BESTUURLIJK OVERLEGPLATFORM LEEUWARDEN Voorstel voor het opnemen van aanvullende informatie over 'verhuisbewegingen' tussen de stadsgewestgemeenten is overgenomen. Duidelijk is dat het voor wat betreft de woningbouwontwikkelingen het niet gaat om een puur autonome ontwikkeling. Leeuwarden beseft dat een en ander wordt beïnvloed door de politieke besluitvorming van de betrokken partners. Dat is ook de reden dat Leeuwarden op dit moment een extra inzet pleegt op dit terrein om te komen tot een meer evenwichtige woningmarkt. Aanvullende reactie: gemeente Leeuwarderadeel De reactie van de gemeente Leeuwarderadeel gaat in feite in op de opmerking zoals die in het bestuurlijk overlegplatform is gemaakt met betrekking tot 'verhuisbewegingen' (zie hiervoor). OVERLEGPARTNERS WONINGMARKTBELEID 'Concreetheid' van het MOP. Bij de totstandkoming van het MeerjarenOntwikkelingsProgramma is, conform de afspraak met het Rijk ter zake, gekozen voor een bepaald abstractieniveau. Zoals ook al eerder aangegeven kan, gelet op de breedte van het MOP, niet op details worden ingegaan. De meer concrete invulling vindt plaats in aparte beleidsnotities en/of plannen. Het MOP heeft dan ook een abstracter niveau dan bijvoorbeeld het Kaderplan Stedelijke Vernieuwing. Stimulering Particuliere Woningvoorraad Verbetering (PWV). In het MOP is globaal aangegeven in welke richting Leeuwarden denkt voor het nieuwe beleid en subsidie-instrument met betrekking tot particuliere woningverbetering. Een en ander zal op korte termijn nader worden uitgewerkt in een notitie 'Beleidsnota particuliere woningvoorraad'. In totaliteit zijn er vanuit het Rijk minder middelen beschikbaar gekomen dan in het verleden in het kader van de Stadsvernieuwing, die bovendien 'breder' kunnen en moeten worden ingezet. Het is dus noodzakelijk dat er keuzes worden gemaakt. Voor het onderdeel particuliere woningverbetering heeft Leeuwarden gekozen voor een beleidsvemieuwing, die uitgaat van de primaire verantwoordelijkheid van de eigenaar en gericht is op het voorkomen van achterstanden. Dit geschiedt door middel van voorlichtingsprogramma's en stimuleren van betrokken marktpartijen tot het aanbieden van onderhouds- en financieringsarrangementen. Aangezien het hier gaat om een beleidsvemieuwing in de vorm van een subsidie-arm beleid zegt de hoeveelheid middelen sec, die nu is opgenomen, nog niet iets over de na te streven effecten. Als operationeel doel is opgenomen dat er in de periode tot en met 2004 200 particuliere woningen zijn verbeterd. Leeuwarden is hierbij aan de veilige kant gaan zitten, het betreft een minimum-aantal. Het beleid ter zake moet nog verder ingevuld worden, bovendien gaat het om een experimentele werkwijze. Leeuwarden zal een en ander natuurlijk monitoren en evalueren. Daarbij geldt dat voor het totaal aan woningmarktmaatregelen in het kader van het MOP gezamenlijk f 39,9 miljoen beschikbaar is vanuit de overheden (gemeente ISV). Dit is voor de periode 2000 t/m 2004 vooreerst de financiële ruimte voor de uitvoering van het totale maatregelenpakket Woningmarkt, waarbij is aangegeven dat er binnen het maatregelenpakket nog nadere keuzes kunnen worden gemaakt! Afstemming met Kaderplan Stedelijke Vernieuwing. De nieuwste versie van het MOP is afgestemd met het meest recente Kaderplan Stedelijke Vernieuwing. Aanvullende reactie: St. StadsVernieuwingsKorporatie (SVK) De reactie van SVK gaat uitgebreid in op een aantal deelaspecten van het woningmarkbeleid. Voor een groot deel van deze punten gaat het wat Leeuwarden betreft om een detailniveau, dat niet past in het MOP. Het zou bovendien niet werkbaar zijn om voor alle beleidsterreinen een dergelijk detailniveau in het MOP op te nemen. Bij de verdere invulling van het woningmarktbeleid van Leeuwarden zullen de door SVK gemaakte opmerkingen worden betrokken. Stimulering Verbetering Particuliere Woningvoorraad. Zie de hiervoor gegeven reactie ter zake. Wonen boven Winkels. In het voorliggende MOP is een intensivering opgenomen van dit onderdeel. Kaderplan Stedelijke Vernieuwing. Het inspraaktraject voor het kaderplan loopt momenteel. Iedereen heeft de mogelijkheid om hierop te reageren.