de woningvoorraad (omvang en karakter) op de wensen van consumenten gewaarborgd is. Door middel van monitoring van (jg wensen van (potentiële) bewoners, demografische ontwikkelingen alsmede de omvang en kwaliteit van de woningvoorraad, willen wij dit ook blijvend waarborgen. Onze ambitie reikt echter verder. Niet alleen de woningvoorraad dient afgestemd te worden; dit dient te geschieden in een klimaat dat voor de bewoners en hun stad op zowel aspecten als leefbaarheid, woonomgeving, werkgelegenheid, veiligheid enzovoort van grote blijvende waarde getuigt. In dat verband stemmen wij het Grote Stedenbeleid en Stedelijk Vernieuwingsbeleid op elkaar af en hebben wij besloten tot het ontwikkelen van een integrale meerjarenvisie, de daarbij behorende programmering en investeringsopgaveElk beleidsveld zal daarin worden geïncorporeerd; dat geldt ook het Grote Stedenbeleid alsmede Stedelijk Vernieuwingsbeleid. Het project Achter de Hoven/Vegelin, waarvoor u thans een aanvraag voor een bijdrage aantreft, is nadrukkelijk gestart met de opdracht om een integrale visie op de wijk te geven en kan daarmee beschouwd worden als proefproject. Dat wil zeggen dat zowel de ruimtelijk/stedenbouwkundige, volkshuisvestelij ke als sociaal-economische aspecten aan bod dienen te komen. De projectorganisatie is daartoe zo samengesteld dat alle disciplines vertegenwoordigd zijn. Een belangrijk aspect is daarbij de communicatie met betrokkenen in de wijk; wijkbewoners, bedrijven, onderwijs en zorginstellingen. Nadrukkelijk stellen wij dat de in de aanvraag opgenomen scenario's nadere uitwerking behoeven. Niet uitgesloten kan worden dat de besluitvorming die voorzien is in septemberoktober enigszins afwijkt van een der scenario s. Het besluit dat in september/oktober genomen wordt, heeft zoals gezegd een richtinggevend karakter, dat wil zeggen dat in de fase daarna uitvoeringsplannen zullen worden opgesteld waarvan de start van de realisatie voorzien wordt in 2000. Dat de gemeente en derden de opgave niet geheel zelf kunnen financieren, is evident wanneer bedacht wordt dat er naar verwachting grootscheepse infrastructurele aanpassingen in de wijk zullen plaatsvinden die zeker voor derden als onrendabel worden beschouwd. Zonder dieper op de in de aanvraag vervatte gegevens in te gaan, daarvoor zij kortheidshalve naar de aanvraag zelf verwezen, gaan wij ervan uit dat u zich een indruk kunt vormen van de noodzaak om een rijksbijdrage ten behoeve van dit gebied te verstrekken. Als bijlagen hebben wij eveneens toegevoegd het Plan van Aanpak Achter de Hoven/Vegelin alsmede het Startpakket Achter de Hoven/Vegelin op basis waarvan de projectorganisatie van start is gegaan. Wij zijn ons ervan bewust dat de aanvraag vergezeld dient te gaan van het standpunt van de Gemeenteraad. Gelet op de indieningstermijn van de aanvraag en het late tijdstip waarop de definiteve circulaire uwerzijds ter beschikking kwam, moet deze aanvraag onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad worden beschouwd. Zodra de gemeenteraad besloten heeft, laten wij u onmiddellijk weten hoe dit besluit luidt. Wij zien uw standpunt met vertrouwen en grote belangstelling tegemoet. Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Leeuwarden, burgemeester. secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 48