1208 stedelijke centra belangrijke aandacht. regionaal niveau: Binnenkort wordt het Ontwikkelingskader Leeuwarden e.o. (OKL) vastgesteld. Binnen dit kader worden afspraken gemaakt t.a.v. kwantitatieve en kwalitatieve invulling van het stadsgewestelijk woningbouwprogramma dat dient te passen in het proviniciaal kader). Het OKL-afsprakenkader is van essentieel belang voor Leeuwarden want biedt mede mogelijkheden om de verstoorde woningmarkt te herstellen. De Leeuwarden woningmarkt is uit evenwicht: er zijn overschotten in huurwoningen en tekorten in de koopsector met als gevolg het "weglekken" van midden- en hoge inkomens naar randgemeenten. Leeuwarden kiest voor twee sporen: het proces van stedelijke vernieuwing en het gelijktijdig ontwikkelen van nieuwe uitleglokaties (in samenhang met aantrekkelijke woonmilieus) lokaal niveau: De opstelling van het kaderplan Stedelijke Vernieuwing vormt de fysieke pijler van het Grote Stedenbeleid. In het kaderplan wordt het toekomstig beleid voor de woningmarkt vastgelegd waarna uitwerking op wijkniveau plaatsvindt. Twee wijken zijn inmiddels aangewezen als prioritair gebied, te weten de Noordrand en Achter de Hoven/Vegelin. De maatregelen die voor de wijk Achter de Hoven/Vegelin worden genomen passen binnen het kaderplan Stedelijke Vernieuwing en daarmee binnen de provinciale en regionale kaders. Plan krijgt subsidie van x RPD /GSB Provincie/SEV Voor onderdeel nog in aanvraag Planstadium: x nog niet in (inspraak)procedure O ontwerp B&W in (inspraak)procedure wel/geen bezwaar O vastgesteld gemeenteraad wel/geen beroep O planologisch akkoord/n.v.t. O akkoord/overeenkomst partijen O reeds in uitvoering 4. Schets van de problematiek 4.1 Samenstelling woningvoorraad wijk/buurt Bouwperiode 1906-1957 (verbetering woningen particuliere eigenaren: 1976-1994; verbetering corporatieve voorraad: 1971-1991) Aantal woningen waarvan*) 59 huur en 41 koop waarvan*) 86 laagbouw, 14 middelhoogbouw en 0 hoogbouw Van huurwoningen*) 90 goedkoop, 10 betaalbaar en 0 duur Van koopsector*) 100 goedkoop, 0 middelduur en 0 duur Andere bestemmingen 4.2 Samenstelling woningvoorraad plangebied Planuitvoering zie 4.1 Aantal woningen waarvan*) huur en koop waarvan*) laagbouw, middelhoogbouw en hoogbouw Van huurwoningen*) goedkoop. betaalbaar en duur Van koopsector*) goedkoop, middelduur en duur Andere bestemmingen Grenzen per 1-1-1999. sociale huursector: goedkoop: tot f600,-, betaalbaar: f600,- t/m f849,-1910,-. duur: meer dan f849,-1910,- (zie Huursubsidiewet, juli 1998) koop: goedkoop: tot f183.000,-, middelduur: f183.000,- t/m f261.000,-, duur: meer dan f261.000,- (zie circulaire MG 98-29) 4.3 Beschrijving van de problematiek De problematiek van de wijk is weergegeven in het Plan van Aanpak Achter de Hoven/Vegelin (bijlage) en kan kortheidshalve geschetst worden als volgt: -een hoog aantal werklozen-eenzijdige bevolkingssamenstelling; -hoog aantal (drugs)misdrijven;- een in kwalitatief opzicht matige tot zeer slechte woningvoorraad (tweederde van de voorraad is particulier bezit en heeft een lage economische waarde);-op een aantal plekken in de wijk een lage kwaliteit van de woonomgeving. Deels vindt de problematiek haar oorsprong op wijk nivo maar vloeit ook voor een deel voort uit de stedelijke problematiek. In algemene zin kan gesteld worden dat de problematiek zich voordoet op de economische, sociale en maatschappelijke terreinen. Hetgeen tevens haar weerslag heeft op de fysieke delen van de stad zoals de woningvoorraad en de ruimtelijke omgeving. De oplossingen van de problemen worden in een stedelijke integrale aanpak aangedragen. Op stedelijk niveau ligt er voor de toekomst de stadsvisie 'Leeuwarden visie 2030'. Op basis van deze visie is een meerjarig ontwikkelingsprogramma opgesteld dat vanuit de diverse beleidsvelden een grote mate van integraliteit moet waarborgen. Vanuit de beleidsvelden Volkshuisvesting en Stedenbouw levert het 'kaderplan Stedelijke Vernieuwing Leeuwardende ingrediënten voor het betreffende ontwikkelingsprogramma. Binnen het hierboven beschreven beleidskader, dat potenties en mogelijkheden aangeeft om op termijn tot een vitale en leefbare stad te komen, zijn tevens prioriteitsgebieden benoemd; waaronder de wijk Achter de Hoven/Vegelin. Het zogenoemde 'open plan procesvoor de integrale aanpak van deze wijk is inmiddels gestart. De wijze waarop dit plan ontwikkeld wordt en het doel zijn beschreven in het Plan van Aanpak Achter de Hoven/Vegelin alsmede het Startpakket Achter de Hoven/Vegelin (zie bijlagen). Door het 'open plan procesde gekozen projectorganisatie (extern en gemeentelijk samengesteld projectbureau met een projectorganisatie waarin externe bureaus en marktpartijen participeren) en tenslotte de nadrukkelijke participatie van wijkbewoners, instellingen en bedrijven in de wijk, kan gesproken worden van een vernieuwende aanpak. Met deze aanpak vormt het project Achter de Hoven/Vegelin een pilotptroject voor de aanpak van andere wijken in Leeuwarden en mogelijk in den lande. De aanvraag betreft de uitvoering van de eerste fase van de voorgenomen transformatie van een deel van de zowel partikuliere als korporatieve woningvoorraad in de wijk. Het betreft een van de uit te voeren onderdelen van het integrale plan van aanpak. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 51