- Aanvullende reactie: Federatie Leeuwarder Woningcorporaties Prioriteitsstelling. De prioriteitsstelling is in paragraaf 9.2 van de nieuwste versie van het MOP enigszins aangepast (pagina 108). Afstemming. Leeuwarden is met de Federatie Leeuwarder Woningcorporaties van mening dat maatregelen met betrekking tot de uitleg en bestaande stad goed op elkaar moeten zijn afgestemd. In de nieuwste versie van het MOP is hieraan dan ook nog eens nadrukkelijker dan in de vorige versie aandacht besteed. Middelen. In het MOP is aangegeven dat er voor de woningmarktmaatregelen gezamenlijk vooreerst f 39,9 miljoen vanuit de overheden (gemeente ISV) beschikbaar is. Binnen het maatregelenpakket vallen ook de maatregelen met betrekking tot de stedelijke vernieuwing, zoals bijvoorbeeld de Noordrand. Overigens is aangegeven dat er binnen het maatregelenpakket nog nadere keuzes kunnen worden gemaakt. Organisatorische aspecten. In hoofdstuk 8 van het MOP is aangegeven hoe Leeuwarden denkt het MOP ook daadwerkelijk tot uitvoering te brengen. Primaire invalshoek is dat het realiseren van het MOP plaatsvindt via en ingebed wordt in de 'staande organisatie'. In het MOP is daarnaast de aanpak weergegeven met betrekking tot de samenwerking met derden (onder het kopje commitment, maar ook bijvoorbeeld in paragraaf 9.7). Planologisch juridisch kader. Hieraan besteedt Leeuwarden aandacht in hoofdstuk 4.3 ('Ruimtelijke Ordening') van het MOP. Bij de Perspectiefnota 2000 zijn voor de actualisering van de bestemmingsplannen ook al middelen beschikbaar gesteld door Leeuwarden. REGIONALE BIJEENKOMST DE ONDERNEMENDE STAD Het uit deze regionale bijeenkomst voortgekomen idee om te onderzoeken of een lokale SER betekenis kan hebben voor Leeuwarden, is opgenomen in het MOP. STRATEGISCH HBO-BERAAD Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL) De NHL vraagt om meer informatie over de NHL op te nemen in het MOP teneinde een verkeerde beeldvorming naar aanleiding van de nu opgenomen schets te voorkomen. Enkele door de NHL geplaatste kanttekeningen over haar opleidingen op het gebied van zakelijke en financiële dienstverlening en de quartaire sector worden verwerkt in de nieuwe versie van het MOP, net als de opmerking over de vooraanstaande positie van de NHL op het gebied van de ontwikkeling van informatie- en communicatietechnologie (ICT). Voorts is er nu in het MOP een passage opgenomen dat de hogescholen in Leeuwarden zich ook richten op onderzoek, consultancy en post- hbo activiteiten. STIFTING FRYSKE KLUB LJOUWERT De Stifting Fryske Klub Ljouwert pleitet foar in grutter oandiel fan de Fryske taal en kultuer yn it MOP. Yn de nije ferzje fan it MOP stiet opnommen dat de Fryske taal en kultuer yn de yn it jier 2000 op te stellen nije Kultuemota foar de jierren 2001 oant en mei 2004 mear oandacht krije sil. Inkele jierren lyn hat de gemeente Ljouwert de nota Frysk taalbelied fêststeld. Der wurdt op dit stuit wurke oan in aksjeplan om de hjirüt fuortkomende saken wer ünder de oandacht te bringen fan it personiel fan de gemeente. Yn it ramt fan de Perspektyfnota 2000-2003 is foar it jier 2000 troch Ljouwert in bedrach fan f 40.000,- beskikber steld foar de Fryske taal en kultuer. Yn novimber fan dit jier ferskynt der in startnotysje Fryske taal en kultuer mei foarstellen foar de besteging fan dizze f40.000,-. De startnotysje sil as oanset tsjinje foar itjinge yn de nije Kultuemota opnommen wurdt oer de Fryske taal en kultuer. De troch de Stifting Fryske Klub Ljouwert nei foaren brochte ideeën en oanbefelings sille belutsen wurde by it opstellen fan de startnotysje. ADVIESGROEP CULTUUR De Adviesgroep Cultuur heeft geadviseerd om in de analyse van het MOP ook kort aandacht te besteden aan de amateurkunst en de lokale omroep. In het onderdeel Vrije Tijd - Cultuur (paragraaf 6.7) is een en ander opgenomen in de nieuwe versie van het MOP. De volgens de Adviesgroep in het MOP ontbrekende culturele potentie van de Prinsentuin staat vermeld in paragraaf 4.2, Binnenstad en toerisme.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 244