enigszins vooruit en wordt beschouwd als pilotproject voorbeeld voor andere wijkenwaarin op
integrale wijze een wijk kan worden aangepakt.
8. Te bereiken resultaat
8.1 samenstelling van de woningvoorraad na plan-realisatie.
Omdat er in deze projectfase nog slechts sprake is van het ontwikkelen van een visie op de wijk kan
er op dit moment slechts in termen van scenario's gesproken worden. Besluitvorming over de
scenario's zal uitwerking van een van deze scenario's of een mix ervan mogelijk maken. Dat er
nadrukkelijk ingegrepen zal worden in de woningvoorraad, zowel in de huursector als koopsector
is in elk denkbaar scenario echter evident.
Hieronder is een drietal scenario's weergegeven op grond waarvan berekeningen voor de financiële
paragraaf zijn gemaakt. In alle scenario's is het gebruikmaken van de aanwezige kwaliteit van het
gebied (met name ook de ecologische potenties van het riviertje de Potmarge) uitgangspunt.
Scenario I: "wijk voor iedereen
Door aanzienlijke sloop en vervanging van nieuwbouwwoningen ruimte realiseren om woningen toe
te voegen die voldoen aan de vraag op de woningmarkt. Daardoor komen nieuwe
inkomensgroepen de wijk in en worden de woningtypologie en sociale samenstelling van de wijk
gedifferentieerder
Van huursector ...27... goedkoop, ..73... betaalbaar, ...0... duur
Van koopsector 85... goedkoop, ..12. middelduur, ..3.. 7c duur
Scenario II: "bouwen en behouden
De bestaande woningvoorraad wordt gerenoveerd waar dat noodzakelijk is; door nieuwbouw toe te
voegen wordt de wijk verder opgekrikt. De woningvoorraad blijft echter grotendeels het bestaande
karakter houden:
Van huursector ...22... goedkoop, ..78.. betaalbaar, ...0... duur
Van koopsector 94... goedkoop, ...3. middelduur, ...3.. duur
Scenario III: "ruimte, lucht en licht
Door beperkte sloop en vervanging van nieuwbouwwoningen alsmede beperkte toevoeging van
nieuwe woningen aan de voorraad kan de spreiding van woningen in de wijk worden vergroot
waardoor meer ruimte, lucht en licht het wijkkarakter bepalen:
Van huursector ...26... 7e goedkoop, ..74... 7c betaalbaar, ...0... 7c duur
Van koopsector 89... 7c goedkoop, ...8. middelduur, ..3.. duur
Grenzen per 1-1-1999.
6
sociale huursector:
goedkoop: tot f600,-, betaalbaar: f600,- t/m f849,-/910,-, duur: meer dan f 849,-/910,- (zie Huursubsidiewet, juli 1998)
koop:
goedkoop: tot f183.000,-, middelduur: f183.000,- t/m f261.000,-, duur: meer dan f261.000,- (zie circulaire MG 98-29)
8.2 Beoogde effecten van de maatregelen op leefbaarheid.
In plangebied
Ontsluiting van de wijk verbeteren; woonmilieus herstellen en differentiënteren; duurzame uitvoering
van woningen en woonomgeving bewerkstelligen; sociale en fysieke veiligheid herstellen;
werkgelegenheid opkrikken onder meer door bedrijvigheid in de wijk te versterken, bijvoorbeeld bij
de onderwijs- en zorginstellingen alsmede door het vestigen van kleinschalige bedrijven.
Integraal/lokaal
Ontsluiting van de wijk verbeteren; woonmilieus herstellen en differentiënteren en daardoor mede
een bijdrage leveren aan het herstellen van het evenwicht op de woningmarkt; duurzame uitvoering
van woningen en woonomgeving bewerkstelligen; sociale en fysieke veiligheid herstellen;
werkgelegenheid opkrikken onder meer door bedrijvigheid in de wijk te versterken.
Regionaal
Afstemming woningvoorraad op regionaal niveau; behoud huishoudens en daarop af te stemmen
woningvoorraad en -typologie voor de stad Leeuwarden. De aanpak past uiteraard binnen de
provinciale plannen alsmede binnen het Ontwikkelingskader Leeuwarden e.o.
9. Financiële paragraaf conform artikel 4. eerste lid, onderdeel f.
In onderstaand financieel overzicht zijn de drie hien oor genoemde scenario 's in financieel opzicht
uitgewerkt. Dekkingsplannen voor deze scenario 's zijn in dit stadium nog niet aan de orde; dit kan
pas na uitwerking van de uitvoeringsplannen in definitieve zin. Uitgangspunt is echter dat de
corporaties een bijdrage zullen leveren gerelateerd aan het bezit van de corporaties in de wijk, dat
de gemeente een bijdrage zal leveren in de infrastructurele aanpassingen en flankerende
maatregelen op zowel fysieke als sociaal-economische aspecten en dat projectontwikkelaars
1