7/?/ Een opdracht om duidelijk in beeld te brengen welke behoeften er zijn, hebben wij nooit gehad. Natuurlijk kunnen we dit wel doen, omdat we veel weten. Op pagina 74 jongerenwerk in alle wijken. Ja prima, maar dan wel in de vorm van maatwerk. Per wijk bekijken wat nodig is. En vooral een accent op het uitvoerend werk, het contact met de jongeren in de risicogroep. Een groot deel van deze risicogroep heeft een etnische achtergrond, maar zeker niet allemaal. Zie rapportage van Jongerenwerk in de Potmargedriehoek. Reactie Sfcchtiöè Mart^ppelSteOpvimgIWTetp 3?*» M«öer<moïitwUdtóUfl|t3pK«rai»jma Gemeente Leeuwarden. r - Reactie van de Stichting Maatschappelijke Opvang De Terp Het Meeijarenontwikkelingsprogramma van de Gemeente Leeuwarden vertaalt de ambities van de gemeente voor de komende jaren en vooral voor de eerstkomende periode van 2000 tot en met 2003. SMO De Terp waardeert de opzet en de aanpak zoals deze in het MOP wordt gepresenteerd Toch wil SMO De Terp enig voorbehoud maken ten aanzien van haar reactie. Voor wat betreft de onderdelen die direct te maken hebben met het werkgebied van SMO De Terp dient te worden vastgesteld dat op dit moment, ook bij de gemeente, de beleids ontwikkeling nog niet vertaald is in een beleidsvisie. De ambities die in 1998 middels onderzoek zyn neergelegd en die hadden moeten leiden tot een nota maatschappelijke opvang, werden eind 1998 in een eerste conceptnota vertaald. Helaas voldeed deze nota niet aan de verwachtingen van zowel de politiek als de instellingen. De nota werd hierop ingetrokken. Sindsdien is de maatschappelijke opvang in afwachting van de definitieve nota. In deze reactie zal door SMO De Terp met name ingegaan worden op het Locaal Sociaal Beleid zoals de gemeente dat voorstaat. Het principe dat de burger zelf verantwoordelijk is spreekt in hoge mate aan, maar is niet altijd toe te passen op de doelgroep van de maatschappelijke opvang. Onder het motto "Een Dak en een Kans" ook wel vertaald in "Het bieden van Bed, Bad en Brood" wordt in eerste instantie een basisvoorziening aangereikt aan personen die, om welke reden dan ook, niet in voldoende mate hun eigen leven weten vorm te geven. Ten aanzien van de strategische doelen zoals deze door de gemeente in het MOP worden benoemd, het creèren van voldoende basisvoorzieningen, de sociale integratie en de achter- standsbestrijding, kan worden vastgesteld dat deze doelen aansluiten bij de werkzaamheden van de maatschappelijke opvang in casu SMO De Terp. Ten aanzien van de basisvoorzieningen; er dienen voldoende en gedifferentieerde voorzieningen te zijn op het terrein van de maatschap pelijke opvang. Hieronder wordt verstaan; Een dagopvangvoorziening ten behoeve van verschillende doelgroepen. Een Nachtopvangvoorziening. Voldoende intramurale (24-uurs) capaciteit voor personen die niet in staat zijn zelfstandig te wonen. Voldoende uitstroomntogelijkheden in de zin van aangepaste woonvormen zoals een sociaal pension en andere begeleide woonvormen. In de sfeer van de preventie is het belangrijk te komen tot een verdere uitbouw van de activiteiten die uitval voorkomen door bijvoorbeeld gerichte hulpverlening aan huurders en ingezetenen met woonproblemen door middel van casemanagement en woonbegeleiding. Ten aanzien van sociale integratie; het ontwikkelen van de sociale infrastructuur zoals dit omschreven wordt, dient voldoende aan te sluiten bij de mogelijkheden van personen die niet in staat zijn gebruik te maken van de gemiddelde voorzieningen zoals deze in Nederland en specifiek m Leeuwarden aanwezig zijn. Het is van belang, wil sociale integratie ook voor de doelgroep van de maatschappelijke opvang mogelijk zijn, dat er specifieke aanvullende vormen ontwikkeld worden die een drempelverlagend effect hebben. Meeriarennntwikkalingaprogramma Gemeente Leeuwarden Pagina 1 van 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 267