C I 1 c Gemeente Leeuwarden Het college van Burgemeester en Wethouders Postbus 21000 8900 JA LEEUWARDEN Leeuwarden, 1 oktober 1999 CS ut dl Onderwerp: MOP Behandeld door; de heer N. Harkens, bureau PAS Geacht college, Allereerst willen wij u feliciteren met het Meeijaren Ontwikkelings Programma (MOP). Er is duidelijk een integraal stuk geproduceerd. Goed in het plan vinden wij in ieder geval dat nu een totaaloverzicht is gegeven van de projecten. Waardering hebben wij bovendien voor het feit dat zowel de economische als de sociale peiler in beeld zijn gebracht. Toch zouden wij een aantal kanttekeningen willen plaatsen bij het MOP. Deze kanttekeningen beschouwen wij als formele inspraak. De belangrijkste oorspronkelijke geldstromen die in het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing zijn opgegaan betreffen het stadsvemieuwingsgeld en het BWS-geld. Hieruit mag worden afgeleid dat de herstructurering van de bestaande woningvoorraad de hoogste prioriteit zou moeten hebben. Dit is in de huidige prioritering van het MOP niet duidelijk te vinden. Alleen de binnenstad wordt genoemd. Wij zouden er voor willen pleiten de herstructurering nadrukkelijker in de prioriteitstelling terug te zien. Wij achten het overigens positief dat bij het aanwenden van de Extra-ISV middelen de Noordrand wel een hoge prioriteit krijgt. Echter het kan niet de bedoeling zijn dat wij alleen van de Extra-ISV middelen afhankelijk zijn met betrekking tot de ontwikkeling van de Noordrand. In het verlengde van de vorige opmerking zouden wij willen opmerken dat het ons bevreemdt dat de ontwikkeling sterk is gericht op de uitleg. Dat hier OKL-verband afspraken aan ten grondslag liggen kunnen wij respecteren, maar minder aandacht voor de bestaande stad, betekent dat in Leeuwarden de verpaupering werkelijk toe zal slaan. Dit speelt des te meer als er een uitstroom opgang komt naar de uitleg. De uitleg en de herstructurering dienen goed op elkaar afgestemd te zijn en daarom ook tenminste gelijke prioriteit te krijgen in de uitwerking van het MOP. Een probleem van een heel andere orde betreft de onduidelijkheid inzake de verschillende budgetten. Ons is niet duidelijk hoeveel geld er nu daadwerkelijk naar de herstructurering toegaat. Helderheid op dit punt zou het overleg over het plan zeker kunnen bevorderen. Mocht het overigens zo zijn dat het genoemde bedrag van 16 miljoen alleen beschikbaar is dan vinden wij dit "onvoldoende" om de problematiek van de herstructurering aan te pakken. In dc binnenstad is de inzet gericht op: liet stimuleren van woningverbeteringen (in de parcticuliere sector?) het restaureren van woonhuismonumenten liet wijzigen van functies van niet-woonmimte tot woonruimte liet uitvoeren van architektoniscli verantwoorde nieuwbouw op open ruimten het stimuleren van wonen boven winkels (komen er extra middelen beschikbaar?) ter bestrijding van leegstand in w inkelverdiepingen en verpaupering door achterstand in onderhoud. Kansen op kleinschalige herontwikkeling en verbetering moeten onderkend worden. Is voldoende kwaliteits perspectief aanwezig in het belang van het evenwichtsherstel op de markt en het ontstaan van nieuwe waardevolle woonnnlieu's dan moet verbetering van de particuliere woningvoorraad worden gestimuleerd. Uitgangspunt daarvoor is het meerjarenprogramma 1000 x kollektief dat echter moet worden omgebogen. Wij zijn het daarmee eens. Gelet op de marktontwikkelingen voorzien wij grote problemen in de goedkope koopsector de komende jaren. Door verkoop van goedkope huurwoningen zal dit marktsegment groeien terwijl sloop in dit segment een