Verslag van de OVERLEGCOMMISSIE BEDRIJFSLEVEN d.d. 28 september 1999
Aanwezig-, Burgemeester L.B.M. van Maaren-van Balen (voorzitter), D. Miedema (Commerciële Club
Leeuwarden), G.H.W. Benes (Maatschappij voor Nijverheid en Handel, departement
Leeuwarden), K.G. v/d Berg (Kamer van Koophandel), dhr. Breimer (ministerie van EZ),
dhr. Hanekamp (Syntens), W. Meesters (CNV), P. v/d Meulen (NOM), G.J.E. Visscher (PvdA-
fractie), J.P.W. de Vries (CDA-fractie), K.S. v/d Brug (NLP-fractie), P. Tulner
(Bedrijvenvereniging De Hemrik), mw. T. Uiterwijk Winkel (PAL/GL-fractie), P.E.J. den
Oudsten (wethouder EZ)
Afwezig: K. Roetman (FCDF), J. Spoelstra (Werkgevers-vereniging Noord), W.H.M. Vergnes
(Bedrijvenvereniging L'warden West), R.K. Gramsma (FNV), Th.M. de Meij (Postbank),
Leeuwarder Ondernemer Vsvereniging, R.K. Boorsma (SP-fractie), F.J. van Ulzen-
Hakker(VVD-fractie), P. de Jong (D66-fractie), A. Stoker (GPV/RPF/SGP-fractie)
MEERJARENONTWIKKELINGSPROGRAMMA
Heeft er een toetsing plaatsgevonden met Kompas van het Noorden?
Ja, dit is zo goed mogelijk getoetst en gecheckt. De financiering vanuit de rijksmiddelen in het kader
van het Kompas van het Noorden hangt echter af van hoe Leeuwarden scoort met zijn projecten. Het
MOP is in feite een 'contramal' voor Kompas voor het Noorden. Het voorontwerp Kompas voor het
Noorden ligt overigens momenteel ter inspraak.
Is het programma niet te ambitieus? Worden er voldoende prioriteiten gesteld aan de diverse
projecten?
De gemeente hecht grote waarde aan draagvlak. In samenwerking met marktpartijen wordt vastgesteld
waar de prioriteiten liggen en hoe deze aan te pakken om succesvol te zijn. Er wordt een onderscheid
gemaakt tussen korte termijn en lange termijn prioriteiten. Enkele speerpunten op dit moment zijn:
nieuwe kantoren FEC-city
ontwikkeling Leeuwarden Zuid
vernieuwing welzijnsbeleid
De rest van de prioriteiten worden hiervan afgeleid en er dient rekening te worden gehouden met
onvoorziene projecten.
Gezien de ambitie, moet je ze ook waarmaken, anders verliest het publiek het vertrouwen. Als je
marktpartijen vraagt mee te betalen, moeten ze ook garanties krijgen. Hoe doe je dat?
Door bijvoorbeeld met betrekking tot woningbouw voortvarend de achterstand in te halen, wat enkele
jaren in beslag zal nemen. En door de overige projecten op te pakken met de partijen uit de markt, en
die ook zodanig te profileren, dat het publiek ziet waarmee we bezig zijn. Zo moeten we draagvlak
krijgen om gezamenlijk op te trekken.
Het zou veel beter zijn de Noordwesttangent zo spoedig mogelijk aan te leggen en dan door te trekken
naar Aldtsjerk, waarom gebeurt dit niet?
Leeuwarden legt prioriteit bij de Haak, maar op korte termijn wordt er ook een studie gestart naar de
NW-tangent. Het doortrekken van deze NW-tangent is om planologische en verkeerstechnische redenen
m'<*t aan de orde, e.e.a. is cok niet opgenomen in het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan. De
verbetering van de ontsluiting van NO-Friesland krijgt in het PVVP de nodige aandacht via de
verbinding Dokkum - Burgum - N31De gemeente geeft aan dat het belangrijk is dat het bedrijfsleven
als geheel druk blijft uitoefenen op de provincie en het Rijk om de prioritaire projecten, die zij
belangrijk vinden in het kader van de verbetering van de infrastructuur, zo spoedig mogelijk
gerealiseerd te krijgen.