Blad 16
Meerjarenbegroting
2000
2001
2002
2003
Start positie 1.1
333
-314
748
-1916
Mutaties perspectief 2000-2003
-186
1392
-1774
310
Raadsbesluiten perspectief
-95
Nominale mutaties
-536
-34
-32
-25
Mutaties rentevoet
-66
36
35
35
Mutaties Gemeentefonds
-264
-96
-669
19
Structurele uitzettingen en inkrimpingen
500
-236
-224
-585
Tussenstand 31.12
-314
748
-1916
-2162
De ontwikkelingen hebben bij gelijkblijvende
uitgangspunten geleid tot een negatief resultaat in
de begroting van ruim f 300.000,- en een negatieve
uitkomst van de meerjarenraming van ruim
f 2.100.000,-. Deze uitkomst is voor ons aanleiding
geweest de uitgangspunten voor de begroting te
heroverwegen. Wij hebben gemeend deze uitgangspunten
op twee onderdelen aan te moeten passen:
- verwerking resultaten van de rentefixatie 3.7),
- nominale ontwikkeling van de loonkosten 3.8).
3.7 Verwerking resultaten rentefixatie
Op 15 maart jl. heeft de raad besloten over te gaan
tot zogenaamde rentefixatie. In de perspectiefnota is
hiertoe via een stelpost een structureel voordeel van
1,6 miljoen gulden geraamd (jaarschijf 2002:
0,6 miljoen en jaarschijf 2003: 1,0 miljoen).
Bij het ramen van deze stelpost is rekening gehouden
met het kapitaliseren van de te betalen boete. Ten
behoeve van het vrijmaken van structurele
begrotingsruimte, is het advies de boete ten bedrage
van 1,41 miljoen gulden (2001 f 300.000,-; 2002
f 120.000,- en 2003 f 990.000,-) eenmalig via de
algemene reserve te dekken. Hierdoor valt over de
beleidsplanperiode extra f 600.000,- vrij.
(2001 f 270.000,-; 2002 f 80.000,-; 2003 f 250.000,-
3.8 Nominale ontwikkeling loonkosten
Tot dusver werd in de gemeentebegroting rekening
gehouden met een loonstijging van 3 in de jaren
2000, 2001 en 2002. In de meicirculaire is uitgegaan
van een loonstijging voor het jaar 2000 van 2 Voor
de latere jaren is geen concreet percentage genoemd,
maar verondersteld kan worden dat ook in die jaren
rekening is gehouden met 2 Voorgesteld wordt de
Rijksprognose van 2 over te nemen. Een uitzondering
wordt gemaakt voor het jaar 2000 waarvoor op basis
van de huidige CAO-afspraken de loonstijging berekend
kan worden op 2,19%. De huidige CAO loopt tot
1 oktober 2000;er kan dus nog enige stijging (raming
0,31%) in 2000 optreden.
Blad 17
3.9 Financieel resultaat meerjarenraming 2000 -2003
Na aanpassing van de uitgangspunten zoals vermeld
onder 3.7 en 3.8 ziet de ontwikkeling van de
financiële positie er als volgt uit:
Meerjarenbegroting
2000
2001
2002
2003
Start positie 1.1
333
15
2401
907
Mutaties Perspectief 2000-2003
-186
1392
-1774
310
Raadsbesluiten perspectief
-95
Nominale mutaties
-536
-34
-32
-25
Mutaties rentevoet
-66
36
35
35
Mutaties Gemeentefonds
-264
-96
-669
19
Structurele uitzettingen en inkrimpingen
500
-236
-224
-585
Tussenteiling
-314
1077
-263
661
Dekkingsvoorstellen
Rentefixatie
267
84
266
Loonstijging 2,5% in plaats van 3%
329
Loonstijging 2% in plaats van 3%
1057
1086
65
Eindstand 31.12
15
2401
907
992
Uit voorgaande opstelling blijkt een sluitende
begroting 2000 en een sluitende meerjarenraming
2001-2003. Daarmee vormt de begroting een goede basis
voor de uitvoering van het beleid.