fL M J REGIONALE BIJEENKOMST DE ONDERNEMENDE STAD LEEUWARDEN Tot slot zouden wij graag meer aandacht zien voor de organisatorische aspecten in het plan. Dit betreft zowel de gemeente, als hoe u denkt over de samenwerking met derden. Bovendien missen wij nog de aandacht voor het planologisch juridisch kader. Met name daar waar het gaat om het actualiseren van bestemmingsplannen. Het nemen van voorbereidingsbesluiten vraagt de grootste spoed om snel aan de slag te gaan. Wij zien graag uw reactie tegemoet en zijn altijd bereid hierover verder met u van gedachte te wisselen. Hoogachtend, Stichting Beter Wonen Leeuwarden, Stichting Woonservice, (getekend Henk Deinum) (getekend Andries Zwart) Stichting Patrimonium Wonen, (getekend Elso Dik) Stichting Volkshuisvesting, (getekend Dick Vergunst) d.d. 16 september 1999 Tijdens de parallelsessie Leeuwarden is het volgende onderwerp primair besproken: "Hoe en in welke richting kan het draagvlak voor samenwerking tussen gemeente en bedrijfsleven verbreed worden bij de ondernemingen uit Leeuwarden? Insteek bij deze samenwerking is het gemeenschappelijke belang om Leeuwarden economisch te versterken zodat Leeuwarden samen met de andere steden in de regio een aantrekkelijk alternatief is voor (internationale) bedrijven boven de meer volgelopen gebieden in Nederland. Van belang is daarbij dat men in de noordelijke steden keuzes durft te maken op het gebied van voorzieningen en bedrijvigheid die een synergetisch effect hebben. CONCLUSIES VAN DE DAGVOORZITTER NAAR AANLEIDING VAN DE PARALLELSESSIE LEEUWARDEN Gezamenlijk moeten overheid, bedrijfsleven en onderwijs meer inzetten op 'assets' van Leeuwarden, belangrijkste 'asset' van Leeuwarden en de regio is op dit moment de arbeidsmarkt. Dit biedt kansen en aanknopingspunten voor de economische ontwikkeling en structuurversterking. Belangrijk is een betrouwbare overheid: er moeten afspraken gemaakt worden en deze moeten nagekomen worden. Van cruciale betekenis daarbij is een goede lange-termijn-visie voor de stad, die ook doelbewust en continu wordt gehanteerd, zodat het bedrijfsleven daar houvast aan heeft. Duidelijk is dat er voor alle partijen 'rendement' moet zijn. Ambities versus realiteit en realisatie. De geformuleerde ambities in het MeerjarenOntwikkelings- Programma zijn goed, maar gelet op de realisatie had misschien nog duidelijker gekozen kunnen worden. Er is alleen bereidheid om te investeren in de stad als het 'rendement' in harde cijfers uitgedrukt kan worden. Randvoorwaarde daarvoor is dat er vroegtijdig draagvlak wordt gecreëerd door intensief, structureel en regelmatig overleg. Het overleg met bedrijfsleven moet over meerdere jaren plaatsvinden en dus niet ad hoe. Er moet wederzijds vertrouwen worden opgebouwd. Over hoe het bovenstaande vertaald zou moeten worden, zijn geen echt concrete voorstellen naar voren gebracht. Afgesproken wordt dat de gemeente Leeuwarden in overleg met de Kamer van Koophandel en VNO/NCW Noord zal bekijken of het zinvol is om de huidige overlegstructuren met het bedrijfsleven van Leeuwarden om te bouwen tot ccu 'lokale SER Leeuwardtu'.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 258