Blad 30
7 RISICOPARAGRAAF
71 Inleiding
Het doel van de risicoparagraaf is inzicht te
verschaffen in de risico's die de financiële positie
van de gemeente kunnen beïnvloeden.
Daarbij gaat het niet om risico's die geacht worden
tot de normale bedrijfsvoering te behoren, zoals
bijvoorbeeld de resultaten van bedrijfsmatige
activiteiten of de altijd voorkomende juridische
(bezwaarschriften)proceduresBovendien moet het om
zaken gaan die van substantiële betekenis zijr. gezien
het balanstotaal, dan wel de financiële positie.
7.2 Nieuw rijksbeleid
Wanneer het rijk nieuw beleid vaststelt en/of
bestaand beleid aanpast, gaat dat meestal gepaard met
een compensatie. Ook als deze compensatie voor ce
totaliteit van gemeenten bezien budgettair neutraal
uitpakt, kan toch bij individuele gemeenten eer. groot
tekort ontstaan. Nieuwe regelgeving waaraan gewerkt
wordt en waarvan de gevolgen voor onze gemeente nog
niet te overzien zijn doch waarbij het om zeer grote
bedragen gaat, is het voornemen van het rijk tot de
instelling van een BTW compensatiefonds en de
decentralisatie van de toeslagenbudgetten van de
algemene bijstandswet.
Bij de instelling van een BTW-compensatiefonds gaat
het om het voornemen van het rijk gemeenten geheel
onder een soortgelijke regeling als de BTW te
brengen. Gemeenten krijgen dan de betaalde
omzetbelasting terug. Daar tegenover wordt een
korting op het gemeentefonds toegepast.
Bij de decentralisatie van het toeslagenbudget gaat
de gemeente voor een groter deel risicodrager worden
voor de uitvoering van de Algemene Bijstandswet.
Bij beide regelingen is nog onduidelijk wat het voor
onze gemeente betekent, de eerste cijferexercities
met betrekking tot het toeslagenbudget stemmen echter
niet vrolijk.
.3 Herverdeling rijksuitkeringen
De verdeelmaatstaven voor rijksuitkeringen worden var.
tijd tot tijd aangepast. Zo zullen de verdeel
maatstaven voor verslavingszorg, opvangvoorzieningen
voor vrouwen en maatschappelijke opvang worden
gewijzigd. Met name de wijziging van de verdeel
maatstaven voor de maatschappelijke opvang kan voor
onze gemeente sterk nadelig uitvallen.
Ook worden voor een aantal onderdelen van de algemene
uikering uit het gemeentefonds, die tot dusver niet
geijkt waren, verdeelmaatstaven ontwikkeld. De
belangrijkste daarvan is de ontwikkeling van de
verdeelmaatstaven voor de fysieke infrastructuur. Hoe
Blad 31
deze aanpassi:
noc niet te z
voor onze gemeent:
:en
zal uitvallen valt
7 4
5
Juridische procedures
De landelijke tendens
claims tegen de overhe
zich een maatschappeli
bij elke tegenslag in
rekening niet elders g
overheid lijkt can vaa
daarvoor deels voorzie
de variatie in het aan
het moeilijk in te s
voldoende zijn.
Ook net aantal proceau
belastingen en heffing
procedures veelal jare
gecumuleerde tegenvall
Om ce risico's goed in
mogelijk te beperken z
"audit juridische cor
laat zien dat steeds meer
id worden ingediend. Er schijnt
jke tendens te ontwikkelen om
het leven te kijken of de
edeponeerc kan worden. De
k de eerst aangewezene. Hoewel
ningen zijr. getroffen is gezien
tal en de omvang van de claims
atten of deze voorzieningen
res op het terrein van
en neemt toe. Doordat deze
nlang slepen is de kans op
ers aanwezig.
beeld te brengen en zo
al in het begrotingsjaar een
rolling" werden uitgevoerd.
Bodemvervuiling, bodemverontreiniging, baggerwerken
De gemeente wordt geconfronteerd met de risico's van
bodemvervuiling c.q. verontreiniging. Binnen de
gemeente zijn ongeveer 6500 locaties waar nu of in
het verleden bedrijfsactiviteiten plaatsvinden of
plaatsgevonden hebben die oorzaak kunnen zijn van
bodemverontreiniging. De gemeente is voor het
multifunctioneel saneren van de verontreinigde
locaties voor een deel van de totale kosten
verantwoordelijk, met name als de gemeente eigenaar
is of is geweest of belanghebbende is in de
projectontwikkeling
Hi
mi
cis
ge
Ve
el
va
cia
ge
De
ko
op
sa:
mie
ir.
ermee samen
lieuhygiëni
araoor ae s
meentelij k
rontreinigi:
kaar, waard
n de veront
t er claims
vaar te ont
kosten hie
ten van ve
erationeel
eringskos
.delen zuil
de stedeli
hangend is de problematiek van de
sche verontreiniging van waterbodems en
tagnatie in het onderhoud van in het in
beheer zijnde vaarwegen.
ngen mengen zich steeds vaker met
oor het niet mogelijk is de veroorzaker
reinigingen aan te spreken. Risico is
bij de gemeente worden gelegd. Om dit
lopen moet er bagger verwijderd worden,
rvan zullen mede afhankelijk zijn van de
erking en opslag. De gevolgen van het
rden van dit risico zijn: mogelijke
er. die ten laste van de algemene
en komen, financiële claims en stagnatie
ontwikkeling.
Micdels "actief bodembeheer" wordt een reductie
verwacht van ce totale kosten van 30 tot 50 maar
het probleem blijft omvangrijk.
Het realiseren van een structurele opslag/verwerkings