden, subsidies, etc. De kosten van het gehele project Noordrand zijn, door middel van modelberekeningen, geraamd op f 530 miljoen (prijspeil 1999). Wanneer de kosten voor de geplande macro-investeringen voor water en rondweg (f71 miljoen) toegerekend zouden worden naar deelprojecten dan hoort f 31 miljoen van deze macro-investeringen bij het project Noordrand. Totaal zijn de kosten dus geraamd op ruim f 560 miljoen. In de periode 2000 t/m 2010 is het de bedoeling dit project uit te voeren. Vanwege grote onzekerheden over de dekking van de tekorten en ingeschatte financiële risico's ligt het in de bedoeling t/m 2004 ongeveer de helft van het voorgenomen programma in deelprojecten uit te gaan voeren. Welke delen dat precies zijn (en of het meer of minder moet/kan worden) wordt in de 2e helft 1999 nog vastgelegd, waarbij financiële terugverdien- mogelijkheden (zowel binnen het gebied Noordrand als de rest van Leeuwarden) en externe subsidie mogelijkheden belangrijke keuze-argumenten worden. Verklaring Hoofdreden voor het grote tekort (f93 miljoen f 31 miljoen voor macro-investeringen f 124 miljoen) in het gebied zelf is dat er vooral veel flats gesloopt moeten worden, met een nog steeds aanzienlijke boek- en bedrijfswaarde. Wat teruggebouwd kan worden is weliswaar een stuk duurder maar de mogelijke aantallen zijn niet echt groot. Dat geldt ook voor de randen waar nieuwe woningbouw ontwikkeling is gepland. Wil Leeuwarden namelijk succesvol deze Noordrand herprofileren dan zal er rekening gehouden moeten worden met een concurrerende woningmarkt, waarin de vraag zich concentreert op twee-onder-één-kap-woningen en vrijstaande woningen. De dichtheid die dus teruggebouwd kan worden is verhoudingsgewijs laag. Omdat er ook prijstechnisch aan de Leeuwarder woningmarkt grenzen zitten is in de modelberekeningen uitgegaan van een gemiddelde meuwbouwopbrengst van f 300.000,-: met laag maar ook niet echt hoog. De mogelijkheden in Leeuwarden om te verdienen op de woningmarkt zijn gering. Op de uitleg wordt in ieder geval door de gemeente niet verdiend, eerder het omgekeerde. De corporaties verdienen weliswaar op de verkoop van woningen, maar met een gemiddelde marktprijsverwachting van f 150.000,— per te verkopen huurwoning is op de Leeuwarder woningmarkt niet zoveel te verdienen. Meer verkopen zou een mogelijkheid zijn, maar dit is aan maxima gebonden gezien de woningmarktsituatie. Andere financiële mogelijkheden van de gemeente en de corporaties zijn echter ook gering. De Leeuwarder corporaties behoren in overgrote meerderheid tot de financieel zwakkere in Nederland (dusdanig in ieder geval dat een deel van de opbrengsten uit de verkoop van huurwoningen nodig is voor het instandhouden van het resterende bezit) en ook de gemeente Leeuwarden kan weinig financiële middelen vrijmaken op haar begroting. De dekking van de kosten De strategie voor het dekken van de tekorten de komende jaren is het zoeken en vinden van partners op de woningmarkt die willen investeren (projectontwikkelaars, andere corporaties) in de stedelijke vermeuwingsgebieden en de stad. Wil Leeuwarden echter een dusdanig investeringsklimaat verkrijgen dat derden met enige kans op risicodekking in de bestaande stad willen investeren dan zal toch via externe subsidies de huidige bottleneck van onvoldoende inverdienmogelijkheden vanwege een uit balans geraakte en specifieke woningmarkt overwonnen moeten worden. Wat betreft de (zeer voorlopige eerste ideeën over) dekking van deze kostenraming zal ongeveer f 350 miljoen uit de verkoop van nieuwbouwwoningen moeten komen, zowel op herbouwlocaties als nieuwbouwlocaties aan de rand van het gebied. De opbrengst van de geplande verkoop van huurwoningen in de Noordrand wordt voor ongeveer 87 miljoen aangewend als dekking door de corporaties. De gemeente betaalt de macro-investeringen van f31 miljoen, in de Noordrand vermoedelijk uit ISV- middelen en eigen gemeentelijke middelen (SIOF, e.d.) aangevuld met externe subsidies. De kosten van de resterende investeringen voor de macro-investeringen liggen eveneens bij de gemeente en zullen overgeslagen worden over nog komende projecten, waarbij de dekking opnieuw ISV- gelden en eigen gemeentelijke middelen zal zijn, aangevuld met externe subsidies. 127

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 232