moeilijk haalbare zaak zal zijn Van het meerjarenprogramma '1000 x kollektief zijn inmiddels ca 450 woningen gerealiseerd. De herijking van het programma zal o.i,. moeten leiden tot een vergroting van het programma wil voorkomen worden dat: het woonmilieu op een aantal niet of minder gewilde lokaties aanzienlijk zal verslechteren en tot verpaupering en verval van het gebied zal leiden, met ongewenste uitstraling in de omgeving als neveneffect; als gevolg van het hiervoor genoemde het aantal te slopen woningen in de goedkope particuliere koopsector aanmerkelijk moet worden uitgebreid. Omdat juist op deze lokaties nauwelijks sprake zal zijn van een (blijvende) waardevermeerdering, immers alle maatregelen zijn gericht op het bereiken van een kwantitatief en kwalitatief marktevenwicht, zal waarde vermeerdering voor de bewoners geen stimulans vormen om, ondanks het ontbreken van subsidies, toch deel te nemen in kollektieve verbetering. De woningverbetering in de goedkope particuliere koopsector zal daardoor nog uitsluitend op individuele basis geschieden, waarschijnlijk mondjesmaat. De effecten van slechts hier en daar individuele verbetering, in combinatie met het ontbreken van gelijktijdige kwaliteitsaanpassing van de woonomgeving, op waardevermeerdering in de straat/buurtAvijk zullen minimaal zijn. Verval en verloedering zullen er niet door gestopt worden. Tenslotte zullen bewoners in dc goedkope koopsector, vooral in gebieden met weinig perspectief op blijvende kwaliteits-verbetering van woning en woonomgeving, er liever voor kiezen een eventuele waardevermeerdering, die plaatsvindt in het kader van de algemene stijging van het prijspeil van koopwoningen, te realiseren ten gunste van aankoop van een woning in het naasthogere marktsegment met een aanzienlijk betere prijs-kwaliteitverhouding, bijvoorbeeld door aankoop van een woning in de sociale huursector. Wij zien. vooral voor deze lokaties, dan ook weinig heil in het uitgangspunt dat de primaire verantwoordelijkheid voor het voorkomen van onderhouds- en kwaliteitsachterstanden ligt bij de eigenaar. Dat neemt niet weg dat wij wel voorstander zijn van goede voorlichtingsprogramma's en het aanbieden van adequate onderhouds- en financieringsarrangementen. Bij de herijking van het programma 1000 x kollektief met name voor wat betreft de aanwijzing van actiegebieden, zal vooral gekeken moeten worden naar het aanwezige potentiële perspectief op het kunnen verkrijgen van een kwaliteitswoonomgeving in combinatie met het kunnen realiseren van een goede bouwtechnische- en woonkwaliteit. Wil sprake zijn van een blijvende verbetering dan moet worden aangestuurd op kollektieve verbetering. In het programma van de particuliere woningverbetering voor de periode tot en met 2004 voorziet het M O P. een aantal van 200 stuks, terwijl op het bestaande programma 1000 x kollektief waarop ca 450 zijn gerealiseerd nog 550 stuks zijn uit te voeren. Het M O P. voorziet dus in meer dan een halvering van het resterende programma van '1000 x kollektief. zowel naar aantallen als naar middelen Voor de onderhoudskwalitcit in de goedkope koopsector, die voor een belangrijk deel en in toenemende mate wordt bewoond door de primaire doelgroep, is dit een slechte zaak. In feite behoort ook de goedkope koopsector gelet op de inkomenspositie van haar bewoners tot de sociale sector FEOERATIE LEEUWARDER WONINGCORPORATIES &.C: Secretariaat postbus 1306, Ö900 CM Leeuwarden, KvK Leeuwarden nr. 41004928 De Federatie is een samenwerkingsverband van de Leeuwarder Woningcorporaties

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 257