Blad 28
De per fase genoemde data zijn hard; dat houdt in dat
de geplande acties en activiteiten als onontkoombare
en in de tijd niet bijstelbare stappen beschouwd
dienen te worden.
6.8 Financiën
De begroting 2000 en de meerjarenraming 2001 -2003
zijn sluitend. Deze situatie is bereikt zonder forse
ingrepen in het beleid en de uitvoering. Een van de
hoofddoelstellingen uit het bestuursprogramma is het
realiseren van "een gezonde financiële huishouding".
Hoewel de financiële positie de laatste jaren elk
jaar geleidelijk verder is verbeterd blijft er ook op
dit terrein nog veel te doen. De totstandkoming van
de producten van de planning- en controlcyclus vergt
nog te veel tijd en inspanning. Met name het
cyclische routinematige proces zou minder inspanning
moeten vergen. Aan de verdere stroomlijning van dit
proces zal dan ook veel aandacht worden geschonken.
Hoe groot de algemene reserve van een gemeente moet
zijn om te kunnen spreken van een financieel gezonde
positie is afhankelijk van het subjectieve oordeel.
Er zijn nauwelijks algemeen aanvaarde objectieve
criteria. Om het komen tot dat subjectieve oordeel te
ondersteunen is een inzichtelijke begroting en
rekening noodzakelijk. De stelling zou zijn te
poneren dat naarmate de begroting en perspectiefnota
transparanter en inzichtelijker worden, de risico
elementen beter en vollediger in beeld zijn gebracht
en beleidsmatig en bedrijfsmatig van een betere
risicobeheersing kan worden gesproken, de minimale
omvang van de algemene reserve nauwkeuriger te
bepalen zal zijn. Daar staat tegenover dat
interactieve beleidsvoering de einduitkomsten van
processen minder voorspelbaar zal maken, tenzij
vooraf duidelijke financiële en organisatorische
kaders kunnen worden gegeven.
Aan de verdere verbetering van de genoemde
instrumenten wordt continu gewerkt. Extra aandacht
krijgen daarbij de ontwikkeling en verzameling van
ken- en stuurgetallen en de verdere sanering van de
balans
69 Treasury
In de ontwikkeling van de treasuryfunctie zijn twee
hoofdlijnen te onderkennen.
Ten eerste is er voor een doelmatige uitvoering van
de treasuryfunctie een goede liquiditeitsplanning
nodig. Dergelijke planningen zijn slechts te maken
als de project- en uitvoeringsplanningen ook harder
worden. Voor de ontvangsten en uitgaven in de
exploitatiesfeer is daarmee de nodige voortgang
bereikt. Voor de uitgaven en ontvangsten van de
investeringen is verdere ontwikkeling van het
Blad 29
meerjareninvesteringsplan en de jaarlijkse
investeringsplanning noodzakelijk. De ontwikkeling
daarvan heeft dan ook hoge prioriteit.
Ten tweede moet als de noodzakelijke informatie
beschikbaar is ook het beleid helder zijn. Tot dusver
wordt gewerkt met raambesluiten waarbij de raad het
college machtigt bepaalde handelingen ter
financiering van de gemeente te verrichten. Door het
college wordt vervolgens de uitvoering daarvan
gemandateerd aan de ambtelijke organisatie. Wij zijn
voornemens het geheel van regels en afspraken op te
nemen in een treasury statuut. Uitgangspunt daarbij
is dat bankieren niet tot de kernactiviteiten van de
gemeente behoort en dus in principe ook geen externe
bankiersfunctie moet worden uitgeoefend, maar dat het
wel een gemeentelijke taak is de financiering van
haar activiteiten zo effectief en efficiënt mogelijk
te organiseren.
6.10 Doelmatigheidsonderzoek
Een nieuwe activiteit die in het begrotingsjaar van
start zal gaan is het doelmatigheidsonderzoek.
Startend in het begrotingsjaar zal in een cyclus van
4 jaar de hele gemeentelijke bedrijfsvoering worden
doorgelicht op doelmatigheid en effectiviteit
Het doelmatigheidsonderzoek start met twee pilot
projecten.
Het eerste onderzoek zal zich richten op een
organisatieonderdeel dat zich vooral bezig houdt met
beleid, terwijl het tweede onderzoek zal plaats
vinden bij een organisatieonderdeel dat zich meer
richt op uitvoering/beheer. In januari 2000 zal de
commissie Bestuur en Middelen een uitvoeringsvoorstel
voorgelegd worden. Dit voorstel zal gebaseerd zijn op
de notitie "doelmatigheidsonderzoek" zoals die op 9
december 1998 besproken is in de raadsadvies-
commissie