Blad 16 Meerjarenbegroting 2000 2001 2002 2003 Start positie 1.1 333 -314 748 -1916 Mutaties perspectief 2000-2003 -186 1392 -1774 310 Raadsbesluiten perspectief -95 Nominale mutaties -536 -34 -32 -25 Mutaties rentevoet -66 36 35 35 Mutaties Gemeentefonds -264 -96 -669 19 Structurele uitzettingen en inkrimpingen 500 -236 -224 -585 Tussenstand 31.12 -314 748 -1916 -2162 De ontwikkelingen hebben bij gelijkblijvende uitgangspunten geleid tot een negatief resultaat in de begroting van ruim f 300.000,- en een negatieve uitkomst van de meerjarenraming van ruim f 2.100.000,-. Deze uitkomst is voor ons aanleiding geweest de uitgangspunten voor de begroting te heroverwegen. Wij hebben gemeend deze uitgangspunten op twee onderdelen aan te moeten passen: - verwerking resultaten van de rentefixatie 3.7), - nominale ontwikkeling van de loonkosten 3.8). 3.7 Verwerking resultaten rentefixatie Op 15 maart jl. heeft de raad besloten over te gaan tot zogenaamde rentefixatie. In de perspectiefnota is hiertoe via een stelpost een structureel voordeel van 1,6 miljoen gulden geraamd (jaarschijf 2002: 0,6 miljoen en jaarschijf 2003: 1,0 miljoen). Bij het ramen van deze stelpost is rekening gehouden met het kapitaliseren van de te betalen boete. Ten behoeve van het vrijmaken van structurele begrotingsruimte, is het advies de boete ten bedrage van 1,41 miljoen gulden (2001 f 300.000,-; 2002 f 120.000,- en 2003 f 990.000,-) eenmalig via de algemene reserve te dekken. Hierdoor valt over de beleidsplanperiode extra f 600.000,- vrij. (2001 f 270.000,-; 2002 f 80.000,-; 2003 f 250.000,- 3.8 Nominale ontwikkeling loonkosten Tot dusver werd in de gemeentebegroting rekening gehouden met een loonstijging van 3 in de jaren 2000, 2001 en 2002. In de meicirculaire is uitgegaan van een loonstijging voor het jaar 2000 van 2 Voor de latere jaren is geen concreet percentage genoemd, maar verondersteld kan worden dat ook in die jaren rekening is gehouden met 2 Voorgesteld wordt de Rijksprognose van 2 over te nemen. Een uitzondering wordt gemaakt voor het jaar 2000 waarvoor op basis van de huidige CAO-afspraken de loonstijging berekend kan worden op 2,19%. De huidige CAO loopt tot 1 oktober 2000;er kan dus nog enige stijging (raming 0,31%) in 2000 optreden. Blad 17 3.9 Financieel resultaat meerjarenraming 2000 -2003 Na aanpassing van de uitgangspunten zoals vermeld onder 3.7 en 3.8 ziet de ontwikkeling van de financiële positie er als volgt uit: Meerjarenbegroting 2000 2001 2002 2003 Start positie 1.1 333 15 2401 907 Mutaties Perspectief 2000-2003 -186 1392 -1774 310 Raadsbesluiten perspectief -95 Nominale mutaties -536 -34 -32 -25 Mutaties rentevoet -66 36 35 35 Mutaties Gemeentefonds -264 -96 -669 19 Structurele uitzettingen en inkrimpingen 500 -236 -224 -585 Tussenteiling -314 1077 -263 661 Dekkingsvoorstellen Rentefixatie 267 84 266 Loonstijging 2,5% in plaats van 3% 329 Loonstijging 2% in plaats van 3% 1057 1086 65 Eindstand 31.12 15 2401 907 992 Uit voorgaande opstelling blijkt een sluitende begroting 2000 en een sluitende meerjarenraming 2001-2003. Daarmee vormt de begroting een goede basis voor de uitvoering van het beleid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 282