Blad 4 Milieu Geluid: in het kader van het bestemmingsplan Westelijke Stadsrandzone is uit onderzoek/berekening gebleken dat de aanleg van de busbaan een verhoging van de geluidsbelasting aan de gevel veroorzaakt van 0,4 tot 0,5 dB(A). Er is derhalve geen sprake van een reconstructie in de zin van de Wet Geluidhinder. Aanleg van de busbaan is mogelijk en maatregelen behoeven niet te worden genomen. Grond: Op basis van historisch onderzoek en onderzoek middels monsters is geen vervuilde uitkomende grond te verwachten. Indien tijdens de werkzaamheden toch vervuiling zou worden geconstateerd wordt dat naar rato van de vervuiling verwerkt. In de kostenraming is hiervoor een post van f 100.000,- opgenomen. E i gendommen De benodigde grond is niet geheel in eigendom van de gemeente Leeuwarden. Er moet van een aantal particulieren en van het businesspark gronden aangekocht worden. De kosten hiervan kunnen gedekt worden uit de beschikbare middelen. Zodra de commissie dit plan heeft goedgekeurd zal met de verwerving worden begonnen. Communicatie Op donderdag 29 april jl. is een informatieavond/ hoorzitting geweest in het Piter Jelles College. Hierbij waren ca. 35 personen aanwezig. Een verslag van deze bijeenkomst is bijgevoegd. Overigens is de busbaan stad-in tijdens het ontwerp steeds onderwerp van overleg geweest en vóór de informatieavond besproken met gemeente Menaldumadeel - ambtelijk en per brief 31-03-99 (zie bijlage); de wijkorganisatie Westeinde; de RK-begraafplaatsnog enige (particuliere) belanghebbenden en de vliegbasis Leeuwarden p/a Ministerie van Defensie (Meppel) Onderhoudsparagraaf De busbaan wordt aangelegd op het tracé van de huidige parallelweg. Het project voorziet in de aanleg van een nieuwe parallelweg. Een busbaan behoort tot de zeer zwaarbelaste wegconstructies. Een uitvoering in beton (zoals in deze situatie wordt voorgesteld) is wenselijk. Uitgangspunt daarbij dient dan wel te zijn dat ongelijkmatige zettingen in het wegprofiel worden voorkomen. De uitvoering met een groene "slijtlaag" werkt kostenverhogend, zowel in de aanlegfase als in de beheerfase. Blad 5 De beheerkosten voor de busbaan bedrage f 15.250,- per jaar (f 2,02 per m2). De beheerkosten voor de parallelweg zijn "uitwisselbaar" met de huidige kosten en zullen dus geen extra beheerkosten met zich meebrengen. Het meerdere aan extra kosten is in de sectorbegrotingen van 1999 en 2000 niet geraamd, hetgeen gezien de oplevering van de werken in 2000 ook niet nodig maakt. Met ingang van de volgende jaren worden de budgetten verwerkt in de primaire begroting. Financiën Voor de voorbereiding en uitvoering van de busbaan Harlingerstraatweg is totaal een bedrag van f 8.000.000,- benodigd. Hiervoor is inmiddels een krediet beschikbaar gesteld van f 5.000.000,-. Dit bedrag is als volgt gedekt: 1. f 4.500.000,- subsidie Extra Investeringsimpuls 1996- 2000 Openbaar Vervoervoorzieningen (De Boer-gelden) 2. f 250.000,- bijdragen provincie; 3. f 250.000,- uit de stelposten infrastructuur 1998 en 1999. Van het totaalbedrag maakt f 1.000.000,- deel uit van het raamkrediet voor het Programma Infrastructuur 1998; de overige f 4.000.000,- is onderdeel van de raamkrediet- verlening voor het Programma Infrastructuur 1999. Op verzoek van de subsidiegever wordt de busbaan Harlingerstraatweg in 1999 volledig aanbesteed. Dit wil zeggen inclusief het gedeelte ten westen van het kruispunt bij Westeinde. Een bijkomend voordeel hiervan is dat in de regel de aanbesteding als één werk goedkoper uitvalt dan een gesplitste aanbesteding. In het Meerjarenprogramma Infrastructuur 1999-2002 is voor de uitvoering van de 2e fase voor 2000 een bedrag van f 5.000.000,- opgenomen. Dit bedrag is gebaseerd op een totaal aan voorbereidings- en uitvoeringskosten van f 10.000.000,-. De laatste kostenbecijfering komen uit op een totaal van f 8.000.000,-, zodat bij algehele aanbesteding in 1999 nog een aanvullend krediet nodig is van maximaal f 3.000.000,-. Dekking van dit krediet vindt voor 95% plaats uit subsidies (90% De Boer-gelden en 5% provincie). De dekking van de resterende gemeentelijke bijdrage van 5%, zijnde f 150.000,-, is in het meerjarenprogramma infrastructuur voorzien voor 2000. Het naar voren halen met één jaar betekent dat al in 1999 dekking gevonden moet worden voor deze gemeentelijke bijdrage. Binnen de beschikbare middelen voor de stelpost infrastructuur is hiervoor ruimte aanwezig. In de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1999 | | pagina 60