Verslag van de OVERLEGCOMMISSIE BEDRIJFSLEVEN d.d. 28 september 1999 Aanwezig-, Burgemeester L.B.M. van Maaren-van Balen (voorzitter), D. Miedema (Commerciële Club Leeuwarden), G.H.W. Benes (Maatschappij voor Nijverheid en Handel, departement Leeuwarden), K.G. v/d Berg (Kamer van Koophandel), dhr. Breimer (ministerie van EZ), dhr. Hanekamp (Syntens), W. Meesters (CNV), P. v/d Meulen (NOM), G.J.E. Visscher (PvdA- fractie), J.P.W. de Vries (CDA-fractie), K.S. v/d Brug (NLP-fractie), P. Tulner (Bedrijvenvereniging De Hemrik), mw. T. Uiterwijk Winkel (PAL/GL-fractie), P.E.J. den Oudsten (wethouder EZ) Afwezig: K. Roetman (FCDF), J. Spoelstra (Werkgevers-vereniging Noord), W.H.M. Vergnes (Bedrijvenvereniging L'warden West), R.K. Gramsma (FNV), Th.M. de Meij (Postbank), Leeuwarder Ondernemer Vsvereniging, R.K. Boorsma (SP-fractie), F.J. van Ulzen- Hakker(VVD-fractie), P. de Jong (D66-fractie), A. Stoker (GPV/RPF/SGP-fractie) MEERJARENONTWIKKELINGSPROGRAMMA Heeft er een toetsing plaatsgevonden met Kompas van het Noorden? Ja, dit is zo goed mogelijk getoetst en gecheckt. De financiering vanuit de rijksmiddelen in het kader van het Kompas van het Noorden hangt echter af van hoe Leeuwarden scoort met zijn projecten. Het MOP is in feite een 'contramal' voor Kompas voor het Noorden. Het voorontwerp Kompas voor het Noorden ligt overigens momenteel ter inspraak. Is het programma niet te ambitieus? Worden er voldoende prioriteiten gesteld aan de diverse projecten? De gemeente hecht grote waarde aan draagvlak. In samenwerking met marktpartijen wordt vastgesteld waar de prioriteiten liggen en hoe deze aan te pakken om succesvol te zijn. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen korte termijn en lange termijn prioriteiten. Enkele speerpunten op dit moment zijn: nieuwe kantoren FEC-city ontwikkeling Leeuwarden Zuid vernieuwing welzijnsbeleid De rest van de prioriteiten worden hiervan afgeleid en er dient rekening te worden gehouden met onvoorziene projecten. Gezien de ambitie, moet je ze ook waarmaken, anders verliest het publiek het vertrouwen. Als je marktpartijen vraagt mee te betalen, moeten ze ook garanties krijgen. Hoe doe je dat? Door bijvoorbeeld met betrekking tot woningbouw voortvarend de achterstand in te halen, wat enkele jaren in beslag zal nemen. En door de overige projecten op te pakken met de partijen uit de markt, en die ook zodanig te profileren, dat het publiek ziet waarmee we bezig zijn. Zo moeten we draagvlak krijgen om gezamenlijk op te trekken. Het zou veel beter zijn de Noordwesttangent zo spoedig mogelijk aan te leggen en dan door te trekken naar Aldtsjerk, waarom gebeurt dit niet? Leeuwarden legt prioriteit bij de Haak, maar op korte termijn wordt er ook een studie gestart naar de NW-tangent. Het doortrekken van deze NW-tangent is om planologische en verkeerstechnische redenen m'<*t aan de orde, e.e.a. is cok niet opgenomen in het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan. De verbetering van de ontsluiting van NO-Friesland krijgt in het PVVP de nodige aandacht via de verbinding Dokkum - Burgum - N31De gemeente geeft aan dat het belangrijk is dat het bedrijfsleven als geheel druk blijft uitoefenen op de provincie en het Rijk om de prioritaire projecten, die zij belangrijk vinden in het kader van de verbetering van de infrastructuur, zo spoedig mogelijk gerealiseerd te krijgen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 271