begroting 2000 Dienst Algemene Zaken De begroting 2000 is een voorlopige. Bovenstaande veranderingen leiden ertoe dat in de periode juni-oktober 1999 de sector werkt aan een herformulering van haar producten en diensten. Nadat deze herformulering is afgerond zal in het najaar van 1999 worden overgegaan tot een ombouw van de voorliggende begroting, op basis van de nieuwe productenstructuur. Basis voor de herformulering is de taakopdracht die aan de interim-manager is gegeven. De analyse en het bijbehorende organisatie- en beleidsdocument verschijnen in juli 1999. Sector Publiekszaken In het verlengde van de in 1999 doorgevoerde organisatiewijziging bij het team burgerzaken (zie ook hoofdstuk 1) zal het accent in 2000 worden gelegd op de verbetering van de dienstverlening. Op alle mogelijke manieren zal gewerkt worden aan de verbetering van de dienstverlening aan de burgers. Hierbij moet concreet gedacht worden aan: het integreren van functies; het aanschrijven van doelgroepen om tot een betere spreiding van het klantenaanbod te komen; het geven van goede voorlichting aan de burger, zodat het onnodig bezoeken van het stadskantoor kan worden voorkomen en het werken volgens de procedures, zoals die in 1999 zijn vastgelegd in de administratieve organisatie. Het terugbrengen van de wachttijden aan de lokketen is hierbij een van de belangrijkste doelstellingen. In het begrotingsjaar 2000 zal de fase 1 van de gemeentewinkel worden afgerond. De eerste fase bestaat uit: Alle publieksfuncties zijn zoveel mogelijk in de stadshal geconcentreerd. Er wordt waar mogelijk specifieke en in ieder geval algemene informatie over alle gemeentelijke producten en diensten verstrekt. Er vindt verwijzing binnen de gemeente en naar andere instellingen plaats. Er worden eenvoudige (routinematige) producten verstrekt. Er wordt de intake van relatief eenvoudige producten en diensten verzorgd. De incidentele en structurele lasten die met de invoering en afronding van de eerste fase gepaard gaan zijn in deze begroting opgenomen. G emeentearch ief In 1999 is een onderzoek dat door de gemeente is gedaan naar draagvlak voor en haalbaarheid van een Historisch Documentatie Centrum voor Friesland (HDCF), afgerond. Een van de conclusies uit het eindrapport is dat een dergelijke organisatie zeker kans van slagen had. Belangrijk is om met name in te zetten op een intensieve ontwikkeling van de (virtuele) publiekstaken. De voorbereidingen die zich op een brede samenwerking richten, zijn inmiddels gestart en vragen veel tijd, inspanningen en financiële middelen. Helaas is er op het moment dat de teksten voor deze begroting aangeleverd moeten worden, een aantal 'wolken aan de horizon verschenen'. Het rijk en de provincie geven er de voorkeur aan met een beperkt aantal organisaties (die in Leeuwarden gesitueerd zijn) het begroting 2000 Dienst Algemene Zaken samenwerkingstraject te starten. Wij zijn echter van mening dat ook de belangstellende Friese gemeenten vanaf de start betrokken moeten worden bij het traject. Hierdoor kan het Fries provinciale karakter van het HDCF versterkt worden. In die zin kan deze opzet zich ook positief onderscheiden van de andere samenwerkingstrajecten die in een aantal provincies thans in gang zijn gezet. In de planning was voorzien dat in de tweede helft van 1999 een projectorganisatie zou worden ingericht. Of dit gerealiseerd kan worden is afhankelijk van wijze waarop en de tijd waarin de thans ontstane verschillen in inzichten zullen worden opgelost. Overigens is dit samenwerkingstraject benoemd als een van de projecten in het kader van het Meerjaren Ontwikkelings Programma (MOP) en is in dat verband f. 100.000,- toegewezen ten behoeve van projectkosten. Personeelsservice en Informatie De in 1998 en 1999 gerealiseerde resultaten met betrekking tot het terugbrengen van het aantal herplaatsingkandidaten leiden ertoe dat het mobiliteitscentrum naar de toekomst toe de aandacht van herplaatsingkandidaten kan verleggen naar het verder ontwikkelen van mobiliteitsbeleid binnen de organisatie. In het jaar 2000 zal de prioriteit van de werkzaamheden worden gelegd bij het in beeld brengen van de mobiliteitsbehoefte op sectorniveau, middels het maken van een mobiliteitsscan per sector. Deze scan geeft een analyse van de inzetbaarheid van het huidige personeelsbestand afgezet tegen toekomstige ontwikkelingen. Zo ontstaat er een situatie waarbij het management kan bepalen welke instrumenten ingezet moeten worden om op de toekomst te kunnen anticiperen. Het zichtbaar maken van de mobiliteitsbehoefte geeft de sectorhoofden tevens de gelegenheid de noodzakelijke kosten van mobiliteit in beeld te brengen en vervolgens op te nemen in de P&C-cyclus. Daarnaast zal natuurlijk veel aandacht worden geschonken aan het begeleiden van loopbaankandidaten (waaronder ook de herplaatsingkandidaten). Tenslotte is dit de core-business van het mobiliteitscentrum. Sector Administratie, Beheer en Consolidatie De geplande projecten voor 2000 zijn onder meer: - doorvoeren verbeterpunten op grond van de in 1999 uitgevoerde taskforce financiële structuur; - invoering Euro; - operationalisering module Objecten en Geldleningen; - beschrijven bedrijfsvoeringsprocessen in relatie tot de voorgenomen vervanging van het financiële informatiesysteem.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 561