Blad 2
burger van veel geringere betekenis zijn dan de
rijksbelastingen. Aanpassing van de wetgeving wordt
door ons noodzakelijk geacht.
In hoofdstuk 6 wordt ingegaan op de gemeentelijke
organisatie en bedrijfsvoering. Aanpassing van de
organisatie aan de veranderende rol van de overheid
en de ontwikkelingen op het ICT terrein staan aaarbi
centraal
In hoofdstuk 7 worden de belangrijkste risico's voor
de gemeente vermeld. Rijkswet- en regelgeving blijke
ook hierbij een grote rol te spelen. Daarnaast breng
de uitoefening van een bedrijf van een aard en omvan
als het "gemeentebedrijf" risico's met zich mee, die
versterkt worden door de in de samenleving groeiende
neiging tegenvallers door te schuiven naar (andere)
instanties en overheden.
BI a
BEGROTING 2000, UITGANGSPUNTEN
De begroting in de planning en controlcyclus
Door het vaststellen van de begroting machtigt de
Gemeenteraad het College van Burgemeester en
Wethouders tot het aangaan van verplichtingen en het
doen van uitgaven ter uitvoering van het vastgestelde
beleid
Daarmee start in feite formeel gezien de mogelijkheid
om het voor het begrotingsjaar vastgestelde beleid
uit te voeren. Voorheen was dan ook de vaststelling
van de begroting het moment waarop de richting van
het beleid voor het komende jaar werd vastgesteld.
Sinds de invoering in onze gemeente van de
perspectiefnota wordt die richting van net beleid
vastgesteld in het voorjaar voorafgaand aan het
begrotingsjaar namelijk bij het vaststellen van de
perspectiefnotaDe begroting is niet meer en ook
niet minder dan een uitwerking van de eerste
jaarschijf van de perspectiefnotade al genoemde
formele legitimering tot het doen van uitgaven. De
begroting is tevens het formele contract tussen het
college van B W en de gemeentesecretaris in zijn
functie van algemeen directeur van de ambtelijke
organisatie
In
xi. de tijd die ligt tussen het opstellen van de
perspectiefnota en het opstellen van de
ontwerpbegroting staat de wereld echter niet stil.
Externe en interne ontwikkelingen noodzaken tot
aanpassing van de begroting aan de actuele stand van
zaken. Daarom wordt dikwijls gezegd dat wij in onze
gemeente twee momenten van afweging kennen namelijk
bij de vaststelling van de perspectiefnota en bij de
vaststelling van de begroting. Het karakter van het
tweede moment is echter in principe een andere dan
het eerste. Waar het bij de vaststelling van de
perspectiefnota gaat over de volle breedte van het
beleid, gaat het bij de begroting alleen om de
bijstelling op grond van actuele ontwikkelingen en
eventueel om concretisering van de richting die bij
de perspectiefnota is vastgesteld. De waarde als
politiek sturingsinstrument is in vergelijking met de
perspectiefnota dus een beperkte.
1.2 Productenbegroting
De begroting 2000 is de derde die is opgesteld ir. de
vorm van een productenbegroting. Opnieuw zijn var. een
aantal producten de doelomschrijvingen, de
prestatiecriteria e.d verbeterd en geconcretiseerd.
Het verbeteren van de begroting is een permanent
proces geworden.
Dit proces is in feite geen ambtelijk technisch