Blad 30 7 RISICOPARAGRAAF 71 Inleiding Het doel van de risicoparagraaf is inzicht te verschaffen in de risico's die de financiële positie van de gemeente kunnen beïnvloeden. Daarbij gaat het niet om risico's die geacht worden tot de normale bedrijfsvoering te behoren, zoals bijvoorbeeld de resultaten van bedrijfsmatige activiteiten of de altijd voorkomende juridische (bezwaarschriften)proceduresBovendien moet het om zaken gaan die van substantiële betekenis zijr. gezien het balanstotaal, dan wel de financiële positie. 7.2 Nieuw rijksbeleid Wanneer het rijk nieuw beleid vaststelt en/of bestaand beleid aanpast, gaat dat meestal gepaard met een compensatie. Ook als deze compensatie voor ce totaliteit van gemeenten bezien budgettair neutraal uitpakt, kan toch bij individuele gemeenten eer. groot tekort ontstaan. Nieuwe regelgeving waaraan gewerkt wordt en waarvan de gevolgen voor onze gemeente nog niet te overzien zijn doch waarbij het om zeer grote bedragen gaat, is het voornemen van het rijk tot de instelling van een BTW compensatiefonds en de decentralisatie van de toeslagenbudgetten van de algemene bijstandswet. Bij de instelling van een BTW-compensatiefonds gaat het om het voornemen van het rijk gemeenten geheel onder een soortgelijke regeling als de BTW te brengen. Gemeenten krijgen dan de betaalde omzetbelasting terug. Daar tegenover wordt een korting op het gemeentefonds toegepast. Bij de decentralisatie van het toeslagenbudget gaat de gemeente voor een groter deel risicodrager worden voor de uitvoering van de Algemene Bijstandswet. Bij beide regelingen is nog onduidelijk wat het voor onze gemeente betekent, de eerste cijferexercities met betrekking tot het toeslagenbudget stemmen echter niet vrolijk. .3 Herverdeling rijksuitkeringen De verdeelmaatstaven voor rijksuitkeringen worden var. tijd tot tijd aangepast. Zo zullen de verdeel maatstaven voor verslavingszorg, opvangvoorzieningen voor vrouwen en maatschappelijke opvang worden gewijzigd. Met name de wijziging van de verdeel maatstaven voor de maatschappelijke opvang kan voor onze gemeente sterk nadelig uitvallen. Ook worden voor een aantal onderdelen van de algemene uikering uit het gemeentefonds, die tot dusver niet geijkt waren, verdeelmaatstaven ontwikkeld. De belangrijkste daarvan is de ontwikkeling van de verdeelmaatstaven voor de fysieke infrastructuur. Hoe Blad 31 deze aanpassi: noc niet te z voor onze gemeent: :en zal uitvallen valt 7 4 5 Juridische procedures De landelijke tendens claims tegen de overhe zich een maatschappeli bij elke tegenslag in rekening niet elders g overheid lijkt can vaa daarvoor deels voorzie de variatie in het aan het moeilijk in te s voldoende zijn. Ook net aantal proceau belastingen en heffing procedures veelal jare gecumuleerde tegenvall Om ce risico's goed in mogelijk te beperken z "audit juridische cor laat zien dat steeds meer id worden ingediend. Er schijnt jke tendens te ontwikkelen om het leven te kijken of de edeponeerc kan worden. De k de eerst aangewezene. Hoewel ningen zijr. getroffen is gezien tal en de omvang van de claims atten of deze voorzieningen res op het terrein van en neemt toe. Doordat deze nlang slepen is de kans op ers aanwezig. beeld te brengen en zo al in het begrotingsjaar een rolling" werden uitgevoerd. Bodemvervuiling, bodemverontreiniging, baggerwerken De gemeente wordt geconfronteerd met de risico's van bodemvervuiling c.q. verontreiniging. Binnen de gemeente zijn ongeveer 6500 locaties waar nu of in het verleden bedrijfsactiviteiten plaatsvinden of plaatsgevonden hebben die oorzaak kunnen zijn van bodemverontreiniging. De gemeente is voor het multifunctioneel saneren van de verontreinigde locaties voor een deel van de totale kosten verantwoordelijk, met name als de gemeente eigenaar is of is geweest of belanghebbende is in de projectontwikkeling Hi mi cis ge Ve el va cia ge De ko op sa: mie ir. ermee samen lieuhygiëni araoor ae s meentelij k rontreinigi: kaar, waard n de veront t er claims vaar te ont kosten hie ten van ve erationeel eringskos .delen zuil de stedeli hangend is de problematiek van de sche verontreiniging van waterbodems en tagnatie in het onderhoud van in het in beheer zijnde vaarwegen. ngen mengen zich steeds vaker met oor het niet mogelijk is de veroorzaker reinigingen aan te spreken. Risico is bij de gemeente worden gelegd. Om dit lopen moet er bagger verwijderd worden, rvan zullen mede afhankelijk zijn van de erking en opslag. De gevolgen van het rden van dit risico zijn: mogelijke er. die ten laste van de algemene en komen, financiële claims en stagnatie ontwikkeling. Micdels "actief bodembeheer" wordt een reductie verwacht van ce totale kosten van 30 tot 50 maar het probleem blijft omvangrijk. Het realiseren van een structurele opslag/verwerkings

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 312