BESTUURLIJK OVERLEGPLATFORM LEEUWARDEN
Voorstel voor het opnemen van aanvullende informatie over 'verhuisbewegingen' tussen de
stadsgewestgemeenten is overgenomen.
Duidelijk is dat het voor wat betreft de woningbouwontwikkelingen het niet gaat om een puur autonome
ontwikkeling. Leeuwarden beseft dat een en ander wordt beïnvloed door de politieke besluitvorming
van de betrokken partners. Dat is ook de reden dat Leeuwarden op dit moment een extra inzet pleegt op
dit terrein om te komen tot een meer evenwichtige woningmarkt.
Aanvullende reactie: gemeente Leeuwarderadeel
De reactie van de gemeente Leeuwarderadeel gaat in feite in op de opmerking zoals die in het bestuurlijk
overlegplatform is gemaakt met betrekking tot 'verhuisbewegingen' (zie hiervoor).
OVERLEGPARTNERS WONINGMARKTBELEID
'Concreetheid' van het MOP. Bij de totstandkoming van het MeerjarenOntwikkelingsProgramma is,
conform de afspraak met het Rijk ter zake, gekozen voor een bepaald abstractieniveau. Zoals ook al
eerder aangegeven kan, gelet op de breedte van het MOP, niet op details worden ingegaan. De meer
concrete invulling vindt plaats in aparte beleidsnotities en/of plannen. Het MOP heeft dan ook een
abstracter niveau dan bijvoorbeeld het Kaderplan Stedelijke Vernieuwing.
Stimulering Particuliere Woningvoorraad Verbetering (PWV). In het MOP is globaal aangegeven in
welke richting Leeuwarden denkt voor het nieuwe beleid en subsidie-instrument met betrekking tot
particuliere woningverbetering. Een en ander zal op korte termijn nader worden uitgewerkt in een
notitie 'Beleidsnota particuliere woningvoorraad'. In totaliteit zijn er vanuit het Rijk minder middelen
beschikbaar gekomen dan in het verleden in het kader van de Stadsvernieuwing, die bovendien 'breder'
kunnen en moeten worden ingezet. Het is dus noodzakelijk dat er keuzes worden gemaakt.
Voor het onderdeel particuliere woningverbetering heeft Leeuwarden gekozen voor een
beleidsvemieuwing, die uitgaat van de primaire verantwoordelijkheid van de eigenaar en gericht is op
het voorkomen van achterstanden. Dit geschiedt door middel van voorlichtingsprogramma's en
stimuleren van betrokken marktpartijen tot het aanbieden van onderhouds- en
financieringsarrangementen.
Aangezien het hier gaat om een beleidsvemieuwing in de vorm van een subsidie-arm beleid zegt de
hoeveelheid middelen sec, die nu is opgenomen, nog niet iets over de na te streven effecten. Als
operationeel doel is opgenomen dat er in de periode tot en met 2004 200 particuliere woningen zijn
verbeterd. Leeuwarden is hierbij aan de veilige kant gaan zitten, het betreft een minimum-aantal. Het
beleid ter zake moet nog verder ingevuld worden, bovendien gaat het om een experimentele werkwijze.
Leeuwarden zal een en ander natuurlijk monitoren en evalueren.
Daarbij geldt dat voor het totaal aan woningmarktmaatregelen in het kader van het MOP gezamenlijk
f 39,9 miljoen beschikbaar is vanuit de overheden (gemeente ISV). Dit is voor de periode 2000 t/m
2004 vooreerst de financiële ruimte voor de uitvoering van het totale maatregelenpakket Woningmarkt,
waarbij is aangegeven dat er binnen het maatregelenpakket nog nadere keuzes kunnen worden gemaakt!
Afstemming met Kaderplan Stedelijke Vernieuwing. De nieuwste versie van het MOP is afgestemd met
het meest recente Kaderplan Stedelijke Vernieuwing.
Aanvullende reactie: St. StadsVernieuwingsKorporatie (SVK)
De reactie van SVK gaat uitgebreid in op een aantal deelaspecten van het woningmarkbeleid. Voor een groot
deel van deze punten gaat het wat Leeuwarden betreft om een detailniveau, dat niet past in het MOP. Het zou
bovendien niet werkbaar zijn om voor alle beleidsterreinen een dergelijk detailniveau in het MOP op te nemen.
Bij de verdere invulling van het woningmarktbeleid van Leeuwarden zullen de door SVK gemaakte
opmerkingen worden betrokken.
Stimulering Verbetering Particuliere Woningvoorraad. Zie de hiervoor gegeven reactie ter zake.
Wonen boven Winkels. In het voorliggende MOP is een intensivering opgenomen van dit onderdeel.
