Blad 30 7 RISICOPARAGRAAF 7.1 Inleiding Het doel van de risicoparagraaf is inzicht te verschaffen in de risico's die de financiële positie van de gemeente kunnen beïnvloeden. Daarbij gaat het niet om risico's die geacht worden tot de normale bedrijfsvoering te behoren, zoals bijvoorbeeld de resultaten van bedrijfsmatige activiteiten of de altijd voorkomende juridische (bezwaarschriften)proceduresBovendien moet het om zaken gaan die van substantiële betekenis zijn gezien het balanstotaal, dan wel de financiële positie. 7.2 Nieuw rijksbeleid Wanneer het Rijk nieuw beleid vaststelt en/of bestaand beleid aanpast, gaat dat meestal gepaard met een compensatie. Ook als deze compensatie voor de totaliteit van gemeenten bezien budgettair neutraal uitpakt, kan toch bij individuele gemeenten een groot tekort ontstaan. Nieuwe regelgeving waaraan gewerkt wordt en waarvan de gevolgen voor onze gemeente nog niet te overzien zijn doch waarbij het om zeer grote bedragen gaat, is het voornemen van het Rijk tot de instelling van een BTW compensatiefonds en de decentralisatie van de toeslagenbudgetten van de algemene bijstandswet. Bij de instelling van een BTW-compensatiefonds gaat het om het voornemen van het Rijk gemeenten geheel onder een soortgelijke regeling als de BTW te brengen. Gemeenten krijgen dan de betaalde omzetbelasting terug. Daar tegenover wordt een korting op het Gemeentefonds toegepast. Bij de decentralisatie van het toeslagenbudget gaat de gemeente voor een groter deel risicodrager worden voor de uitvoering van de Algemene Bijstandswet. Bij beide regelingen is nog onduidelijk wat het voor onze gemeente betekent, de eerste cijferexercities met betrekking tot het toeslagenbudget stemmen echter niet vrolijk. 7.3 Herverdeling rijksuitkeringen De verdeelmaatstaven voor rijksuitkeringen worden van tijd tot tijd aangepast. Zo zullen de verdeelmaatstaven voor verslavingszorg, opvangvoorzieningen voor vrouwen en maatschappelijke opvang worden gewijzigd. Met name de wijziging van de verdeel-maatstaven voor de maatschappelijke opvang kan voor onze gemeente sterk nadelig uitvallen. Ook worden voor een aantal onderdelen van de algemene uikering uit het Gemeentefonds, die tot dusver niet geijkt waren, verdeelmaatstaven ontwikkeld. De belangrijkste daarvan is de ontwikkeling van de verdeelmaatstaven voor de fysieke infrastructuur. Hoe Blad 31 deze aanpassing voor onze gemeente zal uitvallen valt nog niet te zeggen. 7.4 Juridische procedures De landelijke tendens laat zien dat steeds meer claims tegen de overheid worden ingediend. Er schijnt zich een maatschappelijke tendens te ontwikkelen om bij elke tegenslag in het leven te kijken of de rekening niet elders gedeponeerd kan worden. De overheid lijkt dan vaak de eerst aangewezene. Hoewel daarvoor deels voorzieningen zijn getroffen is gezien de variatie in het aantal en de omvang van de claims het moeilijk in te schatten of deze voorzieningen voldoende zijn. Ook het aantal procedures op het terrein van belastingen en heffingen neemt toe. Doordat deze procedures veelal jarenlang slepen is de kans op gecumuleerde tegenvallers aanwezig. Om de risico's goed in beeld te brengen en zo mogelijk te beperken zal in het begrotingsjaar een "audit juridische controlling" worden uitgevoerd. 7.5 Bodemvervuilingbodemverontreinigingbaggerwerken De gemeente wordt geconfronteerd met de risico's van bodemvervuiling c.q. verontreiniging. Binnen de gemeente zijn ongeveer 6500 locaties waar nu of in het verleden bedrijfsactiviteiten plaatsvinden of plaatsgevonden hebben die oorzaak kunnen zijn van bodemverontreiniging. De gemeente is voor het multifunctioneel saneren van de verontreinigde locaties voor een deel van de totale kosten verantwoordelijk, met name als de gemeente eigenaar is of is geweest of belanghebbende is in de proj eetontwikkeling Hiermee samenhangend is de problematiek van de milieuhygiënische verontreiniging van waterbodems en daardoor de stagnatie in het onderhoud van in het in gemeentelijk beheer zijnde vaarwegen. Verontreinigingen mengen zich steeds vaker met elkaar, waardoor het niet mogelijk is de veroorzaker van de verontreinigingen aan te spreken. Risico is dat er claims bij de gemeente worden gelegd. Om dit gevaar te ontlopen moet er bagger verwijderd worden. De kosten hiervan zullen mede afhankelijk zijn van de kosten van verwerking en opslag. De gevolgen van het operationeel worden van dit risico zijn: mogelijke saneringskosten die ten laste van de algemene middelen zullen komen, financiële claims en stagnatie in de stedelijke ontwikkeling. Middels "actief bodembeheer" wordt een reductie verwacht van de totale kosten van 30 tot 50 maar het probleem blijft omvangrijk. Het realiseren van een structurele opslag-/verwerkingslocatie voor vervuilde bagger kan helpen om het risico te reduceren, evenals

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 289