1208
stedelijke centra belangrijke aandacht.
regionaal niveau:
Binnenkort wordt het Ontwikkelingskader Leeuwarden e.o. (OKL) vastgesteld. Binnen dit
kader worden afspraken gemaakt t.a.v. kwantitatieve en kwalitatieve invulling van het
stadsgewestelijk woningbouwprogramma dat dient te passen in het proviniciaal kader). Het
OKL-afsprakenkader is van essentieel belang voor Leeuwarden want biedt mede
mogelijkheden om de verstoorde woningmarkt te herstellen. De Leeuwarden woningmarkt is
uit evenwicht: er zijn overschotten in huurwoningen en tekorten in de koopsector met als
gevolg het "weglekken" van midden- en hoge inkomens naar randgemeenten. Leeuwarden
kiest voor twee sporen: het proces van stedelijke vernieuwing en het gelijktijdig ontwikkelen
van nieuwe uitleglokaties (in samenhang met aantrekkelijke woonmilieus)
lokaal niveau:
De opstelling van het kaderplan Stedelijke Vernieuwing vormt de fysieke pijler van het Grote
Stedenbeleid. In het kaderplan wordt het toekomstig beleid voor de woningmarkt vastgelegd
waarna uitwerking op wijkniveau plaatsvindt. Twee wijken zijn inmiddels aangewezen als
prioritair gebied, te weten de Noordrand en Achter de Hoven/Vegelin.
De maatregelen die voor de wijk Achter de Hoven/Vegelin worden genomen passen binnen
het kaderplan Stedelijke Vernieuwing en daarmee binnen de provinciale en regionale
kaders.
Plan krijgt subsidie van x RPD /GSB Provincie/SEV
Voor onderdeel nog in aanvraag
Planstadium: x nog niet in (inspraak)procedure
O ontwerp B&W in (inspraak)procedure wel/geen bezwaar
O vastgesteld gemeenteraad wel/geen beroep
O planologisch akkoord/n.v.t.
O akkoord/overeenkomst partijen
O reeds in uitvoering
4. Schets van de problematiek
4.1 Samenstelling woningvoorraad wijk/buurt
Bouwperiode 1906-1957 (verbetering woningen particuliere eigenaren: 1976-1994;
verbetering corporatieve voorraad: 1971-1991)
Aantal woningen
waarvan*)
59
huur en
41
koop
waarvan*)
86
laagbouw,
14
middelhoogbouw en
0 hoogbouw
Van huurwoningen*)
90
goedkoop,
10
betaalbaar en
0 duur
Van koopsector*)
100
goedkoop,
0
middelduur en
0 duur
Andere bestemmingen
4.2 Samenstelling woningvoorraad plangebied
Planuitvoering zie 4.1
Aantal woningen
waarvan*)
huur en
koop
waarvan*)
laagbouw,
middelhoogbouw en
hoogbouw
Van huurwoningen*)
goedkoop.
betaalbaar en
duur
Van koopsector*)
goedkoop,
middelduur en
duur
Andere bestemmingen
Grenzen per 1-1-1999.
sociale huursector:
goedkoop: tot f600,-, betaalbaar: f600,- t/m f849,-1910,-. duur: meer dan f849,-1910,- (zie Huursubsidiewet, juli 1998)
koop:
goedkoop: tot f183.000,-, middelduur: f183.000,- t/m f261.000,-, duur: meer dan f261.000,- (zie circulaire MG 98-29)
4.3 Beschrijving van de problematiek
De problematiek van de wijk is weergegeven in het Plan van Aanpak Achter de Hoven/Vegelin
(bijlage) en kan kortheidshalve geschetst worden als volgt:
-een hoog aantal werklozen-eenzijdige bevolkingssamenstelling; -hoog aantal (drugs)misdrijven;-
een in kwalitatief opzicht matige tot zeer slechte woningvoorraad (tweederde van de voorraad is
particulier bezit en heeft een lage economische waarde);-op een aantal plekken in de wijk een lage
kwaliteit van de woonomgeving.
Deels vindt de problematiek haar oorsprong op wijk nivo maar vloeit ook voor een deel voort uit de
stedelijke problematiek.
In algemene zin kan gesteld worden dat de problematiek zich voordoet op de economische, sociale
en maatschappelijke terreinen. Hetgeen tevens haar weerslag heeft op de fysieke delen van de stad
zoals de woningvoorraad en de ruimtelijke omgeving.
De oplossingen van de problemen worden in een stedelijke integrale aanpak aangedragen.
Op stedelijk niveau ligt er voor de toekomst de stadsvisie 'Leeuwarden visie 2030'. Op basis van
deze visie is een meerjarig ontwikkelingsprogramma opgesteld dat vanuit de diverse beleidsvelden
een grote mate van integraliteit moet waarborgen.
Vanuit de beleidsvelden Volkshuisvesting en Stedenbouw levert het 'kaderplan Stedelijke
Vernieuwing Leeuwardende ingrediënten voor het betreffende ontwikkelingsprogramma.
Binnen het hierboven beschreven beleidskader, dat potenties en mogelijkheden aangeeft om op
termijn tot een vitale en leefbare stad te komen, zijn tevens prioriteitsgebieden benoemd; waaronder
de wijk Achter de Hoven/Vegelin.
Het zogenoemde 'open plan procesvoor de integrale aanpak van deze wijk is inmiddels gestart.
De wijze waarop dit plan ontwikkeld wordt en het doel zijn beschreven in het Plan van Aanpak
Achter de Hoven/Vegelin alsmede het Startpakket Achter de Hoven/Vegelin (zie bijlagen). Door het
'open plan procesde gekozen projectorganisatie (extern en gemeentelijk samengesteld
projectbureau met een projectorganisatie waarin externe bureaus en marktpartijen participeren) en
tenslotte de nadrukkelijke participatie van wijkbewoners, instellingen en bedrijven in de wijk, kan
gesproken worden van een vernieuwende aanpak. Met deze aanpak vormt het project Achter de
Hoven/Vegelin een pilotptroject voor de aanpak van andere wijken in Leeuwarden en mogelijk in
den lande.
De aanvraag betreft de uitvoering van de eerste fase van de voorgenomen transformatie van een
deel van de zowel partikuliere als korporatieve woningvoorraad in de wijk. Het betreft een van de
uit te voeren onderdelen van het integrale plan van aanpak.
3