begroting 2000
Dienst Algemene Zaken
heeft ten opzichte van 1999 een bijstelling van de toegerekende uren
plaatsgevonden omdat er als gevolg van tijdschrijven voor het eerst gebruik kon
worden gemaakt van historische gegevens.
- Reorganisatie Burgerzaken.
In 1999 is een verstrekkend veranderingstraject ingezet m.b.t. het team
Burgerzaken. Voor de achterliggende overwegingen en de ten doel gestelde
resultaten wordt kortheidshalve verwezen naar de in dat verband opgestelde
documenten en genomen besluiten. In de loop van 1999 is gebleken dat
ondanks intensieve inspanningen over de afgelopen twee jaar gericht op
bevorderen van de deskundigheid van de medewerkers en het realiseren van de
gewenste cultuuromslag, de gewenste en absoluut noodzakelijke veranderingen
in werkwijze, deskundigheid en attitude niet volledig kunnen worden bereikt
met de zittende groep medewerkers. Dit betekent dat noodgedwongen tot
herplaatsing van een aantal medewerkers zal moeten worden overgaan hetgeen
aanzienlijke financiële consequenties met zich meebrengt in de vorm van
boventalligheid en kosten van outplacement, coaching, herscholing ed. Op basis
van een voorlopige calculatie zijn deze kosten voor 2000 vooralsnog geraamd
op fl. 300.000,— aan incidentele herplaatsingkosten en fl. 700.000 aan kosten
als gevolg van boventalligheid. Afhankelijk van het tempo waarin tot
herplaatsing van de betrokken medewerkers kan worden overgegaan, zal deze
laatste kostenpost geleidelijk aan kunnen worden afgebouwd. Ondanks
herhaalde intensieve pogingen om de noodzakelijke veranderingen op een meer
geleidelijke wijze tot stand te brengen, staat inmiddels vast dat de noodzakelijke
kwaliteitsslag van Burgerzaken niet kan worden gerealiseerd zonder dat tot de
bovenstaande maatregelen wordt overgegaan.
- OZB/WOZ
De begrote opbrengst van de onroerende-zaakbelastingen is gebaseerd op een aantal
uitgangspunten. Een daarvan is de gehanteerde waarde voor de nieuwbouw. Dit is
een ervaringcijfer die bij de opstelling van de begroting altijd wordt toegepast.
In de geactualiseerde begroting is dit cijfer nog relatief laag hetgeen grotendeels
wordt veroorzaakt door de sociale woningbouw.
Daarnaast moet ten alle tijde worden teruggerekend naar de waardepeildatum
01-01-1994 en moet de taxateur rekening houden met het algehele gehanteerde
waardeniveau binnen de gemeente Leeuwarden. De gemiddelde OZB-waarde
binnen de gemeente Leeuwarden bedraagt namelijk f 87.000.
Door de lage rentestand wordt de laatste jaren meer en meer duurder gebouwd. Ook
worden er meer vrije sector woningen gerealiseerd in plaats van projectmatige
bouw. De OZB opbrengst over 1998 bevestigt dit beeld. Over 1998 is er namelijk
een meeropbrengst gerealiseerd welke voornamelijk wordt veroorzaakt door de
hogere waardering van de nieuwbouw van de woningen. Dit zijn marktgevoelige
factoren. Een wijziging van de rentestand kan tot andere resultaten leiden.
Er is een analyse gemaakt van de waardemutatie over 1998. Hieruit blijkt dat de
gemiddelde waarde van een nieuwbouw woning over 1998 f215.000,— is.
begroting 2000
Dienst Algemene Zaken
Op grond van deze gegevens is de geraamde opbrengst OZB, ten opzichte van de
geactualiseerde budgetstand met f 427.000 verhoogd.
De kosten van de hertaxatie van onroerende zaken wordt onder andere gefinancierd
door derden, die gebruik maken van deze gegevens. Als gevolg van landelijke
afspraken is de wijze van financiering gewijzigd. Dit heeft tot gevolg dat er niet een
bedrag ineens wordt ontvangen (en rechtstreeks wordt afgeboekt) maar de bijdrage
zal zich spreiden over een looptijd van vier jaar. Ten opzichte van de
geactualiseerde begrotingsstand levert dit jaarlijks een voordeel op van f 73.000.
- Verkiezingen
De kosten van lokale, nationale en internationale verkiezingen worden
gelijkmatig over de zittingsperiode gespreid. De ontwikkeling van de
voorziening verkiezingen laat het toe dat de exploitatiebijdrage aan de
voorziening de komende 2 jaar met f 113.0000 kan worden verlaagd.
Concernbeleid
Een aantal ontwikkelingen op concernniveau zijn bepalend voor de prioritering
van de dienstactiviteiten. Hierbij moet gedacht worden aan het vervolmaken van
de cultuuromslag volgens "Leeuwarden in Stelling/Orion, het Grote
Stedenbeleid, het gemeentelijke tarievenbeleid, integraal-veiligheidbeleid,
concentratie van de P&O-functies en onderzoek naar verzelfstandiging van
taakvelden.
Dienstbeleid
Binnen de dienst Algemene Zaken wordt prioriteit gegeven aan klantgericht
werken, een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering, een op de toekomst gericht
stimulerend en motiverend personeelsbeleid en het nemen van
verantwoordelijkheid door de daarvoor aangewezen functionarissen.
Leeswijzer
De productbegroting 2000 bevat in hoofdstuk 2 een korte beschrijving van de
doelstellingen van de dienst. In hoofdstuk 3 zijn de veranderingen en
ontwikkelingen en de beleidsmatige speerpunten per sector weergegeven.
Vervolgens wordt in hoofdstuk 4 de organisatie van de dienst weergegeven.
In hoofdstuk 5 worden de risico's beschreven die door de dienst worden
voorzien. Hoofdstuk 6 geeft een productenmatrix en een opsomming van de
producten van de dienst.