Blad 4 rijksbeleid inzake de Individuele Koopbrijdrageregeling. De toename van deze 'sociale' koopvoorraad dient betrokken te worden bij de discussie over de omvang van de kernvoorraad. Dit alles tezamen zou tot een andere beleidsombuiging PWV moeten leiden: juist meer aandacht in plaats van minder. Uit de geformuleerde doelstellingen en het financieel overzicht blijkt de inzet PWV met 50% verminderd wordt. Ook is het jammer dat de schil Oost pas in het tweede ISV- tijdvak wordt aangepakt, omdat dat gebied met veel particuliere voorraad niet zo lang kan blijven liggen. De ingrepen elders zullen hier negatieve effecten hebben op de particuliere voorraad. Voorts wijst de SVK erop dat het budget voor WBW al jaren bij lange na niet toereikend is voor de strijd tegen de verpaupering boven winkelniveau. Bilker stelt dat de gemeente in de voor de woningmarkt noodzakelijke kwaliteitsslag heeft gekozen vóór herstructurering en bij de PWV voor een beleid met een sterk accent op de verantwoordelijkheid van de particuliere eigenaar voor de onderhoudsstaat van de woning. Er zal een goede monitoring van de particuliere voorraad ontwikkeld worden Kropff kan instemmen met de analyse. De voorgestelde aanpak komt in grote lijnen overeen met het kaderplan. Zoals eerder gezegd kan de tekst zijns inziens aangescherpt worden. Hij dringt erop aan, dat de wijken in N.O. opgenomen worden in een actief handhavingsbeleid ter ondersteuning van het fysiek en sociaal beheer, dat nu redelijk op de rails staat. Onder commitment wordt gesproken over af te sluiten intentieovereenkomsten. Wij zijn nu echter op een punt aangekomen dat meer in de sfeer van uitvoeringsconvenanten ligt. Volgens de corporaties zijn de financiële ramingen in het MOP niet in overeenstemming met de laatste versie van het kaderplan SV, waarin sprake is van 600 miljoen voor de totale Noordrand. Bovendien zullen de totale kosten voor het sociaal plan eerder in de buurt van de 10 miljoen liggen dan de hier vermelde 3,2 miljoen. Bilker naar mijn beste weten heeft er een laatste afstemming plaatsgevonden; dit zal ik nagaan. In het MOP worden overigens alleen de investeringen in het eerste ISV- tijdvak vermeld; in de bijlage is de toelichting op de investeringsvisie Noordrand opgenomen. Vergunst constateert dat op pag. 4 4 de keuzes zijn vermeld die in het kaderplan SV zijn gemaakt. Een daarvan was 'grootschalig ingrijpen'dat dient dan onder punt 2 niet vergezeld te gaan met de toevoeging 'indien noodzakelijk' Onder punt 4 wordt melding gemaakt van een nadere analyse van de actiegebieden. Volgens hem is dat inmiddels gebeurd en zou de tekst geactualiseerd moeten worden. Aangenomen wordt dat op pag. 4 3 (na pro-actief grondbeleid) met het 'gemeentelijk woningaanbod' het woningaanbod in de gemeente wordt bedoeld. Op pag. 4 5 kan het begrip 'effectief' helderder geformuleerd worden in relatie met de daarvoor noodzakelijke afstemming. Onder commitment op pag Blad 5 46 wordt de consensus over de uitleglocatie "Tusken Moark en Ie" gemist. En moet 'inbreilocaties' niet met een 'd' geschreven worden? Omgevingskwaliteit Daar is sprake van de inzet van de reguliere beheersbudgetten, zonder dat deze worden verhoogd, en de voorgenomen intensivering van het onderhoud in de stedelijke vernieuwingswij kenKan dat wel? Bilker ja, zowel het een als het ander gebeurt. Binnenstad en Toerisme De aldaar genoemde aantallen zouden t.z.t. elders aangegeven kunnen worden in de concrete aantallen per jaar. Ook voor het toerisme is het van belang dat er een beter toezicht is op de esthetische kwaliteit van de winkelpuiten Wethouder Bilker bedankt de aanwezigen voor de constructieve bijdragen. Het verslag van deze bijeenkomst zal toegezonden worden, zodat u mogelijkheid heeft om aanvullingen te geven wanneer u van mening bent dat uw standpunt niet voldoende is verwoord. Dit verslag samen met die van andere overlegsessies worden in een reactienota toegevoegd aan het B&W-voorstel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 254