begroting 2000
Dienst Algemene Zaken
Uiteraard zal een aantal zaken, die de afgelopen jaren in gang zijn gezet, volgend
jaar doorgaan. Nog steeds staat de cultuuromslag, waarin gewerkt wordt aan
transparantie, een adequate bedrijfsvoering, klantvriendelijkheid en
controleerbaarheid, voorop.
Eindresultaat begroting 2000
Het eindresultaat van de begroting laat een positief saldo zien van
f 26.568.000,-. Ten opzichte van de geactualiseerde begrotingstand van 21 juni
1999 is dit een nadeel van 1.604.000,-.
Dit resultaat is als volgt opgebouwd:
- Rente- en inflatieverschillen f 401.000,- N.
- Tegenvallers:
*Kapitaallasten f 405.000,- S1
*JVZ f 125.000,-S
Regio Noord Frl. f 86.000,-S
Rioolrechten f 159.000,-S
*Overigen f 131.000,-S
*Burgerzaken f 1.000.000,- I/S
Totaal f 1.906.000,-N.
- Meevallers:
*OZB/WOZ f 500.000,-S
Diversen f 90.000,- S
Verkiezingen f 113.000,-1
Totaal f 703.000,- B.
Totaal generaal f 1.604.000,-N
De belangrijkste afwijkingen zijn hieronder nader toegelicht:
- Kapitaal lasten
In 1998 heeft de afboeking van de immateriële activa plaatsgevonden. Uit de
analyse is gebleken dat in de geactualiseerde begrotingsstand een bedrag van
f75.000 dubbel is meegenomen, hetgeen in de begroting 2000 tot een nadeel
leidt.
De afschrijvingstermijn van de kosten van de hertaxatie van de onroerende
zaken bedroeg tot dusver 5 jaar. Omdat de hertaxatie eens in de 4 jaar
plaatsvindt is deze termijn dienovereenkomstig aangepast, hetgeen tot een
nadeel leidt van f38.000.
De vrijval van kapitaallasten blijkt f 110.000 lager uit te vallen dan
oorspronkelijk was voorzien.
In de begroting 2000 zijn de boekwaarden van de diverse activa aangepast aan
de werkelijke situatie per 1-1-1999. Tot dusver was deze afstemming
1 S-structureel; I=incidenteel
begroting 2000
Dienst Algemene Zaken
onvoldoende. De wijziging van de boekwaarde leidt tot een raming die
realistischer is, maar heeft tot gevolg dat de kapitaallasten, ten opzichte van de
geactualiseerde begroting, toenemen met f 182.000. Deze extra kosten worden
met name veroorzaakt omdat het moment van aanschaf in werkelijkheid later is
dan in de begroting is verondersteld. Hierdoor ontstaat incidenteel een nadelig
effect omdat op een aantal activa nog wordt afgeschreven terwijl de vervanging
zich, door technische omstandigheden alweer aandient.
- Capaciteit Juridische en Veiligheidszaken
De sector JVZ kampt reeds enkele jaren met een forse discrepantie tussen
enerzijds de formele structurele formatie en anderzijds de benodigde capaciteit
voortvloeiende uit het bij de sector neergelegde takenpakket. Tot nu toe is
getracht deze frictie door diverse hulpstructuren weg te nemen, onder meer in
de vorm van plaatsing van tijdelijk- en bovenformatief personeel. Op grond van
onderbouwde analyses kan evenwel onomstotelijk worden vastgesteld dat
sprake is van een structureel capaciteitstekort, in een mate die de veerkracht en
het improvisatievermogen van de afdeling ruimschoots overtreft. Belangrijke
knelpunten in dat verband zijn de snel groeiende inzet die van de sector wordt
gevraagd op het terrein van de openbare orde en veiligheid en de groei die de
laatste jaren valt waar te nemen in het aantal te behandelen bezwaarschriften
(voor 1999 wordt een verdubbeling verwacht ten opzichte van het aantal
bezwaarschriften over 1995. Op grond van deze ontwikkeling is in de
begroting een formatieuitbreiding opgenomen van 1 fte t.b.v. de afhandeling
van bezwaarschriften. Hiermee is een kostenpost gemoeid van f 125.000.
- Regio
De samenvoeging van de drie WGR regio's heeft tot gevolg dat de GGD en de
provinciale brandweerorganisatie nu beschikken over een eigen personeelsafdeling.
Voor Algemene Zaken betekent dit dat aan deze derden geen ondersteuning meer
verleend zal gaan worden op het terrein van P&O advies en salarisverwerking. Dit
leidt tot een inkomstenderving van respectievelijk f 56.000 en f30.000. Vanuit de
regio Friesland Noord zal alleen nog activiteiten voor de Milieuadviesdienst worden
gedaan. Verrekening met de regio vond plaats op basis van de bestede uren; de
laatste driejaar zijn daar in verband met de fusie perikelen en de daaruit
voortvloeiende noodverbanden extra veel uren besteed die zijn opgevangen binnen
de bezetting. Met het oog op de vele ontwikkelingen op P&O gebied, de nieuw te
vormen afdeling P&O Advies bij AZ en de ontwikkelingen bij de Brandweer
achten wij het niet verantwoord de formatie dienovereenkomstig te verminderen.
- Rioolrechten
De produktieve uren van de afdeling Belastingen die aan het produkt Rioolrechten
worden toegerekend zijn in 2000 lager ten opzichte van 1999. Hierdoor daalt de
bijdrage aan Algemene Zaken t.l.v. van de voorziening rioolrechten (welke wordt
beheerd door SO) met f 159.000. Deze lagere bijdrage leidt tot een tegenvaller
omdat de betreffende uren in 2000 zijn toegerekend aan onrendabele produkten. Er