SAMENWERKENDE BUURTORGANISATIES (SBO) Integraliteit leefbaarheid. Het aspect leefbaarheid is in feite integraal verweven in een aantal verschillende programma's, waaronder 'leefbaarheid en veiligheid', 'woningmarkt', 'omgevingskwaliteit', etc.. Bewonersondersteuning. In het kader van de woningmarktmaatregelen in relatie tot stedelijke vernieuwing is er aandacht voor bewonersondersteuning en bewonersbegeleiding (paragraaf 5.2). Daarnaast is er aandacht voor de nieuwe wijkaanpak, neergezet in de notitie' Een wijk besluit' (paragraaf 8.1). Definitieve besluitvorming hierover moet nog plaats vinden, na een uitgebreid inspraak- en overlegtraject ter zake, dat nu loopt. PROVINCIE FRYSLAN De reactie van de provincie Fryslan is in feite puur ondersteunend voor het MeerjarenOntwikkelingsProgramma van Leeuwarden. WELZIJNS-, ZORG- EN ONDERWIJSINSTELLINGEN De aanwezige instellingen kunnen zich in de hoofdlijnen van het voorliggende MOP vinden en geven te kennen zich in te willen zetten voor de samenwerkingsrelaties die nodig zijn om de ambities te verwezenlijken. Aanvullende reactie: Stichting Hulp en Welzijn Leeuwarden (HWL) De reactie van HWL geeft geen aanleiding tot wijzigingen van het MOP. Het gaat hier vooral om aandachtpunten die een rol kunnen spelen in de verdere vormgeving van het lokaal sociaal beleid van Leeuwarden. Aanvullende reactie: Stichting Maatschappelijke Opvang De Terp De opmerking van De Terp over het aantal nachtopvangplaatsen is niet terecht, want dit staat al opgenomen in het MOP. De aanbeveling om het kopje 'Dak- en thuislozen' te vervangen door het kopje 'Maatschappelijke opvang' is overgenomen in de nieuwe versie van het MOP. De teksten over de capaciteitsproblematiek en de flexibiliteit zijn in de nieuwe versie van het MOP genuanceerd naar aanleiding van de door De Terp gemaakte opmerkingen. De andere onderdelen van de reactie op het MOP van De Terp kunnen, net als de aandachtspunten in de reactie van het HWL, een rol spelen bij de verdere vormgeving van het lokaal sociaal beleid van Leeuwarden. Aanvullende reactie: Arbeidsvoorziening Noord-Nederland Arbeidsvoorziening Noord-Nederland is positief over de hoofdlijn die is uitgezet in het MOP. Er is een gedegen analyse gemaakt, de acties zijn concreet en er is ambitie neergelegd in de doelstellingen, het is een verhaal dat aanspreekt. Aandachtspunt is de diversiteit binnen de arbeidsmarktproblematiek, met name de kwalitatieve discrepanties; een overschot van (zeer) laag opgeleiden en een tekort op de arbeidsmarkt voor hoger opgeleiden met tegelijkertijd een grote vraag naar deze groep. In de nieuwste versie van het MOP is met name dit aspect bij het onderdeel werkwijze in relatie tot de arbeidsmarkt (Economische Pijler) aangescherpt, als element binnen de werkgelegenheidsovereenkomst. PLATFORM FINANCIËLE DIENSTVERLENING LEEUWARDEN Leeuwarden is erg ingenomen met de positieve reactie van het platform op het MOP. De in algemene zin gegeven aanbevelingen van het platform zullen ter harte worden genomen bij de uitvoering van het programma. OVERLEGCOMMISSIE BEDRIJFSLEVEN De belangrijkste aspecten die in de overlegcommissie Bedrijfsleven aan de orde zijn geweest, zijn het ambitieniveau versus realisatie en draagvlak. Een en ander is ook aan de orde geweest in de regionale bijeenkomst 'De Ondernemende Stad'. Met de strategische en operationele doelen in het MeerjarenOntwikkelingsProgramma geeft Leeuwarden haar streefniveau tot 2010 aan. Het geeft de Leeuwarder ambities weer. Om die ambities waar te maken investeert Leeuwarden fors in de ontwikkeling van de stad. Leeuwarden maakt middelen vrij voor het structureel versterken van de sociaal-economische positie van de gemeente en haar bedrijven en inwoners. Leeuwarden kan deze ambities echter nooit alleen waarmaken, zij heeft daarvoor de steun van en samenwerking met andere partijen hard nodig. En dan gaat het niet alleen om overheden als provincie, Rijk en EU, maar tevens om marktpartijen (projectontwikkelaars, beleggers, financiers) en het bedrijfsleven. Met het MOP wil Leeuwarden de externe partijen uitdagen om te investeren in de ontwikkelingsmogelijkheden van de stad. Samenwerking en partnership staan daarbij centraal. Er wordt door Leeuwarden naar gestreefd om het MOP, zoals het voorligt, uit te gaan voeren; daarmee geeft ze haarzelf impliciet de opdracht om het te realiseren. Dit echter wel onder voorwaarden. Zo is Leeuwarden daarbij natuurlijk afhankelijk van de medewerking, cofinanciering, inzet van en draagvlak bij een groot aantal externe partijen en van een groot aantal externe factoren. Als stad kan ze echter niet de financiële middelen voor de uitvoering van alle maatregelen zelf op het kleed leggen. STUURGROEP WESTERGO-ZONE De mondelinge terugkoppeling vanuit de Stuurgroep Westergozone geeft geen aanleiding tot aanpassing van het MOP. De Stuurgroep heeft positief gereageerd op het MOP en stemt in met de ontwikkelingsrichting. POLITIE FRIESLAND (district Midden-Friesland) De politie kan zich geheel vinden in de paragraaf met betrekking tot 'Leefbaarheid en veiligheid' (6.5) van het MeerjarenOntwikkelingsProgramma van Leeuwarden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 245