fL
M J
REGIONALE BIJEENKOMST
DE ONDERNEMENDE STAD
LEEUWARDEN
Tot slot zouden wij graag meer aandacht zien voor de organisatorische aspecten in het plan. Dit
betreft zowel de gemeente, als hoe u denkt over de samenwerking met derden. Bovendien missen
wij nog de aandacht voor het planologisch juridisch kader. Met name daar waar het gaat om het
actualiseren van bestemmingsplannen. Het nemen van voorbereidingsbesluiten vraagt de grootste
spoed om snel aan de slag te gaan.
Wij zien graag uw reactie tegemoet en zijn altijd bereid hierover verder met u van gedachte te
wisselen.
Hoogachtend,
Stichting Beter Wonen Leeuwarden, Stichting Woonservice,
(getekend Henk Deinum) (getekend Andries Zwart)
Stichting Patrimonium Wonen,
(getekend Elso Dik)
Stichting Volkshuisvesting,
(getekend Dick Vergunst)
d.d. 16 september 1999
Tijdens de parallelsessie Leeuwarden is het volgende onderwerp primair besproken:
"Hoe en in welke richting kan het draagvlak voor samenwerking tussen gemeente en bedrijfsleven
verbreed worden bij de ondernemingen uit Leeuwarden? Insteek bij deze samenwerking is het
gemeenschappelijke belang om Leeuwarden economisch te versterken zodat Leeuwarden samen met
de andere steden in de regio een aantrekkelijk alternatief is voor (internationale) bedrijven boven de
meer volgelopen gebieden in Nederland. Van belang is daarbij dat men in de noordelijke steden
keuzes durft te maken op het gebied van voorzieningen en bedrijvigheid die een synergetisch effect
hebben.
CONCLUSIES VAN DE DAGVOORZITTER
NAAR AANLEIDING VAN DE PARALLELSESSIE LEEUWARDEN
Gezamenlijk moeten overheid, bedrijfsleven en onderwijs meer inzetten op 'assets' van Leeuwarden,
belangrijkste 'asset' van Leeuwarden en de regio is op dit moment de arbeidsmarkt. Dit biedt kansen en
aanknopingspunten voor de economische ontwikkeling en structuurversterking.
Belangrijk is een betrouwbare overheid: er moeten afspraken gemaakt worden en deze moeten
nagekomen worden. Van cruciale betekenis daarbij is een goede lange-termijn-visie voor de stad, die
ook doelbewust en continu wordt gehanteerd, zodat het bedrijfsleven daar houvast aan heeft. Duidelijk
is dat er voor alle partijen 'rendement' moet zijn.
Ambities versus realiteit en realisatie. De geformuleerde ambities in het MeerjarenOntwikkelings-
Programma zijn goed, maar gelet op de realisatie had misschien nog duidelijker gekozen kunnen
worden.
Er is alleen bereidheid om te investeren in de stad als het 'rendement' in harde cijfers uitgedrukt kan
worden. Randvoorwaarde daarvoor is dat er vroegtijdig draagvlak wordt gecreëerd door intensief,
structureel en regelmatig overleg. Het overleg met bedrijfsleven moet over meerdere jaren plaatsvinden
en dus niet ad hoe. Er moet wederzijds vertrouwen worden opgebouwd.
Over hoe het bovenstaande vertaald zou moeten worden, zijn geen echt concrete voorstellen naar voren gebracht.
Afgesproken wordt dat de gemeente Leeuwarden in overleg met de Kamer van Koophandel en VNO/NCW
Noord zal bekijken of het zinvol is om de huidige overlegstructuren met het bedrijfsleven van Leeuwarden om te
bouwen tot ccu 'lokale SER Leeuwardtu'.