Blad 2 slaagt de intensiteiten op de Poptawei te reduceren kan de door ons ingestelde verkeersmaatregel worden opgeheven. De maatregel is overigens op tijdelijke basis - nodig voor de uitvoering van de aansluiting van de Slauerhoffweg op de Harlingerstraatweg - reeds ingegaan. Op 12 april jl. heeft de gemeenteraad besloten tot het starten met de voorbereiding van die busbanen waarvoor in het meerjarenprogramma infrastructuur dekking is aangegeven en waarvoor Rijkswaterstaat een subsidie heeft toegezegd. De eerste hiervan is de Harlingerstraatweg ten westen van het Europaplein. De busbaan is ontworpen in overleg met de provincie en is totaal 2200 meter lang, waarvan 500 meter tussen het kruispunt Westeinde en het Europaplein. De bus wijkt vroegtijdig - voordat stilstaand en langzaam rijdend verkeer op de hoofdrijbaan zich voordoet - uit naar de busbaan, wordt met prioriteit over het kruispunt Westeinde gestuurd en kan vlak voor het Europaplein halteren en invoegen en staat daarmee bijna vlak vooraan in de verkeersstroom voor het Europaplein. Het beginpunt van de busbaan stad-in zal over 50 meter van een groene laag worden voorzien, evenals het gedeelte binnen de bebouwde kom, ter herkenning voor het overige verkeer. Nu reeds is de lengte van de file voor het kruispunt Westeinde af en toe 400 tot 500 meter lang en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen. De capaciteit van het Europaplein is maatgevend en het kruispunt Westeinde zal - middels detectie in het wegvak voor het Europaplein - doserend optreden. De wijk Westeinde zal zo lang mogelijk verzekerd zijn van toegang naar de stad, verkeer uit de richting Harlingen zal zo nodig (bij vollopen van het wegvak voor het Europaplein) gehalveerde of nog kortere groentijden krijgen. De benodigde ruimte om de busbaan aan te leggen is aanwezig. Wel dient de huidige parallelweg aan de zuidkant van de Harlingerstraatweg, westelijk van het kruispunt Westeinde, te worden verlegd en moet een nieuwe sloot worden gegraven. Oostelijk van het kruispunt Westeinde wordt de zuidelijke parallelweg versmald en het huidige twee-richtingen verkeer wordt opgeheven. Bij het ontwerp/berekening van de verkeersregeling kruispunt Westeinde is geanticipeerd op de prioritering van de bus stad-in. De tijdwinst per bus in de spits zal naar verwachting zeker 15 minuten bedragen. Ervaring op de Troelstraweg leert ook dat een toename van het aantal reizigers in het eerste jaar mag worden geschat op minimaal 10% Het verlengen van de busstrook stad-uit volgt uit de frequente onmogelijkheid voor de bus om in de spits de huidige strook te bereiken. Dit betekent wel dat de huidige noordelijke parallelweg tussen Euterpestraat en het Blad 3 kruispunt Westeinde vervalt en hier nog slechts een fietspad overblijft. De veiligheid voor het fietsverkeer neemt hiermee toe. De bereikbaarheid van de RK-begraafplaats loopt via het kruispunt. Ter compensatie van de parkeermogelijkheid op de parallelweg wordt het maximaal haalbare aantal parkeerplaatsen (34 stuks) aangelegd. MER-Rapportage Op grond van artikel 21.6, vierde lid, Wet Milieubeheer, is het ontwerp van de wijziging van het Besluit milieueffect rapportage 1994 gepubliceerd te behoeve van inspraak. Deze wijzing vloeit voort uit de implementatie van richtlijn nr. 79/11/EG van de Raad van Europese Gemeenschappen van 3 maart 1997 tot wijziging van richtlijn 85/337/Eeg betreffende milieu effect beoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten. De aanleg van busbanen is een dergelijk bedoeld project. De in deze nota genoemde busbanen zijn getoetst aan de gegeven criteria. Een MER-rapportage is niet nodig. Dit is alleen nodig bij een tracélengte van meer dan vijf kilometer buiten de bebouwde kom, of indien de busbaan/busstrook gelegen is in een gevoelig gebied of gelegen is in een bufferzone. Geen van deze criteria is hier aan de orde. Overigens is bedoelde wijziging van het Besluit milieu effect-rapportage nog niet effectief. De verwachting is wel dat dit op korte termijn zal gebeuren, vandaar de toetsing aan de gestelde criteria. Openbare verlichting Ten gevolge van de aanleg van de voorzieningen voor het openbaar vervoer zal waar nodig de openbare verlichting worden aangepast. Het verlichtingsniveau zal niet afnemen en is overeenkomstig het concept"beleidsplan openbare verlichting gemeente Leeuwarden". Bestemmingsplan Voor de aanleg van de busbanen is toetsing aan drie bestemmingsplannen nodig, te weten; a. bestemmingsplan Vossepark: dit staat aanleg van de busbaan toe in de ruimte bestemd voor verkeers- doeleinden; b. bestemmingsplan Westelijke Stadsrandzone: in dit bestemmingsplan is reeds geanticipeerd op de aanleg van de busbanen; c. bestemmingsplan Buitengebied: geeft geen belemmeringen en/of bijzondere voorwaarden voor de aanleg van de busbaan en het verleggen van de zuidelijke parallelweg.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 59