begroting 2000 Dienst Algemene Zaken heeft ten opzichte van 1999 een bijstelling van de toegerekende uren plaatsgevonden omdat er als gevolg van tijdschrijven voor het eerst gebruik kon worden gemaakt van historische gegevens. - Reorganisatie Burgerzaken. In 1999 is een verstrekkend veranderingstraject ingezet m.b.t. het team Burgerzaken. Voor de achterliggende overwegingen en de ten doel gestelde resultaten wordt kortheidshalve verwezen naar de in dat verband opgestelde documenten en genomen besluiten. In de loop van 1999 is gebleken dat ondanks intensieve inspanningen over de afgelopen twee jaar gericht op bevorderen van de deskundigheid van de medewerkers en het realiseren van de gewenste cultuuromslag, de gewenste en absoluut noodzakelijke veranderingen in werkwijze, deskundigheid en attitude niet volledig kunnen worden bereikt met de zittende groep medewerkers. Dit betekent dat noodgedwongen tot herplaatsing van een aantal medewerkers zal moeten worden overgaan hetgeen aanzienlijke financiële consequenties met zich meebrengt in de vorm van boventalligheid en kosten van outplacement, coaching, herscholing ed. Op basis van een voorlopige calculatie zijn deze kosten voor 2000 vooralsnog geraamd op fl. 300.000,— aan incidentele herplaatsingkosten en fl. 700.000 aan kosten als gevolg van boventalligheid. Afhankelijk van het tempo waarin tot herplaatsing van de betrokken medewerkers kan worden overgegaan, zal deze laatste kostenpost geleidelijk aan kunnen worden afgebouwd. Ondanks herhaalde intensieve pogingen om de noodzakelijke veranderingen op een meer geleidelijke wijze tot stand te brengen, staat inmiddels vast dat de noodzakelijke kwaliteitsslag van Burgerzaken niet kan worden gerealiseerd zonder dat tot de bovenstaande maatregelen wordt overgegaan. - OZB/WOZ De begrote opbrengst van de onroerende-zaakbelastingen is gebaseerd op een aantal uitgangspunten. Een daarvan is de gehanteerde waarde voor de nieuwbouw. Dit is een ervaringcijfer die bij de opstelling van de begroting altijd wordt toegepast. In de geactualiseerde begroting is dit cijfer nog relatief laag hetgeen grotendeels wordt veroorzaakt door de sociale woningbouw. Daarnaast moet ten alle tijde worden teruggerekend naar de waardepeildatum 01-01-1994 en moet de taxateur rekening houden met het algehele gehanteerde waardeniveau binnen de gemeente Leeuwarden. De gemiddelde OZB-waarde binnen de gemeente Leeuwarden bedraagt namelijk f 87.000. Door de lage rentestand wordt de laatste jaren meer en meer duurder gebouwd. Ook worden er meer vrije sector woningen gerealiseerd in plaats van projectmatige bouw. De OZB opbrengst over 1998 bevestigt dit beeld. Over 1998 is er namelijk een meeropbrengst gerealiseerd welke voornamelijk wordt veroorzaakt door de hogere waardering van de nieuwbouw van de woningen. Dit zijn marktgevoelige factoren. Een wijziging van de rentestand kan tot andere resultaten leiden. Er is een analyse gemaakt van de waardemutatie over 1998. Hieruit blijkt dat de gemiddelde waarde van een nieuwbouw woning over 1998 f215.000,— is. begroting 2000 Dienst Algemene Zaken Op grond van deze gegevens is de geraamde opbrengst OZB, ten opzichte van de geactualiseerde budgetstand met f 427.000 verhoogd. De kosten van de hertaxatie van onroerende zaken wordt onder andere gefinancierd door derden, die gebruik maken van deze gegevens. Als gevolg van landelijke afspraken is de wijze van financiering gewijzigd. Dit heeft tot gevolg dat er niet een bedrag ineens wordt ontvangen (en rechtstreeks wordt afgeboekt) maar de bijdrage zal zich spreiden over een looptijd van vier jaar. Ten opzichte van de geactualiseerde begrotingsstand levert dit jaarlijks een voordeel op van f 73.000. - Verkiezingen De kosten van lokale, nationale en internationale verkiezingen worden gelijkmatig over de zittingsperiode gespreid. De ontwikkeling van de voorziening verkiezingen laat het toe dat de exploitatiebijdrage aan de voorziening de komende 2 jaar met f 113.0000 kan worden verlaagd. Concernbeleid Een aantal ontwikkelingen op concernniveau zijn bepalend voor de prioritering van de dienstactiviteiten. Hierbij moet gedacht worden aan het vervolmaken van de cultuuromslag volgens "Leeuwarden in Stelling/Orion, het Grote Stedenbeleid, het gemeentelijke tarievenbeleid, integraal-veiligheidbeleid, concentratie van de P&O-functies en onderzoek naar verzelfstandiging van taakvelden. Dienstbeleid Binnen de dienst Algemene Zaken wordt prioriteit gegeven aan klantgericht werken, een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering, een op de toekomst gericht stimulerend en motiverend personeelsbeleid en het nemen van verantwoordelijkheid door de daarvoor aangewezen functionarissen. Leeswijzer De productbegroting 2000 bevat in hoofdstuk 2 een korte beschrijving van de doelstellingen van de dienst. In hoofdstuk 3 zijn de veranderingen en ontwikkelingen en de beleidsmatige speerpunten per sector weergegeven. Vervolgens wordt in hoofdstuk 4 de organisatie van de dienst weergegeven. In hoofdstuk 5 worden de risico's beschreven die door de dienst worden voorzien. Hoofdstuk 6 geeft een productenmatrix en een opsomming van de producten van de dienst.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 557