Blad 2
slaagt de intensiteiten op de Poptawei te reduceren kan de
door ons ingestelde verkeersmaatregel worden opgeheven.
De maatregel is overigens op tijdelijke basis - nodig voor
de uitvoering van de aansluiting van de Slauerhoffweg op
de Harlingerstraatweg - reeds ingegaan.
Op 12 april jl. heeft de gemeenteraad besloten tot het
starten met de voorbereiding van die busbanen waarvoor in
het meerjarenprogramma infrastructuur dekking is aangegeven
en waarvoor Rijkswaterstaat een subsidie heeft toegezegd.
De eerste hiervan is de Harlingerstraatweg ten westen van
het Europaplein. De busbaan is ontworpen in overleg met de
provincie en is totaal 2200 meter lang, waarvan 500 meter
tussen het kruispunt Westeinde en het Europaplein. De bus
wijkt vroegtijdig - voordat stilstaand en langzaam rijdend
verkeer op de hoofdrijbaan zich voordoet - uit naar de
busbaan, wordt met prioriteit over het kruispunt Westeinde
gestuurd en kan vlak voor het Europaplein halteren en
invoegen en staat daarmee bijna vlak vooraan in de
verkeersstroom voor het Europaplein. Het beginpunt van de
busbaan stad-in zal over 50 meter van een groene laag
worden voorzien, evenals het gedeelte binnen de bebouwde
kom, ter herkenning voor het overige verkeer. Nu reeds is
de lengte van de file voor het kruispunt Westeinde af en
toe 400 tot 500 meter lang en dat zal in de toekomst alleen
maar toenemen. De capaciteit van het Europaplein is
maatgevend en het kruispunt Westeinde zal - middels
detectie in het wegvak voor het Europaplein - doserend
optreden. De wijk Westeinde zal zo lang mogelijk verzekerd
zijn van toegang naar de stad, verkeer uit de richting
Harlingen zal zo nodig (bij vollopen van het wegvak voor
het Europaplein) gehalveerde of nog kortere groentijden
krijgen.
De benodigde ruimte om de busbaan aan te leggen is
aanwezig. Wel dient de huidige parallelweg aan de zuidkant
van de Harlingerstraatweg, westelijk van het kruispunt
Westeinde, te worden verlegd en moet een nieuwe sloot
worden gegraven. Oostelijk van het kruispunt Westeinde
wordt de zuidelijke parallelweg versmald en het huidige
twee-richtingen verkeer wordt opgeheven. Bij het
ontwerp/berekening van de verkeersregeling kruispunt
Westeinde is geanticipeerd op de prioritering van de bus
stad-in. De tijdwinst per bus in de spits zal naar
verwachting zeker 15 minuten bedragen. Ervaring op de
Troelstraweg leert ook dat een toename van het aantal
reizigers in het eerste jaar mag worden geschat op minimaal
10%
Het verlengen van de busstrook stad-uit volgt uit de
frequente onmogelijkheid voor de bus om in de spits de
huidige strook te bereiken. Dit betekent wel dat de huidige
noordelijke parallelweg tussen Euterpestraat en het
Blad 3
kruispunt Westeinde vervalt en hier nog slechts een
fietspad overblijft. De veiligheid voor het fietsverkeer
neemt hiermee toe.
De bereikbaarheid van de RK-begraafplaats loopt via het
kruispunt. Ter compensatie van de parkeermogelijkheid op de
parallelweg wordt het maximaal haalbare aantal
parkeerplaatsen (34 stuks) aangelegd.
MER-Rapportage
Op grond van artikel 21.6, vierde lid, Wet Milieubeheer, is
het ontwerp van de wijziging van het Besluit milieueffect
rapportage 1994 gepubliceerd te behoeve van inspraak. Deze
wijzing vloeit voort uit de implementatie van richtlijn
nr. 79/11/EG van de Raad van Europese Gemeenschappen van 3
maart 1997 tot wijziging van richtlijn 85/337/Eeg
betreffende milieu effect beoordeling van bepaalde openbare
en particuliere projecten. De aanleg van busbanen is een
dergelijk bedoeld project. De in deze nota genoemde
busbanen zijn getoetst aan de gegeven criteria.
Een MER-rapportage is niet nodig. Dit is alleen nodig bij
een tracélengte van meer dan vijf kilometer buiten de
bebouwde kom, of indien de busbaan/busstrook gelegen is in
een gevoelig gebied of gelegen is in een bufferzone. Geen
van deze criteria is hier aan de orde.
Overigens is bedoelde wijziging van het Besluit milieu
effect-rapportage nog niet effectief. De verwachting is wel
dat dit op korte termijn zal gebeuren, vandaar de toetsing
aan de gestelde criteria.
Openbare verlichting
Ten gevolge van de aanleg van de voorzieningen voor het
openbaar vervoer zal waar nodig de openbare verlichting
worden aangepast. Het verlichtingsniveau zal niet afnemen
en is overeenkomstig het concept"beleidsplan openbare
verlichting gemeente Leeuwarden".
Bestemmingsplan
Voor de aanleg van de busbanen is toetsing aan drie
bestemmingsplannen nodig, te weten;
a. bestemmingsplan Vossepark: dit staat aanleg van de
busbaan toe in de ruimte bestemd voor verkeers-
doeleinden;
b. bestemmingsplan Westelijke Stadsrandzone: in dit
bestemmingsplan is reeds geanticipeerd op de aanleg
van de busbanen;
c. bestemmingsplan Buitengebied: geeft geen
belemmeringen en/of bijzondere voorwaarden voor de
aanleg van de busbaan en het verleggen van de
zuidelijke parallelweg.