Kaderplan Stedelijke Vernieuwing. Het inspraaktraject voor het kaderplan loopt momenteel. Iedereen
heeft de mogelijkheid om hierop te reageren.-
Aanvullende reactie: Federatie Leeuwarder Woningcorporaties
Prioriteitsstelling. De prioriteitsstelling is in paragraaf 9.2 van de nieuwste versie van het MOP
enigszins aangepast (pagina 108).
Afstemming. Leeuwarden is met de Federatie Leeuwarder Woningcorporaties van mening dat
maatregelen met betrekking tot de uitleg en bestaande stad goed op elkaar moeten zijn afgestemd. In de
nieuwste versie van het MOP is hieraan dan ook nog eens nadrukkelijker dan in de vorige versie
aandacht besteed.
Middelen. In het MOP is aangegeven dat er voor de woningmarktmaatregelen gezamenlijk vooreerst
f 39,9 miljoen vanuit de overheden (gemeente ISV) beschikbaar is. Binnen het maatregelenpakket
vallen ook de maatregelen met betrekking tot de stedelijke vernieuwing, zoals bijvoorbeeld de
Noordrand. Overigens is aangegeven dat er binnen het maatregelenpakket nog nadere keuzes kunnen
worden gemaakt.
Organisatorische aspecten. In hoofdstuk 8 van het MOP is aangegeven hoe Leeuwarden denkt het MOP
ook daadwerkelijk tot uitvoering te brengen. Primaire invalshoek is dat het realiseren van het MOP
plaatsvindt via en ingebed wordt in de 'staande organisatie'. In het MOP is daarnaast de aanpak
weergegeven met betrekking tot de samenwerking met derden (onder het kopje commitment, maar ook
bijvoorbeeld in paragraaf 9.7).
Planologisch juridisch kader. Hieraan besteedt Leeuwarden aandacht in hoofdstuk 4.3 ('Ruimtelijke
Ordening') van het MOP. Bij de Perspectiefnota 2000 zijn voor de actualisering van de
bestemmingsplannen ook al middelen beschikbaar gesteld door Leeuwarden.
REGIONALE BIJEENKOMST DE ONDERNEMENDE STAD
Het uit deze regionale bijeenkomst voortgekomen idee om te onderzoeken of een lokale SER betekenis kan
hebben voor Leeuwarden, is opgenomen in het MOP.
STRATEGISCH HBO-BERAAD
Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL)
De NHL vraagt om meer informatie over de NHL op te nemen in het MOP teneinde een verkeerde beeldvorming
naar aanleiding van de nu opgenomen schets te voorkomen. Enkele door de NHL geplaatste kanttekeningen over
haar opleidingen op het gebied van zakelijke en financiële dienstverlening en de quartaire sector worden
verwerkt in de nieuwe versie van het MOP, net als de opmerking over de vooraanstaande positie van de NHL op
het gebied van de ontwikkeling van informatie- en communicatietechnologie (ICT). Voorts is er nu in het MOP
een passage opgenomen dat de hogescholen in Leeuwarden zich ook richten op onderzoek, consultancy en post-
hbo activiteiten.
STIFTING FRYSKE KLUB LJOUWERT
De Stifting Fryske Klub Ljouwert pleitet foar in grutter oandiel fan de Fryske taal en kultuer yn it MOP. Yn de
nije ferzje fan it MOP stiet opnommen dat de Fryske taal en kultuer yn de yn it jier 2000 op te stellen nije
Kultuemota foar de jierren 2001 oant en mei 2004 mear oandacht krije sil. Inkele jierren lyn hat de gemeente
Ljouwert de nota Frysk taalbelied fêststeld. Der wurdt op dit stuit wurke oan in aksjeplan om de hjirüt
fuortkomende saken wer ünder de oandacht te bringen fan it personiel fan de gemeente. Yn it ramt fan de
Perspektyfnota 2000-2003 is foar it jier 2000 troch Ljouwert in bedrach fan f 40.000,- beskikber steld foar de
Fryske taal en kultuer. Yn novimber fan dit jier ferskynt der in startnotysje Fryske taal en kultuer mei foarstellen
foar de besteging fan dizze f40.000,-. De startnotysje sil as oanset tsjinje foar itjinge yn de nije Kultuemota
opnommen wurdt oer de Fryske taal en kultuer. De troch de Stifting Fryske Klub Ljouwert nei foaren brochte
ideeën en oanbefelings sille belutsen wurde by it opstellen fan de startnotysje.
ADVIESGROEP CULTUUR
De Adviesgroep Cultuur heeft geadviseerd om in de analyse van het MOP ook kort aandacht te besteden aan de
amateurkunst en de lokale omroep. In het onderdeel Vrije Tijd - Cultuur (paragraaf 6.7) is een en ander
opgenomen in de nieuwe versie van het MOP. De volgens de Adviesgroep in het MOP ontbrekende culturele
potentie van de Prinsentuin staat vermeld in paragraaf 4.2, Binnenstad en toerisme.