ONTVANGEN REACTIES ANTWOORD OP DE REACTIES Hierna wordt ingegaan op de reacties op het MOP die zijn binnengekomen van de volgende commissies en instanties (op datum van raadpleging c.q. binnenkomst reactie): Overlegcommissie Duurzame Ontwikkeling Stichting Milieuplatform Leeuwarden en Vereniging Biologische Markt Leeuwarden Bestuurlijk Overlegplatform Stadsgewest Leeuwarden Gemeente Leeuwarderadeel Overlegpartners woningmarktbeleid (woningcorporaties, Woonconsumenten Belangen Leeuwarden, Stadsherstel, StadsVemieuwingKorporatie) Stads VemieuwingsKorporatie Federatie Leeuwarder Woningcorporaties Regionale bijeenkomst 'De Ondernemende Stad' Noordelijke Hogeschool Leeuwarden Stifting Fryske Klub Ljouwert Adviesgroep Cultuur Samenwerkende Buurt Organisaties (SBO) Provincie Fryslan Welzijns-, zorg- en onderwijsinstellingen Stichting Hulp en Welzijn Leeuwarden Stichting Maatschappelijke Opvang De Terp Arbeidsvoorziening Noord-Nederland Platform Financiële Dienstverlening Leeuwarden Overlegcommissie Bedrijfsleven Leeuwarden Stuurgroep Westergozone Politie Friesland - district Midden-Friesland De verslagen en reacties zijn als bijlage bij deze notitie gevoegd. Daarnaast heeft op 13 september jl. een overleg met een ambtelijke rijksdelegatie plaatsgevonden waarin het MOP tussentijds is getoetst. De delegatie bestond uit vertegenwoordigers van alle betrokken ministeries en de door de leden van de delegatie gegeven kritiek en opmerkingen zijn verwerkt in het MOP. In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat in feite alle reacties het MeerjarenOntwikkelingsProgramma van Leeuwarden op hoofdlijnen en qua beleidsrichting ondersteunen. Een aantal reacties gaat heel specifiek in op detailpunten. Het MOP is echter geen instrument, gelet op de breedte en integraliteit, waar in detail wordt ingegaan op onderdelen. Dit hoort thuis in separate beleidsvisies en -notities. Op deze detailopmerkingen wordt hier verder niet ingegaan. Natuurlijk zullen ze worden betrokken bij de verdere uitwerking van het beleid waarvan in het MOP de hoofdlijnen zijn geschetst. In een aantal reacties worden constateringen gedaan of statements gebruikt die de inhoud van het MOP op dat terrein alleen maar ondersteunen. Hierop wordt in het navolgende niet ingegaan. Hetzelfde geldt voor kleine tekstaanpassingen die niet beleidsinhoudelijk zijn c.q. fouten die zijn geconstateerd door sommige partners; deze zijn zonder meer verwerkt in de nieuwe versie van het MOP. In een aantal overleggen is bovendien enkele malen ook een directe reactie gegeven van de kant van de gemeente, die in het verslag is vastgelegd en deze wordt in het navolgende niet nogmaals herhaald. OVERLEGCOMMISSIE DUURZAME ONTWIKKELING Samenvatting. In de overlegcommissie is gepleit voor een samenvatting met het oog op de leesbaarheid van het stuk. In de versie voor de overlegcommissie was nog geen samenvatting opgenomen, dit is inmiddels wel het geval. Term duurzaamheid. De term duurzaamheid wordt in het MOP omschreven in de eerste alinea van paragraaf 5.4. Aanvullende reactie: Stichting MilieuPlatform en Vereniging Biologische Markt Leeuwarden Kanttekening. Leeuwarden is het niet eens met de gemaakte kanttekening. Met de in het MOP geformuleerde ambities en de realisatie daarvan denkt Leeuwarden door doelgericht te werken en te investeren ook in de 21-ste eeuw een belangrijke positie te kunnen vervullen. Leeuwarden heeft wel degelijk een belangrijke regio-functie en door middel van recente infrastructurele werken is de bereikbaarheid en ontsluiting van Leeuwarden verbeterd. Dit blijft natuurlijk voor de toekomst nadrukkelijk een aandachtspunt, zo is momenteel de inzet van Leeuwarden gericht op onder meer de aantakking op de Zuiderzeespoorlijn. Sterke/zwakke punten. Het betreft hier een opsomming van sterke en zwakke punten uit de reeds vastgestelde en breed gedragen toekomstvisie LEVI 2030 van Leeuwarden. Landbouwmuseum. Zoals bekend steunt en stimuleert Leeuwarden de vorming van een landbouwmuseum in combinatie met andere musea tot een groen themapark in het Groene Ster-gebied. Agri-nutri. In het kader van het strategische LEVI-projectcluster 'agri-nutri', waarvoor momenteel een plan van aanpak wordt opgesteld, worden concrete actiepunten en prioriteiten geformuleerd ter profilering en versterking van het complex. Overigens wordt het agri-nutri-complex van Leeuwarden niet zozeer gekenmerkt door landbouw als zodanig, maar meer door de verwerkende industrie, kennis, handel en diensten rondom de landbouw. Functiemenging. In het nieuwe MOP is nu ook aandacht voor functiemenging op bedrijfsterreinen. Bullepolder. Het project Bullepolder is weliswaar niet opgenomen in de Structuurschets Leeuwarden, Open Stad, maar past wel naadloos in de beleidsvisie van Leeuwarden met betrekking tot de woningmarkt. Afvalinzameling. Bij de werkwijze met betrekking tot het afvalbeleid voor de komende jaren zijn de nieuwe accenten aangegeven in het MOP, dit laat natuurlijk onverlet dat de relatie naar de burgers ook een belangrijk blijft bij dit onderwerp. Hiervoor is onder meer een belangrijke rol weggelegd voor reeds bestaande activiteiten op het terrein van milieu-educatie en milieuvoorlichting. Veilige woonomgeving. Voor een duurzame ontwikkeling van de stad is veiligheid eveneens een belangrijk element, hierbij speelt verlichting een rol, zeker in de binnenstad. Voor wat betreft de overige opmerkingen gaat het om constateringen en/of detailopmerkingen die in het kader van het MeerjarenOntwikkelingsProgramma geen aanleiding geven tot het maken van opmerkingen c.q. aanpassingen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 243