SAMENWERKENDE BUURTORGANISATIES (SBO)
Integraliteit leefbaarheid. Het aspect leefbaarheid is in feite integraal verweven in een aantal
verschillende programma's, waaronder 'leefbaarheid en veiligheid', 'woningmarkt',
'omgevingskwaliteit', etc..
Bewonersondersteuning. In het kader van de woningmarktmaatregelen in relatie tot stedelijke
vernieuwing is er aandacht voor bewonersondersteuning en bewonersbegeleiding (paragraaf 5.2).
Daarnaast is er aandacht voor de nieuwe wijkaanpak, neergezet in de notitie' Een wijk besluit'
(paragraaf 8.1). Definitieve besluitvorming hierover moet nog plaats vinden, na een uitgebreid inspraak-
en overlegtraject ter zake, dat nu loopt.
PROVINCIE FRYSLAN
De reactie van de provincie Fryslan is in feite puur ondersteunend voor het MeerjarenOntwikkelingsProgramma
van Leeuwarden.
WELZIJNS-, ZORG- EN ONDERWIJSINSTELLINGEN
De aanwezige instellingen kunnen zich in de hoofdlijnen van het voorliggende MOP vinden en geven te kennen
zich in te willen zetten voor de samenwerkingsrelaties die nodig zijn om de ambities te verwezenlijken.
Aanvullende reactie: Stichting Hulp en Welzijn Leeuwarden (HWL)
De reactie van HWL geeft geen aanleiding tot wijzigingen van het MOP. Het gaat hier vooral om
aandachtpunten die een rol kunnen spelen in de verdere vormgeving van het lokaal sociaal beleid van
Leeuwarden.
Aanvullende reactie: Stichting Maatschappelijke Opvang De Terp
De opmerking van De Terp over het aantal nachtopvangplaatsen is niet terecht, want dit staat al opgenomen in
het MOP. De aanbeveling om het kopje 'Dak- en thuislozen' te vervangen door het kopje 'Maatschappelijke
opvang' is overgenomen in de nieuwe versie van het MOP. De teksten over de capaciteitsproblematiek en de
flexibiliteit zijn in de nieuwe versie van het MOP genuanceerd naar aanleiding van de door De Terp gemaakte
opmerkingen. De andere onderdelen van de reactie op het MOP van De Terp kunnen, net als de aandachtspunten
in de reactie van het HWL, een rol spelen bij de verdere vormgeving van het lokaal sociaal beleid van
Leeuwarden.
Aanvullende reactie: Arbeidsvoorziening Noord-Nederland
Arbeidsvoorziening Noord-Nederland is positief over de hoofdlijn die is uitgezet in het MOP. Er is een gedegen
analyse gemaakt, de acties zijn concreet en er is ambitie neergelegd in de doelstellingen, het is een verhaal dat
aanspreekt. Aandachtspunt is de diversiteit binnen de arbeidsmarktproblematiek, met name de kwalitatieve
discrepanties; een overschot van (zeer) laag opgeleiden en een tekort op de arbeidsmarkt voor hoger opgeleiden
met tegelijkertijd een grote vraag naar deze groep. In de nieuwste versie van het MOP is met name dit aspect bij
het onderdeel werkwijze in relatie tot de arbeidsmarkt (Economische Pijler) aangescherpt, als element binnen de
werkgelegenheidsovereenkomst.
PLATFORM FINANCIËLE DIENSTVERLENING LEEUWARDEN
Leeuwarden is erg ingenomen met de positieve reactie van het platform op het MOP. De in algemene zin
gegeven aanbevelingen van het platform zullen ter harte worden genomen bij de uitvoering van het programma.
OVERLEGCOMMISSIE BEDRIJFSLEVEN
De belangrijkste aspecten die in de overlegcommissie Bedrijfsleven aan de orde zijn geweest, zijn het
ambitieniveau versus realisatie en draagvlak. Een en ander is ook aan de orde geweest in de regionale
bijeenkomst 'De Ondernemende Stad'.
Met de strategische en operationele doelen in het MeerjarenOntwikkelingsProgramma geeft Leeuwarden haar
streefniveau tot 2010 aan. Het geeft de Leeuwarder ambities weer. Om die ambities waar te maken investeert
Leeuwarden fors in de ontwikkeling van de stad. Leeuwarden maakt middelen vrij voor het structureel
versterken van de sociaal-economische positie van de gemeente en haar bedrijven en inwoners. Leeuwarden kan
deze ambities echter nooit alleen waarmaken, zij heeft daarvoor de steun van en samenwerking met andere
partijen hard nodig. En dan gaat het niet alleen om overheden als provincie, Rijk en EU, maar tevens om
marktpartijen (projectontwikkelaars, beleggers, financiers) en het bedrijfsleven. Met het MOP wil Leeuwarden
de externe partijen uitdagen om te investeren in de ontwikkelingsmogelijkheden van de stad. Samenwerking en
partnership staan daarbij centraal. Er wordt door Leeuwarden naar gestreefd om het MOP, zoals het voorligt, uit
te gaan voeren; daarmee geeft ze haarzelf impliciet de opdracht om het te realiseren. Dit echter wel onder
voorwaarden. Zo is Leeuwarden daarbij natuurlijk afhankelijk van de medewerking, cofinanciering, inzet van en
draagvlak bij een groot aantal externe partijen en van een groot aantal externe factoren. Als stad kan ze echter
niet de financiële middelen voor de uitvoering van alle maatregelen zelf op het kleed leggen.
STUURGROEP WESTERGO-ZONE
De mondelinge terugkoppeling vanuit de Stuurgroep Westergozone geeft geen aanleiding tot aanpassing van het
MOP. De Stuurgroep heeft positief gereageerd op het MOP en stemt in met de ontwikkelingsrichting.
POLITIE FRIESLAND (district Midden-Friesland)
De politie kan zich geheel vinden in de paragraaf met betrekking tot 'Leefbaarheid en veiligheid' (6.5) van het
MeerjarenOntwikkelingsProgramma van Leeuwarden.