begroting 2000
Dienst Algemene Zaken
In het voorjaar van 1999 is besloten tot het centraliseren van de P&O-afdelingen
van de verschillende diensten binnen 1 organisatieonderdeel: "P&O-advies". De
nieuwe sector zal worden gepositioneerd binnen de dienst Algemene Zaken.
Voor de goede orde zij nog opgemerkt dat de formatieve en financiële
consequenties van deze organisatiewijziging nog niet in de voorliggende begroting
zijn verwerkt. Pas nadien op deze punten volledige duidelijkheid is en de
procedures met de inspraakorganen zijn doorlopen, zal de begrotingstechnische
vertaling kunnen plaatsvinden
Sector Facilitair Bedrijf
Het jaar 2000 zal in het teken staan van het realiseren van een belangrijke
verbeteringsslag met betrekking tot de bedrijfsvoering van het facilitair bedrijf.
Dit zal moeten leiden tot een aantal resultaten liggende op het terrein van het
beheersinstrumentarium, de structurering van de werkprocessen van de teams,
het productenaanbod, de interne en externe communicatie binnen de sector, de
kwaliteitsborging etc. Ook zullen reeds in gang gezette trajecten met
betrekking tot opleiding en deskundigheidsbevordering, voor zover de
budgettaire mogelijkheden het toelaten, krachtig worden voortgezet.
Vastgoed
In de in ontwikkeling zijnde plannen m.b.t. de herstructurering van het
gemeentelijke vastgoedbeheer wordt voorzien in een overheveling van de
beheersorganisatie voor Vastgoed van de dienst Algemene Zaken naar de
dienst Stadsontwikkeling. Kortheidshalve wordt verwezen naar de hierop
betrekking hebbende rapportages en besluiten. Na formele afronding van de
voorgenomen organisatorische overdracht zal de budgettaire verwerking
hiervan plaatsvinden.
Sector Juridische en Veiligheidszaken.
Ten aanzien van de capaciteitsproblemen die zich binnen deze sector de afgelopen
periode hebben voorgedaan wordt verwezen naar hoofdstuk 1Gelet op de ernst en
omvang van dit capaciteitstekort is in de begroting een stelpost opgenomen ten
behoeve van een formatie-uitbreiding met 1 fie.
Topprioriteit uit het Bestuursprogramma 1998 - 2002 is het formuleren en uitvoeren
van integraal veiligheidsbeleid. Een geïntegreerde aanpak samen met alle betrokkenen
staat hierbij voorop. In dit kader vindt er regelmatig overleg plaats met o.a. politie,
justitie, horeca, onderwijsinstellingen, wijkverenigingen en woningcorporaties.
Plannen zijn reeds opgesteld: het actieplan Jeugd en Veiligheid en de nota Nee! tegen
geweld. In 1999 zal de kademota Veiligheid 1998 - 2002 zijn uitgebracht.
begroting 2000
Dienst Algemene Zaken
Aan de hand van een jaarlijks vast te stellen programma wordt inzichtelijk gemaakt
welke projecten er zijn en welke wijkveiligheidsplannen worden uitgevoerd of in
voorbereiding zijn. Aan de uitvoering van deze plannen zal in 2000 en de daarop
volgende jaren veel aandacht worden besteed.
De afgelopen jaren is het aantal bezwaarschriften gestaag gestegen. Gezien de
hierdoor ontstane hoge werkdruk en onvoldoende formatie staat de afhandeling van
bezwaarschriften onder grote druk. Aldus ontstaat risico voor onvoldoende tijd voor
bestudering van de juridische ins en outs rondom een bezwaarschrift. Gestreefd wordt
naar afhandeling van de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn.
Volgens het besturingsmodel Leeuwarden in Stelling zijn de diensten integraal
verantwoordelijk voor hun eigen activiteiten en producten en diensten, dit betreft ook
de juridische aspecten. De juridische advisering vanuit de afdeling JVZ is erop gericht
risico's zoveel mogelijk te voorkomen en te beperken. Het opstellen van kaders en
richtlijnen voor een correct juridisch handelen is erop gericht de kwaliteit van het
gemeentebrede juridisch handelen te verbeteren.
Sector Communicatie
De begroting voor 2000 is een voorlopige begroting. Dat heeft te maken met het
veranderingsproces waarin de sector Communicatie momenteel zit. Een aantal
kernpunten uit dat veranderingsproces zijn:
1De sector Communicatie is met ingang van begin 1999 losgekoppeld van de
sector Juridische en Veiligheidszaken. De taakvelden en producten van de beide
sectoren lopen dermate ver uiteen, dat samenblijven vanuit
managementperspectief en vanuit de gang van zaken rond de dagelijkse
werkzaamheden niet gewenst is. Directieraad en Ondernemingsraad hebben hun
akkoord gegeven aan de splitsing.
2. De functie sectormanager Juridische en Veiligheidszaken en Communicatie is
met ingang van 1 december 1998 vacant gekomen.
3. De werving van een teamleider Communicatie in 1998 is niet gelukt. Per 1
februari is een interim-sectormanager voor de Sector Communicatie
aangetrokken die tot 1 augustus de volgende taken vervult:
a. Dagelijks leiding sector Communicatie;
b. Structurering van de werkzaamheden in relatie tot de totale gemeentelijk
organisatie;
c. Herijking van basistaken en verhelderen van het producten en
dienstenaanbod. In samenwerking met de sectormedewerkers formuleren
van een visie op rol en uitwerking van het instrument communicatie voor de
gemeentelijk organisatie. Het adviseren ten aanzien van het functieprofiel
van de nieuwe functie van sectormanager Communicatie.