begroting 2000
Dienst Algemene Zaken
1 INLEIDING
Hierbij bied ik u de begroting van de dienst Algemene Zaken voor het jaar 2000
aan.
Stond binnen de dienst AZ de afgelopen twee jaar de herstructurering centraal, het
komend jaar zal in het teken staan van de bedrijfsmatige verdieping en uitbouw
van het takenpakket.
Belangrijk speerpunt voor het komende jaar is het routinematig in de organisatie
verankeren van zaken die geregeld terugkomen, zoals de planning- en
controlcyclus. Geconstateerd moet worden dat de verschillende onderdelen van de
P&C-cyclus ondanks hun terugkerend karakter, nog onvoldoende op een
natuurlijke, routinematige wijze in de bedrijfsvoering zijn verankerd. Tot nu toe
lijkt het erop alsof we steeds opnieuw het wiel moeten uitvinden. Dit leidt tot veel
tijdverlies en tot het gegeven, dat er onvoldoende aandacht kan worden besteed aan
relevante incidenten en aan niet- routinematige, met name op ontwikkeling
gerichte, werkzaamheden.
Binnen het managementteam van de dienst en van de verschillende sectoren zal de
bedrijfsvoering meer dan voorheen op de agenda staan. Ook zal meer geanticipeerd
worden op zaken en ontwikkelingen, zodat niet voortdurend tegen de deadline van
procedures aan hoeft te worden gewerkt.
In 1999 zijn we begonnen met het kritisch doornemen van de productbegroting en
het vertalen van de onderliggende filosofie in de besturingsmodellen van de
verschillende sectoren; dit zal in 2000 intensief worden voortgezet.
Daarnaast zal uitgebreid aandacht worden besteed aan het ontwikkelen en leren
omgaan met interactieve beleidsvorming en het verder ontwikkelen van integraal
management.
Bovenstaande aandachtspunten zijn opgenomen in het concernbrede
ontwikkelingstraject "Orion" en hebben binnen de dienst hoge prioriteit.
Een volgend aandachtspunt zal zijn het intensiveren van de planning met
betrekking tot de administratieve organisatie. Volgend jaar zullen de meest kritische
processen binnen de dienst beschreven moeten zijn.
Daarnaast wordt, in het kader van een taskforce, intensief gewerkt aan het op orde
krijgen van de financiële processen; hiervan moet in 2000 het resultaat zichtbaar en
meetbaar zijn.
In het managementteam zijn we in het voorjaar van 1999 gestart met
brainstormsessies over de toekomst van de dienst AZ. Het gaat dan om de vraag,
hoe de dienst AZ nu en in de toekomst een adequaat en optimaal antwoord kan
geven op de ontwikkelingen van zijn interne en externe klanten.
Volgend jaar zal duidelijk moeten zijn in welke richting de dienst zich moet
ontwikkelen om dit doel te bereiken.